2021-11-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Går det att kolla på något sätt om man är med i svenska kyrkan eller ej UTAN att kontakta sin församling?

Kolla din senaste deklaration i kivra-appen. Eller på skatteverket
Citera
2021-11-13, 15:40
Medlem
Citat:
Går det att kolla på något sätt om man är med i svenska kyrkan eller ej UTAN att kontakta sin församling?

Orkar du vänta till april/maj nästa år så står det på deklarationen om kyrkoavgiften är dragen eller ej. Är det inte 1 november som gäller för utträde? I så fall kan du lika gärna vänta. Är det sista november som gäller är det dags att agera, förutsatt att du vill gå ur såklart.

Har du blivit döpt i Sverige och inte aktivt gått ur så borde du vara med. Kan vara ändrade regler för direktinträde vid dop nuförtiden dock, har lite dålig koll då jag inte är med längre och inte engagerar mig särskilt mycket i kyrkofrågor.
Citera
2021-11-13, 16:41
Medlem
Ok. Knepigt. Gick med enkom för att kunna rösta i kyrkovalet. Massa strul men jag fick rösta till slut. Skickade sedan in papper om utträde två veckor efter valet men ej fått någon bekräftelse. Kanske ska våga maila församlingen ändå? Även om de hatar mig.. borde jag inte få en bekräftelse??
Citera
2021-11-13, 16:48
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ok. Knepigt. Gick med enkom för att kunna rösta i kyrkovalet. Massa strul men jag fick rösta till slut. Skickade sedan in papper om utträde två veckor efter valet men ej fått någon bekräftelse. Kanske ska våga maila församlingen ändå? Även om de hatar mig.. borde jag inte få en bekräftelse??
Ring och berätta att du inte vill betala till en rörelse som har nära samarbete med kvinnoförtryckande, HBTQ-hatande, och antidemokratiska krafter. Kyrkan har blivit ett näste som stöttar extremvänstern och islamister.

Kyrkan då, och kyrkan nu, är två olika saker. Googla Ante Jackelén så får du se. Många som är verksamma inom kyrkan är rädda för att säga vad de tycker. Något som även du verkar vara?
Citera
2021-11-13, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Ring och berätta att du inte vill betala till en rörelse som har nära samarbete med kvinnoförtryckande, HBTQ-hatande, och antidemokratiska krafter. Kyrkan har blivit ett näste som stöttar extremvänstern och islamister.

Kyrkan då, och kyrkan nu, är två olika saker. Googla Ante Jackelén så får du se. Många som är verksamma inom kyrkan är rädda för att säga vad de tycker. Något som även du verkar vara?

Jag är med dig hundra procent tro mig. Jag kontaktar dem och avkräver svar! Det som tar emot är att de hjälpte mig ganska mkt med att hinna få in mig i listorna så jag kunde rösta. Men men, jag anser också att kyrkan är åt helvete. Därav fick AFS min röst.
Citera
2022-03-05, 13:48
Medlem
321js avatar
Tycker du med att Sverige ska importera mineraler från Kina istället för bryta dem själva?

https://www.svenskakyrkan.se/nyheter...gruva-i-gallok

Ärkebiskop Antje Jackelén och Åsa Nyström, biskop i Luleå stift, skriver ett öppet brev till fyra ministrar. Anledningen är det kommande beslutet i frågan om en eventuell gruva i Gállok, Kallak som ligger utanför Jokkmokk.
Citera
2022-03-06, 00:08
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Tycker du med att Sverige ska importera mineraler från Kina istället för bryta dem själva?

Ärkebiskop Antje Jackelén och Åsa Nyström, biskop i Luleå stift, skriver ett öppet brev till fyra ministrar. Anledningen är det kommande beslutet i frågan om en eventuell gruva i Gállok, Kallak som ligger utanför Jokkmokk.

Synd att jag gick ur kyrkan för 40 år sedan, har velat gå ur den vid rätt många tillfällen sedan dess, men det går ju tyvärr inte att gå ur mer än en gång
Citera
2022-03-06, 10:22
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j

Tycker du med att Sverige ska importera mineraler från Kina eller Ryssland istället för bryta dem själva?

Kina och Ryssland är ju kända för behandla miljön bättre än vad vi gör i Sverige.
Citera
2022-03-06, 15:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Synd att jag gick ur kyrkan för 40 år sedan, har velat gå ur den vid rätt många tillfällen sedan dess, men det går ju tyvärr inte att gå ur mer än en gång

Håller med! Man borde få kryssa bort dem varje år när man deklarerar!
Citera
2022-03-10, 11:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Gick ur för över tio år sedan. "Svenska kyrkan" har blivit en "progressiv" vänsterrörelse, regnbågsfärgad i alla vrår.

Värst av allt: inte ens prästerna är troende! (orkar inte googla fram den, men gjordes en survey bland präststuderande för några år sedan). Det verkar som att folk blir präster för att de inte kommer in på psykologprogrammet.

Nu är jag ateist, vore jag troende skulle jag garanterat söka mig till en frikyrka.
Citera
2022-04-06, 23:12
Medlem
321js avatar
https://sverigesradio.se/artikel/avk...h-betald-flytt

Före detta biskopen får två miljoner kronor och betald flytt efter avkragningen.

Stiftet kommer att ge honom ett avgångsvederlag motsvarande 12 månadslöner, en månadslön är på 98 065 kronor – sammantaget med månadslöner han får som arbetsbefriad blir det från avkragningen två miljoner kronor.
Citera
2022-09-30, 15:19
Medlem
Readyfreddies avatar
Kom igen nu allihopa.

Svenska kyrkan har blivit en politisk rörelse och alla som inte tycker det är rimligt ska gå ur.

Senast den 1 november är det som gäller för att inte skattas kommande år.

Med en normal lön lägger man runt 4 000 kronor per år som går till allehanda vänsterpolitisk aktivism.

30 000 före skatt ger: 3 445 kr/år.

40 000 före skatt ger: 4 657 kr/år.

https://www.svenskakyrkan.se/medlem/...svenska_kyrkan

Jag lämnade för länge sedan och har sparat ca 50 000 kronor på det. Känns bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in