Hej, har precis fått reda på att jag kommit in på Arkeologi programmet i visby. Bor för tillfället i Oslo och har panik över hur jag ska göra med boendet. Har satt upp mig på alla hyresförmedlingar och studentboenden! Tänkt nu höra om det finns någon av er härliga flashbackare som kan komma med tips eller om ni vet någon som har ett rum eller så att hyra ut =) Är 22 år och väldigt social!
----------------------------------------------
Inlägget redigerat 2017-09-19 genom att följande FAQ läggs till:
Hur är det att få tag på studentbostad i Visby/på Gotland?
Uppsala universitet tillhandahåller en del information på den här sidan. Som framgår är det relativt sett enklare att få tag på studentboende på Gotland jämfört med många andra studieorter i Sverige.
Vilka konkreta sätt finns att hitta studentbostäder?
Studentkåren Rindi driver http://gotlandsstudentbostad.se/ där det finns en sökfunktion för bostäder från olika privata hyresvärdar.
Är det något speciellt man bör tänka på gällande studentbostad i Visby/på Gotland?
Eftersom Gotland är ett populärt turistmål så hyrs under somrarna många av de bostäder som under terminstid är studentbostäder ut till turister istället. De som vill bo på Gotland även under sommaren bör istället kolla upp https://www.gotlandshem.se/ som tillhandahåller bostäder som kan hyras året runt.
Hur kan man försöka undvika att man får onödigt långt till/från skolan?
Det framgår på den här sidan var Uppsala universitet Campus Gotland har sina lokaler. Visby är inte en särskilt stor stad, så allt inom Visby är någorlunda nära. Övriga orter på Gotland ligger ganska utspridda och kollektivtrafiken är ganska sporadisk. Behöver man bo utanför Visby kan det alltså vara värt att överväga att ha en bil.
/Moderator
Senast redigerad av nihilverum 2017-09-19 kl. 19:25.
Anledning: Lägger till FAQ i linje med övriga studentbostadstrådar
Studentkåren finns ju. Ett annat tips är att lägga in en annons i de lokala tidningarna på ön för att hyra rum ellerl ägenhet. Om det är svårt att hitta boende i Visby kan du ju tex försöka hitta en sommarstuga en bit utanför den första tiden, det finns hyfsade bussar.
(Är halvgotlänning)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!