2013-08-11, 01:08
Medlem
Hej!

Jag har sedan jag gick ut skolan 2009 börjat jobba direkt på heltid och fram tills idag så börjar jag känna mer och mer att det har tagit all min kraft ur mig (oftast då jag fått jobba mycket övertid)

Jag har funderat på att sätta mig i skolbänken snart - och när företaget som jag jobbar på är på väg att stänga igen och med räkningar som skall betalas blir jag självklart orolig.

Jag har ett par frågor som ni FB:are kanske skulle kunna hjälpa mig med.

1) Om jag slutar via jobbet (antingen själv / blir uppsagd) och fixar A-kassa (som jag redan har fixat sedan tidigare) men om det visar sig att dem pengarna inte räcker för hyra och allt som ska betalas, vad gör jag då? Enligt många idag räcker tyvärr inte den.

Och nej, inga parasiter som säger, sänk din hyra blabla för då lär jag vänta minst 3 månader då jag har en uppsägningstid på detta.

Har inga direkta värdesaker heller att sälja, visst kan sälja datorn men den är knappt värd någonting då den är från typ 1995.

Min stora fråga i det hela är väl egentligen hur jag eventuellt kan klara mig tills jag ordnat plugg osv så alla räkningar och sådant går ihop.

SOC kan jag säkert glömma för dem ser ju att jag har fått lön och då blir det DIREKT NEJ?

Kan man ha SOC + A-kassa eller kan ja söka något annat?
Citera
2013-08-11, 01:13
Medlem
Hur i helvete kan du ha jobbat i 4 år utan att ha nog med pengar sparade för att kunna leva på A-kassa?

Vad är dina utgifter varje månad nu?
Citera
2013-08-11, 01:22
Medlem
Därför innan jag hade a-kassa så var jag tvungen att lägga alla sparade pengar på en månad varje år där vi var semesterlediga och jag inte hade fått någon "semesterlön"

Annars hade jag självklart haft pengar att lägga undan..

Min stora fråga är väl egentligen. Jag har a-kassa som jag vet att jag kommer att få och det kommer kanske fattas 2-3 000 kronor.

Kan jag söka något annat bidrag eller måste jag ordna ett deltidsjobb?

Jag kan inte ha både a-kassa + socialbidrag?

Jag vill givetvis inte snylta då jag som sagt är villig att hitta ett deltidsjobb.
Citera
2013-08-11, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherH
Därför innan jag hade a-kassa så var jag tvungen att lägga alla sparade pengar på en månad varje år där vi var semesterlediga och jag inte hade fått någon "semesterlön"

Annars hade jag självklart haft pengar att lägga undan..

Du har bränt upp alla dina sparpengar under, som du säger, en månad per år? Med heltidsjobb? Övertid? Efter 11 månaders jobb så har du inte mer än 0kr kvar efter månad 12? Vad tjänar du? Det låter som att du har problem med att hålla i pengarna. Du gör ett bra val i att plugga vidare för din situation är ju verkligen inte hållbar.
Senast redigerad av bullgnome 2013-08-11 kl. 01:34.
Citera
2013-08-11, 01:45
Medlem
Nej du kan inte få A-kassa och Socialbidrag samtidigt. A-kassan är höge än gränsen för socialbidrag.

A-kassan är även högre än CSN så klarar du inte dig på den är det dax att du sänker dina kostnader ifall du tänkt plugga.
Citera
2013-08-11, 09:18
Medlem
Diablo1118s avatar
Om du slutar själv så får du karens på akassan. Tror det är 60 dagar men är inte säker. Då får du ingen inkomst och soc kommer nog inte hjälpa dig de första månaderna då de anser att dina inkomster de senaste tre månader skall räcka.

Det är bättre att stanna kvar om företaget håller på gå i KK. Då är du skyddad av lönegarantin och länsstyrelsen betalar ut din lön under uppsägningstiden.

Ska du sluta för studier så får du studiemedel och lån från CSN.
Citera
2013-08-11, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Om du slutar själv så får du karens på akassan. Tror det är 60 dagar men är inte säker. Då får du ingen inkomst och soc kommer nog inte hjälpa dig de första månaderna då de anser att dina inkomster de senaste tre månader skall räcka.

Det är bättre att stanna kvar om företaget håller på gå i KK. Då är du skyddad av lönegarantin och länsstyrelsen betalar ut din lön under uppsägningstiden.

Ska du sluta för studier så får du studiemedel och lån från CSN.

90 dagar
Citera
2013-08-11, 09:46
Medlem
Om företaget bara stänger ner, alltså ej kk, blir det väl ingen lönegaranti?
För övrigt behöver nog TS fundera mest på hur man hanterar sin ekonomi.
Citera
2013-08-11, 10:45
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GGG111
Om företaget bara stänger ner, alltså ej kk, blir det väl ingen lönegaranti?
För övrigt behöver nog TS fundera mest på hur man hanterar sin ekonomi.

Nej men då har han sin uppsägningslön från företaget istället. Beroende på vad som står i anställningskontrakt men minst en månad efter han blivit uppsagd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in