Citat:
Ursprungligen postat av
Islampeace
Om vi utgår från att det existerar två parallella världar; en världslig och en andlig eller en påtaglig värld och en abstrakt värld. Finns det då nåt där emellan som är varken påtaglig eller abstrakt? I så fall vad? Partiklar? Eller kanske ljus?
Jag tror inte att det finns någon mellanvärld och inte heller en speciell "brygga" i hjärnan som sköter kommunikationen med den andliga världen. Jag tror att vårt andliga jag, som är det riktiga/verkliga jaget och har en oändlig livstid, har givits tillåtelse av Gud att under en tid (75 år) fullt kontrollera en mänsklig hjärna, som i sin tur styr kroppen. Om Gud ville, skulle han nog kunna låta en person kontrollera femtio mänskliga hjärnor, en halv hjärna eller atomerna i hela universum.
Men det skulle lika gärna kunna vara så att det bara är Gud som kan påverka atomerna i universum, och varje gång vi vill göra något med vår kropp (via hjärnan) frågar vi honom. Det kanske sker så ofta att det har blivit slentrian och vi inte märker det. Om man tänker sig Gud som en person skulle det självklart inte fungera, en person skulle tröttna, men Gud är väl delvis maskin?
http://www.youtube.com/watch?v=XMdR9iAflKo