2013-08-07, 21:04
Medlem
hajenthirteens avatar
Nu har jag enbart kollat upp hur mycket jag bör få låna genom nätet hos de båda bankerna, men utifrån detta så är det en väsentligt mycket större summa jag får låna hos SBAB.

Hur kommer sig detta? Även om inget av beloppen stämmer i dessa bostadslånekalyler så är det ändå intressant ifall skillnaden mellan belopp kvarstår i verkligheten när man besöker bankerna face to face?

Är Swedbank skit? Lånar SBAB ut mer än vad de bör göra?

Säg att jag räknar enligt nedan uppgifter:

Kontantinsats: 430 tusen
Avgift: 1500/månad
Ålder: 24
Inkomst: 24000/månad

Lånebelopp hos:

Swedbank: 1,35 milj
SBAB: 1,8 milj

Citera
2013-08-07, 21:14
Medlem
swedbank är en av de där storbankerna och inte så "riskvillig" oc sbab är ju mindre och är mer "riskvillig"
Citera
2013-08-08, 06:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajenthirteen
Är Swedbank skit? Lånar SBAB ut mer än vad de bör göra?

Föregående svar förklarar att det egentligen handlar om riskvilja. Men det finns därutöver en skillnad till.

Enligt FI får man bara låna 85% mot fastigheten, vilket SBAB också gör. Swedbank godtar dock bara 75%.
Senast redigerad av EckiEcki 2013-08-08 kl. 07:18.
Citera
2013-08-08, 07:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Enligt lag får man bara låna 85% mot fastigheten, vilket SBAB också gör. Swedbank godtar dock bara 75%.

Du som är så duktig på juridik borde veta att det inte finns någon sådan lag. Däremot finns det en rekommendation från finansinspektionen, som bankerna följer angående synen på vad som är att betrakta som ett bottenlån.

Man kan låna mer än 85%, men då får man sämre lånevillkor på den överskjutande delen, likt ett topplån.

Du kan fortfarande låna 85% hos Swedbank, men du måste amortera upp till 75% för att du ska få ett amorteringsfritt bottenlån.
Citera
2013-08-08, 07:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du som är så duktig på juridik borde veta att det inte finns någon sådan lag.

Så. Det fula ordet har nu bytts ut.
Citera
2013-08-08, 07:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csidus
swedbank är en av de där storbankerna och inte så "riskvillig" oc sbab är ju mindre och är mer "riskvillig"

Det beror nog på att swedbank var den bank i Sverige som var mest illa ute under finanskrisen. Efter det försöker swedbank framstå som en mer försiktig bank.

Jag tror inte det är så stor skillnad på bankerna egentligen. Räntorna är ungefär desamma och det går för det mesta att förhandla om räntan och villkoren kring amorteringar etc.
Citera
2013-08-08, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror nog på att swedbank var den bank i Sverige som var mest illa ute under finanskrisen. Efter det försöker swedbank framstå som en mer försiktig bank.

Jag tror inte det är så stor skillnad på bankerna egentligen. Räntorna är ungefär desamma och det går för det mesta att förhandla om räntan och villkoren kring amorteringar etc.

visst är det så förenklade det hela
Citera
2013-08-08, 18:06
Medlem
hajenthirteens avatar
Tack så mycket för svaren!

Snabb åsikt om att låna runt 1,6 miljoner (lägenhet kostar 2 milj, avg 1400/m) med en inkomst på 24000 i månaden? Dvs om jag får det beviljat. Det är mycket pengar att låna, och höjs räntan med ett par procent så sitter man med en redig månadskostnad. What to do, what to do...

Förhoppningsvis så lär väl min inkomst höjas med åren, är fortfarande ung och har nyligen börjat jobba på ett företag med goda utvecklingsmöjligheter.
Senast redigerad av hajenthirteen 2013-08-08 kl. 18:08.
Citera
2013-08-08, 22:13
Medlem
hajenthirteens avatar
Ingen?
Citera
2013-08-09, 04:31
Medlem
utan.att.stannas avatar
En snabb åsikt är väl att köpa något billigare, tokamortera, sedan sälja och köpa större med en större kontantinsats...
Citera
2013-08-09, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajenthirteen
Tack så mycket för svaren!

Snabb åsikt om att låna runt 1,6 miljoner (lägenhet kostar 2 milj, avg 1400/m) med en inkomst på 24000 i månaden? Dvs om jag får det beviljat. Det är mycket pengar att låna, och höjs räntan med ett par procent så sitter man med en redig månadskostnad. What to do, what to do...

Förhoppningsvis så lär väl min inkomst höjas med åren, är fortfarande ung och har nyligen börjat jobba på ett företag med goda utvecklingsmöjligheter.

Finns det lägenheter med lägre insatser utan att avgiften blir tokhög så kan jag tycka att 2MSEK är lite dyrt för en singel med ganska blygsam inkomst. Med en kalkylränta på 7% (med dagens mått mätt väldigt högt, men inte helt orealistiskt) hamnar du på en räntekostnad efter avdrag på 6500 kronor, då kostar boende 7900:- helt utan amortering. Köper du boendet bör du ha plats för det i din budget och ändå kunna leva ett drägligt liv. Mitt råd blir i så fall att du sätter av 8500 kronor i månaden, sparar hälften av mellanskillnaden på ett öronmärkt högräntekonto som buffert (om du inte redan har en väldigt välfylld buffert) och amorterar resten. En förutsättning för det är ett obundet lån som du kan ändra amorteringen på när du vill. Kräver banken en kalkylränta på 7% + amortering på 60 år så blir det värre.

Lycka till!
Citera
2013-08-09, 09:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Finns det lägenheter med lägre insatser utan att avgiften blir tokhög så kan jag tycka att 2MSEK är lite dyrt för en singel med ganska blygsam inkomst. Med en kalkylränta på 7% (med dagens mått mätt väldigt högt, men inte helt orealistiskt) hamnar du på en räntekostnad efter avdrag på 6500 kronor, då kostar boende 7900:- helt utan amortering. Köper du boendet bör du ha plats för det i din budget och ändå kunna leva ett drägligt liv. Mitt råd blir i så fall att du sätter av 8500 kronor i månaden, sparar hälften av mellanskillnaden på ett öronmärkt högräntekonto som buffert (om du inte redan har en väldigt välfylld buffert) och amorterar resten. En förutsättning för det är ett obundet lån som du kan ändra amorteringen på när du vill. Kräver banken en kalkylränta på 7% + amortering på 60 år så blir det värre.

Lycka till!

Det går ju bra att låtsas att räntan är 7% och sedan amorterar man mellanskillnaden mot det rörliga lånet helt enkelt. Då är man helt safe kan man nästan säga. Dessutom ligger ju 10-åringen runt 4%, så 7% idag är mycket högt räknat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in