2013-08-06, 13:41
Avstängd
Jag intresserar mig mycket för religion, särskilt ur ett historiskt och jämförande perspektiv. Har börjat läsa en del litteratur om religion men märker att jag tappar mycket i t ex Islam eftersom jag inte är bevandrad i Koranen, dit hänvisningarna görs.

Slår man upp Bibeln och tragglar sig igenom de första moseböckerna så inser man hur brutalt mycket man har kvar att läsa och det blir ofta att man lägger den på hyllan.

Någon som har läst Koranen och Bibeln och kan jämföra vad man har framför sig? Att Koranen är betydligt mindre material att gå igenom vet jag men om det är motsvarande hela GT så vet jag inte om jag pallar för mitt intresse.
Citera
2013-08-06, 13:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Jag intresserar mig mycket för religion, särskilt ur ett historiskt och jämförande perspektiv. Har börjat läsa en del litteratur om religion men märker att jag tappar mycket i t ex Islam eftersom jag inte är bevandrad i Koranen, dit hänvisningarna görs.

Slår man upp Bibeln och tragglar sig igenom de första moseböckerna så inser man hur brutalt mycket man har kvar att läsa och det blir ofta att man lägger den på hyllan.

Någon som har läst Koranen och Bibeln och kan jämföra vad man har framför sig? Att Koranen är betydligt mindre material att gå igenom vet jag men om det är motsvarande hela GT så vet jag inte om jag pallar för mitt intresse.

Hittade endast uppgifter om koranen på engelska, så jag tog även bibeln på engelska (på svenska är bibeln 845 000 ord):

717 700 ord i bibeln (varav 593 500 i gamla testamentet)
77 701 ord i koranen

Så det rör sig om en tiondel ungefär.
Citera
2013-08-06, 14:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hittade endast uppgifter om koranen på engelska, så jag tog även bibeln på engelska (på svenska är bibeln 845 000 ord):

717 700 ord i bibeln (varav 593 500 i gamla testamentet)
77 701 ord i koranen

Så det rör sig om en tiondel ungefär.

Tack! Känns ju rätt överkomligt. Blir intressant att läsa denna reviderade version av bibeln
Citera
2013-08-06, 16:21
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod

Det är sant att Koranen är kortare. Det är bland annat för att Koranen inte fokuserar på detaljer som Bibeln gör såsom genealogi eller historiebeskrivning. Som exempel kan nämnas att Koranen i 7:11-25
beskriver hela historien om skapelsen av Adam och Eva och dess fall från Edens lustgård medan Bibeln beskriver det i 2 hela kapitel.

Vidare tar inte Koranen upp rätt så oviktiga historiska händelser såsom horornas Ohola och Oholibas liv och hur dem blivit straffade av Gud för deras horaktighet utan tar med dem väsentliga händelser som man kan dra lärdom av såsom historien om Moses, Abraham, Josef, Noah, Jonas, David och Salomon, Jesus och Maria och så vidare.

Bibeln gör det också men den inkluderar detaljer som Koranen inte gör. Så därför är Koranen mycket kortare än Bibeln.
Citera
2014-02-19, 17:33
Medlem
Det låter som koranen är snabbversionen av vissa händelser i Bibeln.
Ska man ha mer information - Bibeln. Längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in