2025-05-10, 05:20
Medlem
Merwinnas avatar
Jag gick ur för ett antal år sedan, men INTE för att slippa kyrkoskatten. Jag hade gärna fortsätt betala om Svenska kyrkan hade fortsatt vara en kristen kyrka, och inte en organisation med allmänna vänster-liberala värderingar som försvarar abort, homosexualitet, transtrams, könsstympning av småpojkar, anställer kvinnliga präster, präster som inte lever enligt Bibeln utan t.ex. bor ihop utan att vara gifta (eller ännu värre: har partners av samma kön) har en naiv syn på invandringen (de "ser flyktingbarnet Jesus" i varje lycksökare och afghanskt låtsasbarn), tog bort den finaste psalmen ur psalmboken ("Fädernas kyrka") för att den ansågs vara för fosterländsk (!), gjorde en nyöversättning av Nya Testamentet som tog bort all helighet, o.s.v. o.s.v.. Listan på saker jag hatar med dagens SvK skulle kunna göras lång.

Men eftersom kyrkan betydde en hel del för mig i många år, och mina barn och jag utnyttjade en del gratisverksamhet också, och även har viktig verksamhet (jag tänker t.ex. diakonissor som besöker gamla och ensamma människor, hjälper folk att söka ur fonder och delar ut en matkasse här och där, grupper som erbjuder en gemenskap till ensamma människor, gratis barnverksamhet till barn och tonåringar som annars inte skulle få några fritidsaktiviteter o.s.v.), så dividerade jag ändå länge med mig själv om jag skulle gå ur eller inte.

Jag GICK ur, men för att inte mitt samvete skulle kunna säga "du gick bara ur för att slippa kyrkoskatten", så bestämde jag mig för att varje år vid deklarationstiden räkna ut hur mycket jag SKULLE ha betalt i kyrkoskatt - och sedan föra över det beloppet till en eller ett par välgörenhetsorganisationer i stället. Organisationer som jag då VÄLJER SJÄLV, enligt MINA värdingar - och jag kollar upp detta noga.

T.ex. ger jag inte till någon organisation som erbjuder aborter eller på något sätt upplyser om eller stödjer abortverksamhet. Det gäller att vara på sin vakt, för sådant maskeras ofta i reklamen för organisationen som "reproduktiv hälsa" eller "kvinnohälsa". Och inte heller ger jag till någon organisation, som erbjuder "hjälp" åt homosexuella eller traMs-sexuella ungdomar, eller till låtsasflyktingar - d.v.s. när dessa befinner sig i Europa. Människor som befinner sig i flyktingläger i sin egen del av världen stöder jag med glädje, för de är med all sannolikhet riktiga flyktingar.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det är helt fördjävligt att det är lagligt eller är det inte det längre?
Det är väl olagligt att stympa unga tjejer? Men inte killar?

Det är fortfarande lagligt att könsstympa småpojkar i Sverige. Man tror inte att det är sant!!! Men våra statsmakter är mesiga, de vågar inte säga att judar och muslimer gör något fel. Svenska Kyrkan stöder också detta med ett kringelikrokresonemang som går ut på att judar alltid har varit så förföljda, och därför ska vi inte försvåra för judar att leva i Sverige genom att förbjuda sedvänjan... Det är helt sjukt. Detta folk får väl också växa upp och bli civiliserade!

Under tiden är det de små, hjälplösa barnen som offras! Jag är mest rädd för att de, när de blir vuxna, kommer att stämma svenska staten för att inget gjordes, att ingen hindrade stympningen när den till och med skedde på svensk mark...
Senast redigerad av Merwinna 2025-05-10 kl. 05:24.
Citera
2025-05-10, 09:13
Medlem
Niggwards avatar
Inte religös men våra kyrkor är den starkaste symbol i vårt samhälle att vi är kristen nation med kristen historia. Sen kan man vara sne på vad som sker i församlingarna och vad samtliga präster osv kläcker ur sig osv, men personligen är det inte stark grund nog att gå ur.

Går en liten slant från mig till att en kyrka kan hållas hel och ren är jag nöjd. Man vet i att i värsta fall går en del av ens pengar till att bidra att hålla minst en kyrka omhändertagen. Där är jag nöjd. Det är mer garanterad märkt skatt än något annat man betalar in till staten, där det hamnar vart fan som helst.

