Citat:
Ursprungligen postat av
annsalt
Vart kan man handla billigast ny moped på online med leverans?
Jag vill gärna ha en ny pga av vår härliga köplagar och jag har sett innan att vissa sålts under 5000kr
edit: klass 2
Detta varierar nästan från dag till dag, det finns massor av småföretag som vill prova sin lycka och importerar en container full av mopeder från Kina och säljer dessa så snabbt som möjligt för ett ofta ganska lågt pris. När det lasset är slutsålt kan det ta några månader innan nästa container kommer hem, eller så säljer dom inte mopeder igen, eller så går företaget i konkurs för att garantireparationerna av lågkvalitetsmopederna kostar mycket mer än dom räknat med... Hur som helst, vill man köpa billigt får man aktivt leta upp så många företag som möjligt som säljer kinamopeder på postorder, och se vilka som har något intressant just den dagen.
Det är dock en affärsstrategi jag avråder från av flera orsaker:
Kinamoppar har generellt låg kvalitet, de billigaste är ofta sämst.
De billigaste mopparna har ofta sämst garantivillkor. Konsumentköplagen i all ära, men den är en klen tröst medan en trasig moped är obrukbar och man krigar om att få den lagad gratis.
Småföretagen som ploppar upp med affärsidén att sälja billig kinesiska mopeder (och mycket annat) har en tendens att vara kortlivade. Vissa läggs ner när ägaren inser att idén inte var så fantastisk som det verkade, många har gått i konkurs, sannolikt överväldigade av reparationskostnader. När företaget är borta finns det ingen att rikta reparationskrav mot, då står du där och får fixa allt på egen bekostnad.
För att garantin ska gälla behöver mopeden servas på verkstad, och fyrtaktskineserna ska servas ofta. Om mopeden används normalt under det första året garantin sannolikt täcker behöver man sannolikt lämna in moppen för service 2-3 gånger till en kostnad av ett par tusenlappar totalt.
Jag avråder från köp av den sortens moped, men om du nu absolut ska ha en kinesmoppe så se till att det är en väldigt vanlig modell som det är lätt att hitta reservdelar till. Jag skulle föreslå något "syskon" till Baotian Basic/Baotian Classic/Viarelli GT1, det är den vanligaste kinesmoppen och modellen säljs under femtioelva olika namn.