Citat:
Ursprungligen postat av
Grillo
S kanske det r (ven om jag anser att din "folk i allmnhet r fr"-argumentationsstil r arrogant och inte stmmer verens med mina erfarenheter), men det var inte det som var pongen.
Eftersom du talar om ett inlgg jag gjorde i en annan trd kanske vi fr att gra det begripligt fr andra ska brja med att terge det:
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Frklaringen r mycket enkel. Fr dem som intresserar sig fr dessa frgor kom det inte fram ngot nytt alls vare sig i Wikileaksavsljandena eller Snowdens avsljanden. Det skulle vl mjligen vara namnen p vissa av de verktyg som anvnds, men annars var allt redan knt.
Det knns drfr som en trtt sommarrepris att diskutera de hr frgorna. USA spionerar p allt och alla och fljer inga lagar, vare sig de egna eller andra lnders. Ja, det har vi vetat i mer n 10 r. Amerikanska soldater ddar ibland helt oskyldiga civila och slipper sedan straff. Ja, det har vi ocks vetat i mer n 10 r.
Nu vntar jag bara p ett "avsljande" att CIA och den amerikanska militren torterar fngar och hller dem insprrade utan rttegng. Eller att Obama anvnder drnare fr att dda folk i andra lnder som han inte gillar.
Den majoritet av folket som inte r insatt i dessa frgor har egentligen aldrig brytt sig. Det r dessa som man brukar kalla fr the sheeple i USA. Allts "fren" ungefr. Fren tycker det r helt OK att Beatrice Ask lser deras SMS och email och kikar in genom deras sngkammarfnster, s lnge politikerna tycker att det behvs fr allas vr "skerhet".
Observera frst att
the sheeple inte r ngot jag hittat p utan ett begrepp i amerikansk politik. Det syftar p den stora massa av vljare som inte bryr sig om integritets- och vervakningsfrgor, kanske frmst fr att de r dligt insatta i problematiken.
Min ilska riktar sig inte mot dessa vljare utan mot de politiker som utnyttjar att folk r godtrogna. Detta om ngot r arrogans - maktens arrogans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grillo
Pongen r att om Sverige ger asyl till en politisk flykting kan landet sedan inte gra en totalomvndning och lmna ut personen till landet den flyr ifrn. Detta helt oavsett sklet till flykten. Att Snowden sedan r en populr mediepersonlighet gr agerandet n mer omjligt. Det finns absolut inget skl att tro att sittande regering skulle riskera regeringsmakt genom att bete sig p ett frrdiskt stt fr att g ett annat lands renden.
Att ett land som beviljat ngon asyl sedan lmnar ut personen r ovanligt, men man kan aldrig veta vad som hnder nr en supermakt trycker p.
Frankrike, Spanien och Italien brt ju alla mot de diplomatiska reglerna och vgrade den bolivianske presidentens flygplan genomresa p hemvg frn Moskva. Att detta skedde p USA:s order r inte srskilt svrt att rkna ut, och detta r trots allt lnder som i andra sammanhang visat strre prov p sjlvstndighet gentemot USA n Sverige.
Sedan r ju hela den hr frgan ganska hypotetisk eftersom den frutstter att den svenska regeringen skulle ha kurage nog att erbjuda Snowden asyl. Vilket jag hller fr helt osannolikt.
Det enda scenariot dr det skulle kunna komma ifrga r om Obama ber Sverige om det, fr att ta sig ur den ljevckande situation han frsatt sig i.
Jag hoppas dock att Snowden ven i ett sdant fall r klok nog att tacka nej till asyl i Sverige. Presidenter kommer och gr, och det finns inga garantier fr att USA inte i framtiden ser annorlunda p saken. Och d kan det bli svrt fr ett litet land som Sverige att st emot ptryckningar.
Snowden r skrare i Ryssland, om han fr stanna dr.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grillo
Detta har garanterats tusen gnger om.
Ett felaktigt pstende som inte blir korrekt fr att Assangehatare ofta upprepar det. Den svenska regeringen har tvrtom noga undvikit att ge ngra som helst garantier eller andra utfstelser fr att Assange inte - efter eventuellt avtjnat straff i Sverige - skulle utlmnas eller avvisas till USA.
Regeringen gmmer sig i stllet bakom skenargumentet att "det blir en frga fr HD". Sant r att utlmningar (inte ndvndigtvis avvisningar) prvas i HD, men regeringen har alltid sista ordet, och kan vgra verkstllighet. Och naturligtvis ven ge garantier fr ett sdant regeringsbeslut, om man vill.
Men det vill regeringen allts inte. Jag klandrar inte Assange fr att han undrar varfr.