Tycker även det är märklig ståndpunkt att läsa resonemanget att det är för jävligt att det är för mycket vänster pest i församlingarna, att det byggs för mycket moskéer osv och sen i protest dra ur pengar från de mest svensk kristna symboliska byggnaderna vi har i landet. Är man snarare en del av problemet tänker jag. Men alla för sig själv. Tänker inte dra mig ur iaf, kyrkor är vackra och värda att ta hand om i Sverige.
Senast redigerad av Niggward 2025-05-10 kl. 09:15.
Citera
2025-05-10, 19:57
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja alltså jag är inte direkt kristen, men jag uppskattar svenska kyrkan som en del i vårt samhälle och tycker den ska vara kvar och jag uppskattar att folk tar lärdom av kyrkan även om jag själv inte är så kristen, men detta med att könsstympa både pojkar och flickor är helt galet. Där hoppas jag att kyrkan kan gå in och sätta stopp för det, för vår riksdag och regering verkar ju inte vara intresserade av att stoppa detta. Varför?

Svenska kyrkan kan inte göra ett skvatt för att stoppa könsstympningar. Och jag tvivlar på att dom ens vill försöka ge sig på judiska traditioner.

Men det borde ju rent generellt vara olagligt, precis som det är för kvinnlig omskärelse.

Nu är det här en gammal tråd så jag passar på att ge ett enkelt tips för att gå ur kyrkan. Skicka ett brev till det pastorat du är skriven i och säg "Jag vill ej längre vara medlem i kyrkan". Skriv under med namn och personnummer.

Inget mer krävs, du får några veckor senare en bekräftelse från skatteverket.
Citera
2025-05-10, 22:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Svenska kyrkan kan inte göra ett skvatt för att stoppa könsstympningar. Och jag tvivlar på att dom ens vill försöka ge sig på judiska traditioner.

Men det borde ju rent generellt vara olagligt, precis som det är för kvinnlig omskärelse.

Nu är det här en gammal tråd så jag passar på att ge ett enkelt tips för att gå ur kyrkan. Skicka ett brev till det pastorat du är skriven i och säg "Jag vill ej längre vara medlem i kyrkan". Skriv under med namn och personnummer.

Inget mer krävs, du får några veckor senare en bekräftelse från skatteverket.
Enklast är att bara fylla i blanketten.
https://www.svenskakyrkan.se/medlem/...svenska_kyrkan
Citera
2025-09-27, 10:08
Medlem

För att du inte ska behöva betala kyrkoavgift för det kommande året måste din anmälan om utträde finnas hos församlingen senast 1 november. Om du till exempel skickar din utträdesanmälan per post måste den vara inskickad i sådan tid att den hinner komma fram till församlingen senast 1 november.

https://www.kyrkanstidning.se/debatt...onomi-ar-dalig

Årets resultat, eller om man så vill – vinsten – för 2024, uppgick till 2 900 miljoner kronor. Året dessförinnan var vinsten 2 400 miljoner kronor. Totalt 5 300 miljoner kronor i överskott på två år – och näst intill inget betalas i skatt. Beloppen är mycket stora och motsäger kraftfullt bilden av en kyrka i allvarlig ekonomisk utförsbacke.

https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoval/valresultat

Preliminärt valresultat, valresultat från tidigare kyrkoval, information om vad som händer efter kyrkovalet och mandatfördelningen.
Senast redigerad av ViSocialModerater 2025-09-27 kl. 10:27.
Citera
2025-10-25, 14:13
Medlem

För att du inte ska behöva betala kyrkoavgift för det kommande året måste din anmälan om utträde finnas hos församlingen senast 1 november. Om du till exempel skickar din utträdesanmälan per post måste den vara inskickad i sådan tid att den hinner komma fram till församlingen senast 1 november.

Sista veckan att anmäla utträde om du vill slippa skatten.
Senast redigerad av HorsesAndPeople 2025-10-25 kl. 14:50.
Citera
2025-10-28, 16:18
Avstängd
Det bästa jag gjort är att gå ur. Låt den gå på knäna tills de blivit opolitiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in