Om jag bockar Sidminiatyrer och sedan klickar på en valfri sida i mitt pagesdokument, som består av flera sidor, så blir det en gul ram runt alla mina sidor. Detta gör alltså att jag inte kan flytta en enskild sida. Hur kommer jag ur det läget?
Jag tvivlar på att du över huvud taget kan ta tag i en sida och bara flytta till annan plats. Miniatyrerna du ser är ju bara en illusion så att du ska få en uppfattning om hur dokumentet kommer att ser ut när det skrivs ut. I själva verket är ju allt en enda löpande text.
Ska du flytta innehållet från en sida till en annan måste du helt enkelt kopiera (eller kopiera/klippa ut) texten och klistra in den där du vill ha den.
Ska du kunna byta/växla sidor ungefär som du beskriver är jag ganska säker på att du måste jobba i en "layout template". Inte i en template för ordbehandling.
PS: Vill man ha hjälp med sånt här är det alltid bra (oftast nödvändigt) att ange vilken versioner av OS och programvaran man har. Annars kan du få svar som ger dig - och de som svarar - ännu mer problem.
Okej. Det som detta förhindrar mig att kunna göra är att kunna infoga nya sidor. Vill lägga in en sida i början och skapa en innehållsförteckning, men "Avsnitt"-knappen högst upp är gråmarkerad (går ej att klicka på).
Jag testade att öppna ett nytt dokument med en tom sida och sedan klistra in all min text. När jag då inför en innehållsförteckning så kommer bara sista rubriken med i innehållsförteckningen. Om jag går in i "Översikt" och klickar på varje rubrik så ser jag att de olika rubrikerna är antingen Rubrik 1, Rubrik 2 eller Rubrik 3, precis som jag vill. Om jag går in på Granskare/Dokumentgranskare/Innehållsförteckning så har jag markerat Rubrik 1, Rubrik 2 och Rubrik 3. Det är endast Rubrik 1, Rubrik 2, Rubrik 3 och brödtext som har svart text, resten har grå text, då jag är inne i Granskare/Dokumentgranskare/Innehållsförteckning.
Jag kör OS X Version 10.8.4 och version 4.3 av Pages.
OK. Allra, allra högst upp till höger har du ett menyalternativ som heter "Hjälp". Har du utforskat det?
Eller, som man brukar skriva om man är kaxig: RTFM. (Read the fucking manual).