2013-09-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Det stämmer säkert, robotar som agerar market makers finns det ju tonvis av. Men du får byta ut Neonet i texten mot någon annan aktör då Neonet bara förmedlar order, de handlar inte i egen bok.

Starbreeze har inte kontrakterat någon market maker men som jag initialt trodde är det nog bara en trader. Avsluten är jävligt konstiga bara.
Senast redigerad av swingtrader 2013-09-11 kl. 22:38.
Citera
2013-09-11, 23:05
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Starbreeze har inte kontrakterat någon market maker men som jag initialt trodde är det nog bara en trader. Avsluten är jävligt konstiga bara.

En market maker behöver inte vara kontrakterad, det är fritt för vem som helst att sätta igång.
Citera
2013-09-12, 01:12
Medlem
Fritt och fritt. Vad jag vet skall den garantera ett flöde av aktier. Men då kanske det är extern större kund till neonet som gör det som i sin tur har kunder som har behov av en market maker.
Citera
2013-09-12, 09:48
Medlem
Skillnaden mellan en likviditetsgarant/market maker och liquidity provider (eller vad den nu heter på svenska) är att den första garanterar att tillföra likviditet till en viss grad enligt kontrakt, medan den andra helt enkelt gör som den vill. Vissa aktier på de mindre listorna har hög omsättning samtidigt som ticksizen är väldigt stor, vilket gör dessa strategier attraktiva. Långsiktig avkastning brukar ha lite med resultatet av dessa strategier att göra, då är volatilitet en mer drivande faktor av p/l och den brukar vara som högst i krascher.
Citera
2013-09-12, 09:56
Medlem
.
Senast redigerad av swingtrader 2013-09-12 kl. 09:58.
Citera
2013-09-12, 19:46
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Skillnaden mellan en likviditetsgarant/market maker och liquidity provider (eller vad den nu heter på svenska) är att den första garanterar att tillföra likviditet till en viss grad enligt kontrakt, medan den andra helt enkelt gör som den vill. Vissa aktier på de mindre listorna har hög omsättning samtidigt som ticksizen är väldigt stor, vilket gör dessa strategier attraktiva. Långsiktig avkastning brukar ha lite med resultatet av dessa strategier att göra, då är volatilitet en mer drivande faktor av p/l och den brukar vara som högst i krascher.

Du har förstås rätt, jag uttryckte mig slarvigt. Vad jag menade var att det är fritt upp till vem som helst att göra marknad i vilken aktie som helst, det är ju "bara" att lägga in order.

Påminner mig om den här killen. Vill minnas att jag läste någon artikel redan under tidigt 2000-tal om honom och att han då bistod med likviditet till flera OMXS30 aktier själv. Är nog lite svårare idag.
http://www.svd.se/naringsliv/investera/reportage-folj-med-en-dag-i-daytraderns-liv_8058252.svd
Citera
2013-09-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Du har förstås rätt, jag uttryckte mig slarvigt. Vad jag menade var att det är fritt upp till vem som helst att göra marknad i vilken aktie som helst, det är ju "bara" att lägga in order.

Påminner mig om den här killen. Vill minnas att jag läste någon artikel redan under tidigt 2000-tal om honom och att han då bistod med likviditet till flera OMXS30 aktier själv. Är nog lite svårare idag.
http://www.svd.se/naringsliv/investera/reportage-folj-med-en-dag-i-daytraderns-liv_8058252.svd

Jag skulle nog tro det finns flera sådana småspelare. Scalpare är en del av börsens undervegetation, algoritmhandlare baserar sig nog mest på generella strategier vilket lämnar lite i hörnen åt andra. Människor är ganska bra på att uppfatta mönster och i de fall spelat inte avgörs av hastighet tror jag att de kan ha ett visst övertaget. Dessa strategier brukar ha väldigt hög sharpekvot och därav går det att pressa fram en väldigt hög avkastning, problemet är ju bara att de inte går att investera så mycket pengar innan taket nås.
Citera
2013-09-12, 21:35
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Jag skulle nog tro det finns flera sådana småspelare. Scalpare är en del av börsens undervegetation, algoritmhandlare baserar sig nog mest på generella strategier vilket lämnar lite i hörnen åt andra. Människor är ganska bra på att uppfatta mönster och i de fall spelat inte avgörs av hastighet tror jag att de kan ha ett visst övertaget. Dessa strategier brukar ha väldigt hög sharpekvot och därav går det att pressa fram en väldigt hög avkastning, problemet är ju bara att de inte går att investera så mycket pengar innan taket nås.

Du har säkert rätt, jag trodde att den möjligheten var tilltäppt av algonissarna. Intressant.

Edit: Rolig signatur
Citera
2013-12-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Vad har man för födel att vara kund typ där (mindre aktör) gentemot nordnet och avanza?
Fler marknader/handelsplatser, både fysiska och MTFer, vilket bl.a. ger möjlighet till arbitragehandel när priset på en aktie skiljer sig mellan olika handelsplatser (om man har mjukvaran för att kapitalisera på det..). Oftast lägre roundtrip. Fler typer av ordrar. Fler valmöjligheter helt enkelt. Men smakar det så kostar det..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in