2013-08-11, 15:48
Medlem
Som rubriken lyder, när datorn går i viloläge och jag sedan ska "starta" upp den med ett musklick eller en tangent så händer absolut ingenting, den hänger sig. Likaså On/Off knappen på burken som brukar fungera om man ska starta den efter viloläge.

Och om jag sedan stänger av datorn när den har hängt sig, så fungerar inte datorn alls. On/Off knappen fungerar inte och datorn vill ej starta. Så Jag får helt enkelt vänta några timmar och sedan starta den.

Om jag har tur, och trycker på ON/Off knappen flera gånger alternativt håller inne den, så brukar datorn starta ibland.

Är det någon som är high på datorer och kan lista ut vad det är för problem jag har? Har även formaterat om datorn typ 2 ggr sedan dess, väldigt skumt det här.

Tacksam för svar, LAZEEEER
Citera
2013-08-11, 16:00
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Bocka ur Viloläget i energialternativet
Citera
2013-08-11, 16:46
Bannlyst
Om din dator har s.k c1 c2 c3 states så kan de vara de som spökar/ej är påslagna/ej är avstängda. De ska iaf ha att göra med viloläge och cpu:n fast jag vet inte hur de funkar.. mina c-states är påslagna iaf.

De ändras i bios.
Citera
2013-08-11, 18:33
Medlem
Polyklorfenols avatar
Kör "cmd". I den svarta kommandorutan skriver du "powercfg -h off".

Växeln "-h" står för "hibernate" vilket är det djupaste viloläget, där hela RAM-minnet skrivs ner i hiberfil.sys på hårddisken och drar ingen ström. Alternativet "viloläge" försvinner också från menyn.

Stänger du av denna funktion så måste du alltid ha batteri/ström, eftersom Windows "strömsparläge" bara gör att din session ligger sparad i RAM och därför drar lite ström.
Citera
2013-08-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Kör "cmd". I den svarta kommandorutan skriver du "powercfg -h off".

Växeln "-h" står för "hibernate" vilket är det djupaste viloläget, där hela RAM-minnet skrivs ner i hiberfil.sys på hårddisken och drar ingen ström. Alternativet "viloläge" försvinner också från menyn.

Stänger du av denna funktion så måste du alltid ha batteri/ström, eftersom Windows "strömsparläge" bara gör att din session ligger sparad i RAM och därför drar lite ström.

Tja tack för infon, men det funkar inte dock. provat att köra det kommandot det står att det inte är ett internt eller externt kommando. Skitsamma får la lämna in datorn. tack ändå
Citera
2013-08-14, 19:52
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannet
Tja tack för infon, men det funkar inte dock. provat att köra det kommandot det står att det inte är ett internt eller externt kommando. Skitsamma får la lämna in datorn. tack ändå
Kör utan " och ".
Citera
2013-08-16, 01:07
Medlem
Tack för tipset. Ska oxå testa då min busar nästan på samma vis vid viloläge. Antar att man skriver "on" istället för off om man vill sätta på det tillbaka sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in