• 1
  • 2
2005-06-23, 13:37
Medlem
För mig är rock en stor genre som existerar jämte exempelvis blues, pop och jazz - och som innefattar ett antal undergrupper. Dessa undergrupper är t.ex. hårdrock och olika typer av metal.

Hårdrock för mig är vad som växte fram i början av 70-talet, med band som Deep Purple och Black Sabbath. The Hellacopters, som används som referens tidigare i denna tråd, ser jag också som ett ypperligt exempel på ett band som spelar klassisk hårdrock (man märker också direkt att de är influerade av band från den klassiska hårdrockseran, ~69-75).

För övrigt förefaller det mycket konstigt för mig att kalla MC5 för metal. Där talar vi tidig amerikansk punk, eller möjligtvis hårdrock/rock'n'roll.
Citera
2005-06-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Ang. gamla band är det svårt att vara hårdare än Black Sabbath, för övrigt det första riktigta hårdrocksbandet ...

Första Heavy Metal-bandet

Hårdrock användes väl mer på 70 och 80-talet? AC/DC, Zeppelin, Deep Purple, Aerosmith. Genren hårdrock används inte så mycket idag, numera säger man Dödsmetall, Hardcore, Heavy Metal, New Metal osv. Finns massvis.
Citera
2005-06-23, 15:29
Medlem
zhypers avatar
AC/DC, Judas Priest, Iron Maiden osv. har ett samlingsnamn som nu för tiden heter New British Heavy Metal. Allt innan Black Sabbath var rock, sen kom BS och skapade det riktigt hårda, mystiska och psykadeliska.
Citera
2005-06-23, 19:15
Medlem
Nisse Bagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zhyper
AC/DC, Judas Priest, Iron Maiden osv. har ett samlingsnamn som nu för tiden heter New British Heavy Metal. Allt innan Black Sabbath var rock, sen kom BS och skapade det riktigt hårda, mystiska och psykadeliska.
Säker på att AC/DC tillhör The New Wave Of British Heavy Metal?
Citera
2005-06-23, 20:29
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Costanza
Tänk på de gamla banden som Thin Lizzy, Deep Purple etc. Skulle det kallas hårt idag. Knappast.

Nej men då var de det. Europe och kompani var inte hårda när de kom och nu är de att betrakta som ett hån överhuvudtaget
Citera
2005-06-23, 20:30
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Bagare
Säker på att AC/DC tillhör The New Wave Of British Heavy Metal?

De är i det närmaste i en egen genre. De började för tidigt för att tillhöra den gruppen av band och är framförallt från Australien
Citera
2005-06-24, 02:08
Bannlyst
Finns ju olika sorters hårdrock så. Själv har jag svårt att kalla Linkin Park/Limp Bizkit/KoRn för hårdrock, det är äcklig numetal.

Hårdrock och rock det märker. Finns ju även Hårdrocks ballader och Synthrock som klassas som hårdrock som t.ex Europe.
Citera
2005-06-24, 02:26
Medlem
Bottenskraps avatar
Citat:
För övrigt förefaller det mycket konstigt för mig att kalla MC5 för metal. Där talar vi tidig amerikansk punk, eller möjligtvis hårdrock/rock'n'roll.

jag skrev ju att jag definierade MC5 som rock. Band som MC5 och the ramones är nog urtypen av rock för mig, även om vissa tycker att det är punk, medans punk mest får mig att tänka på den typiskt brittiska punken som sex pistols eller dead boys.
Citera
2005-06-24, 03:12
Medlem
Nisse Bagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
De är i det närmaste i en egen genre. De började för tidigt för att tillhöra den gruppen av band och är framförallt från Australien
Låt oss därför mynta genren "glad-hårdrock".
Jag sätter 20 spänn på att det redan finns, men jag försöker i alla fall.
Citera
2005-06-24, 10:12
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Bagare
Låt oss därför mynta genren "glad-hårdrock".
Jag sätter 20 spänn på att det redan finns, men jag försöker i alla fall.

Från början var det ganska bluesig hårdrock men nu vet jag inte längre... Man hör ju att det är AC DC från första gitarrljudet typ
Citera
2005-06-24, 14:34
Bannlyst
Ju mindre afrika det är i rocken (via importen till amerika fram tills idag) ju sämre är den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in