2013-08-09, 00:28
Medlem
Polyklorfenols avatar
Jag har varit gift två gånger. Det ger en känsla av tillhörighet, men är samtidigt kvävande. Som att man tillhör den andra.

Nu lever jag som sambo. Varken gift eller förlovad. Som om hon bara är min flickvän, fast det här är det mest stabila förhållandet. Mer spännande med "min tjej" än "min fru".
Citera
2013-08-09, 07:57
Medlem
Roxanas avatar
Giftemål kan ta död på relationer där...

... man trott att ett bröllop gör att allt kommer kännas och bli så mycket annorlunda (läs:bättre)

... man trott att ett bröllop ska stärka banden och tvåsamheten per automatik

... man trott att ett bröllop bara måste vara det enda giltiga tecknet på äkta kärlek
Citera
2013-08-09, 08:00
Medlem
Lukos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Giftemål kan ta död på relationer där...

... man trott att ett bröllop gör att allt kommer kännas och bli så mycket annorlunda (läs:bättre)

... man trott att ett bröllop ska stärka banden och tvåsamheten per automatik

... man trott att ett bröllop bara måste vara det enda giltiga tecknet på äkta kärlek

Erfarenhet eller observationer på levande försökskaniner (vänner)?
Citera
2013-08-09, 08:07
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luko
Erfarenhet eller observationer på levande försökskaniner (vänner)?

Det där är vad jag tror. Men mycket handlar säkert om att gifta sig av det man anser vara rätt skäl, bröllop kan aldrig bli en magisk quick fix för trötta relationer. Man bör kunna stärka banden mellan sig i en tvåsamhet utan att gifta sig.

Min närmsta observation av gifta par som hållit ihop är mina föräldrar som gifte sig för ca 40 år sen. Lever fortfarande ihop. Samma sak med andra som har föräldrar som är nära åldersmässigt; tänker att det kanske är lite av en generationsfråga. Tror yngre generationer skiljer sig mer nu för tiden.

Att hamna i en stor hemsk svårighet med sin partner; ta sig igenom den och komma ut på andra sidan något tilltufsade men mer sammansvetsade än tidigare. Det tycker jag känns som en bättre måttstock på hur genuin relationen är snarare än att byta ringar. Men alla är vi olika.
Senast redigerad av Roxana 2013-08-09 kl. 09:00.
Citera
2013-08-09, 08:46
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Inte i närheten så omständiga som de är när man är gifta. Vilket varför man ser så många olyckliga gifta par som egentligen mer eller mindre hatar varandra, men fortfarande stannar ihop för att en skilsmässa vore för jobbigt att gå igenom.

Ser man verkligen så många olyckliga gifta par som hatar varandra? Det är ju inget stigma att skilja sig nu för tiden och jag skulle gissa att det är precis lika känslomässigt svårt att bryta upp ett samboförhållande som vara i 20 år som ett äktenskap.. Man lär ju ändå äga lika mycket tillsammans, ha lika många gemensamma minnen, lika många barn som blir lika upprörda, lika många släktingar som förfasas och man måste hitta nytt boende i samma utsträckning och börja om från början på samma sätt. Jag tror inte att så många avskräcks av det juridiska. Om man verkligen tycker att just det är jobbigt så kan man ju ändå som gifta flytta ifrån varandra och separera och sedan kanske skilja sig i efterhand när alla sår inte är lika färska.

Jag tror att talesättet är en gammal kvarleva från förr. Jag tycker att äktenskap är någonting fint!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in