2013-08-10, 00:37
Medlem
Min partner har tydligen ätit både katt och hund i sitt hemland innan hon kom hit..
Påstår att det är gott, smakar tydligen sött och hon tycker det är gott..

Brukar reta mig och säga att hon ska laga iordning detta (när jag ibland blir sur på henne).
Andra säger att det inte smakar gott...

Har ni testat att äta dessa djur..
Citera
2013-08-10, 01:07
Medlem
Ont.
Har inte ätit hund eller katt men skulle kunna tänka mig att testa, känns dock lite konstigt för att man är ovan vid tanken.
Citera
2013-08-10, 01:11
Medlem
krings avatar
När jag bodde i Japan och pluggade testade jag allt möjligt konstigt i köttväg: ödlor, val, till och med olika typer av insekter. Jag kan definitivt tänka mig att prova katt och hund någon gång men sen räcker det nog. Val är inget jag kommer prova igen även om jag tyckte om smaken. Det gäller att vara öppen för hur man gör i andra kulturer
Citera
2013-08-10, 03:07
Medlem
lillaHedvigs avatar
Jag skulle nog inte vilja äta hund eller katt. Det finns för stora känslimässiga bindningar till de djuren. Men rent logiskt kan det inte vara någon skillnad mot annat kött.

Långt tillbaka i bondesverige åt man inte sitt kära husdjur häst. Under svåra svältår (har för mig att det var i slutet av 1700-talet) lanserades idén att äta hästkött. Motståndet var i början stort, men så småningom blev det allmänt accepterat att äta det.

För bara ca 30 år sedan var det ett vanligt smörgåspålägg. Hamburgerkött hette det oftast. Nu verkar vi vara tillbaka på 1700-talet. Alla ska ha en hästgård och köttet äts inte längre. Stora känslomässiga bindningar till djuret.

För några månader sedan blev det storbråk i media när det uppdagades att det fanns hästkött blandat i andra köttproduktyer i handeln. Allt är en fråga om kultur och vana.
Citera
2013-08-10, 12:01
Medlem
Sliskas avatar
Blev bjuden på kött i Kina och det visade sig vara hund. Smaklöst och konstig konsistens, vattnig smak!

Känner inget sug efter katt och hund men anser det inte vara något större problem om folk äter det. Indier äter inte nötkött och tycker förmodligen vi är helt jävla dumma i huvudet och väldigt äckliga som äter det. Olika kulturer
Citera
2013-08-10, 18:43
Medlem
MrColts avatar
Jodå, hund har man konsumerat, rätten påminde väldigt mycket om vår kära kalops. Detta hände i Korea.
Citera
2013-08-10, 20:02
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders

Är det inte märkligare att äta asätande kräftor?
Nja, varför skulle det vara det?

Själv har jag varken ätit hund eller katt, men om det bjöds och såg gott ut så skulle jag säkerligen testa.
Citera
2013-08-10, 23:19
Moderator
Snuffelbutts avatar
Nu var inte frågan om man tycker att det är moraliskt rätt att käka hundar och katter. Frågan var om man ätit det, har man inget att tillföra kan man låta bli att skriva.

//Mod
Citera
2013-08-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaHedvig
För bara ca 30 år sedan var det ett vanligt smörgåspålägg. Hamburgerkött hette det oftast. Nu verkar vi vara tillbaka på 1700-talet. Alla ska ha en hästgård och köttet äts inte längre. Stora känslomässiga bindningar till djuret.

För några månader sedan blev det storbråk i media när det uppdagades att det fanns hästkött blandat i andra köttproduktyer i handeln. Allt är en fråga om kultur och vana.

Skojar du? Hamburgerkött är ju fortfarande en storsäljare i butikerna.
Gustafskorven likaså.

Dessutom har efterfrågan på rått hästkött stigit markant.
Det var bara en mindre klick människor som tyckte det var konstigt. Men lät desto mer.

Men till trådämnet.
Jag har inte ätit Hund eller katt, men kan tänka mig att prova. Rätt tillagat skall det vara en delikatess. Även råtta skall vara helt ok som knaper grillat enligt min före detta sambo som var tvungen att dryga ut maten som liten med detta.
Dock har jag ätit annat som vi normalt kastar här i Sverige.

Men. som i fallet med Kina, där man INTE äter hund eller katt normalt sett.
Det var grymt fattigt under lång tid. Folket hade inget val utom att dö själva.
Idag finns det fortfarande på vissa platser restauranger som serverar detta.
Men mins att kineserna själva tycker generellt att det är lika förkastligt som vi tycker.
Citera
2013-08-14, 22:40
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrColt
Jodå, hund har man konsumerat, rätten påminde väldigt mycket om vår kära kalops. Detta hände i Korea.

+1! För jävla gott var det också, men ska man ha tag i mat som inte är god i Korea så får man fan leta ordentligt å andra sidan.. Ett av världens bästa kök utan tvekan enligt mitt tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in