2013-08-07, 17:11
Medlem
Kanske har denna frågeställning varit uppe förut men ställer ändå frågor. Jag har en tanke att ta ut pension vid 61 år, men fortsätta arbeta. Jag har de senaste tre åren varit sjukskriven under långa perioder pga av KOL. Nu flaggar både läkare och försäkringskassa att de vill att jag ansöker om sjukbidrag. Jag är inte intresserad av det eftersom jag under långa perioder mår bra och lätt kan arbeta heltid men så hamnar jag i ett skov och behöver vara hemma. Därav min tanke kring pension, är fullt medveten om att jag får sänkt pension vid 65 men eftersom jag fortsättningsvis arbetar kan jag fortsättningsvis höja pension ( hoppas ni förstår hur jag tänker).

Jag har letat på nätet, pratat med facket och pensionsmyndigheten, haft snack med FK och jag blir tar mig tusan bara mer och mer förvirrad alla har olika åsikter, förutom att jag självklart har rätt att plocka ut pension och även fortsätta arbeta. Däremot kan ingen ge mig ett riktigt svar kring om jag är berättigad till sjukpenning om jag blir sjuk ( jag uppbär ju i så fall även pension).

Är det någon här ute som tagit ut sin pension vid 61 och ändå fortsatt arbeta som kan berätta lite hur den/de fick bra och förstålig information är jag djupt tacksam
Citera
2013-08-07, 18:06
Medlem
Vad säger läkarna? Hur stor chans är det att du får sjukersättning (sjukpension)? Jag har den uppfattningen att det är mycket svårt att få sjukersättning i dag. Pensionen är låg om du tar ut den i förväg, men samtidigt har du billigare leverne exempelvis slipper du matlådor, resor etc. Vill du dryga ut pensionen så kan du jobba extra hur mycket du vill. Där finns inga begränsningar.
Citera
2013-08-08, 08:02
Medlem
FK "jagar" mig med blåslampa... Trodde inte i min enfald att det var så "lätt" att få sjukersättning men fattar det som att det är bra mycket "billigare" att ge mig sjukersättning än sjukpenning. Allt handlar ju om pengar så även för mig men framförallt vill jag kunna arbeta under mina bra perioder. Vet någon om samma arbetsrättsliga lagar gäller för en pensionär som fortfarande arbetar ?
Citera
2013-09-24, 17:30
Medlem
Jag räknar med att ta ut pension vi 61 år (10 år kvar ) men att sluta jobba helt vore svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in