2013-08-12, 15:25
Medlem
Interitums avatar
Avpixlat har nu gått ut med ett meddelande via Twitter att de INTE är hackade. Däremot rör det sig om en attack emot dom.
Citera
2013-08-12, 15:27
Medlem
VonLidls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
klart det är en attack, även om det inga bevis finns, inte stämmer överens med mönster från tidigare attacker (men stämmer väl med mönster från icke-betald räkning).
Kan inte du förklara hur mönstret skiljer sig från tidigare attacker? Jag är inte ett dugg insatt i hur man genomför en sådan attack och på vilka punkter den nuvarande nedsläckningen av sidan skiljer sig från andra gånger folk attackerat sidan. Jag vet bara att de skriver att det rör sig om en DDoS-attack. Finns det olika typer av DDoS-attacker som lämnar olika spår efter sig?
Citera
2013-08-12, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonLidl
Kan inte du förklara hur mönstret skiljer sig från tidigare attacker? Jag är inte ett dugg insatt i hur man genomför en sådan attack och på vilka punkter den nuvarande nedsläckningen av sidan skiljer sig från andra gånger folk attackerat sidan. Jag vet bara att de skriver att det rör sig om en DDoS-attack. Finns det olika typer av DDoS-attacker som lämnar olika spår efter sig?

jag har egentligen inte någon aning heller, men vad jag har för mig är att det brukar inte ta så lång tid att avvärja den typen av attacker, det är ju en rätt ålderdomlig attackmetod som sett sina bästa dagar och eftersom de först inte sa att det var något för att sedan ändra sig och säga att de var under attack, innebär för mig att de helt saknar trovärdighet. Att ändra sig halvvägs imponerar inte så att säga.

men så klart, vill man tro på avpixlat så gör man det.
Citera
2013-08-12, 15:39
Medlem
chainmails avatar
Man verkar utgå från att det är Avpixlat som är attackerat, vilka andra sajter finns på dessa servrar? Samtliga är väl under attack (drabbas) om servern är nere. Vilka andra sajter finns där Avpixlat ligger som kan vara intressanta att attackera?
Citera
2013-08-12, 15:47
Medlem
raxmouses avatar
Kommer ihåg på den gamla goda tiden då flashback hade .info domän också lustigt att avpixlat har den nu med!

Eller, domänen flashback.info existerar än men där får man göra två vägval.

Men avpixlat är ju en "informations sajt", längtar tills den kommer upp så vi får höra sanningen(lol.) om Sverige....(men inget för gudsskull om bankhorerna i Riksdagen.....hata, HATA muslimerna!!!!!!!!!!!)

Citat:
tyst nu, ekeroth håller på att få in pengar från alla som är upprörda över en attack...

Nere i Israel eller?
Senast redigerad av raxmouse 2013-08-12 kl. 15:54.
Citera
2013-08-12, 15:49
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Man verkar utgå från att det är Avpixlat som är attackerat, vilka andra sajter finns på dessa servrar? Samtliga är väl under attack (drabbas) om servern är nere. Vilka andra sajter finns där Avpixlat ligger som kan vara intressanta att attackera?
Sant. Om det är ett stort webbhotell/co-lo så kan det ärven vara fråga om utpressning mot själva leverantören. Det händer titt som tätt vad jag förstår.
Citera
2013-08-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Sant. Om det är ett stort webbhotell/co-lo så kan det ärven vara fråga om utpressning mot själva leverantören. Det händer titt som tätt vad jag förstår.

eller så är det mest bara avpixlat som ljuger, vilket verkar troligast.
Citera
2013-08-12, 15:55
Medlem
VonLidls avatar
Citat:
jag har egentligen inte någon aning heller, men vad jag har för mig är att det brukar inte ta så lång tid att avvärja den typen av attacker, det är ju en rätt ålderdomlig attackmetod som sett sina bästa dagar och eftersom de först inte sa att det var något för att sedan ändra sig och säga att de var under attack, innebär för mig att de helt saknar trovärdighet. Att ändra sig halvvägs imponerar inte så att säga.

men så klart, vill man tro på avpixlat så gör man det.
Ok, lite som jag trodde då. Är jag ute och snurrar om jag spekulerar i att det som skiljer senaste attacken mot tidigare är att det är fler som attackerar eller har större resurser. Det förekommer ju trots allt att större hemsidor ligger nere en tid av sådana attacker

Menar du dessa tweet:
Citat:
Avpixlat ‏@Avpixlat aug 10

Många eftersöker livstecken ifrån oss - här är det. Vi jobbar på problemet och är snart tillbaka.

Avpixlat ‏@Avpixlat 23h

Illasinnade rykten sprids för tillfället om att vi skulle ha stängt ner eller att Ekeroth/SD skulle vara inblandade. Självklart rena lögner.

Avpixlat ‏@Avpixlat 2h

Slut på alla rykten: kl 16:00 i lördags inleddes en extremt kraftfull DDoS-attack mot Avpixlat, som har fortsatt i samma styrka sedan dess.
Ser inte riktigt hur dessa tweet kan få dig att dra slutsatsen att "de helt sakna trovärdighet".
Senast redigerad av VonLidl 2013-08-12 kl. 15:59.
Citera
2013-08-12, 15:58
Medlem
199.230.53.108

Servern tycks vara offline.

Citera
2013-08-12, 16:00
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
eller så är det mest bara avpixlat som ljuger, vilket verkar troligast.

... och det skulle vara troligast, för att? Du bör kanske skilja lite på vad du hoppas på och vad som är troligt. Det mesta som kommit fram hittills tyder faktiskt på en DDoS-attack.

Frågan är dock hur långvarig den är/var och där kanske inte uppgifterna stämmer. Skulle inte förvåna mig om attacken redan ebbat ut men att de bakom Avpixlat håller servern nere tills de känner att de installerat/konfigurerat tillräckliga skyddsåtgärder.
Citera
2013-08-12, 16:06
Medlem
Ganska väntat att det var en hackerattack, avpixlat, efter flashback, är ju Sveriges största mötesplats för "nazister, rasister och kvinnohatare".
Citera
2013-08-12, 16:21
Medlem
Klabbarparn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Ganska väntat att det var en hackerattack, avpixlat, efter flashback, är ju Sveriges största mötesplats för "nazister, rasister och kvinnohatare".

Det du beskriver klingar ju rätt illa med verkligheten i och med att inlägg från bland annat SvPare avlägsnas ganska omgående från kommentarsfälten. Har du någon källa på det du säger eller är det bara något som du har bestämt dig för är sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in