2013-08-05, 23:07
Medlem
DeadByApriils avatar
Jag håller just nu på och lär mig alla tecken, men hur gör jag sen? Med gramatiken, ordförrådet, uttal? Finns det något pålitligt sätt att lära sig språket hemifrån gratis?
Är jättesugen på att lära mig det just för att jag är adopterad från Indien och det är ju inte så många i Sverige som kan detta språk heller, vad jag märkt
Är ju rätt många år sen man lärde sig engelska från ruta 1, så vet inte vart jag ska börja nu med ett nytt språk.
Citera
2013-08-05, 23:31
Bannlyst
I Stockholm hör jag en hel del Hindi på tunnelbanan så det är nog ganska många som kan det i Sverige.
Citera
2013-08-05, 23:33
Medlem
revodnebs avatar
Om du nu är så intresserad, varför åker du inte dit på plats? Leta upp en snygg tjej och be henne lära dig hindi! Då får du både kulturen, språket och kanske en ny fru på halsen, vem vet? Kan ju inte säga att jag hade gjort det då jag istället drog på mig en finska - hakka päälle suomen poika! Men hade jag varit singel så, varför inte?
Citera
2013-08-05, 23:53
Medlem
DeadByApriils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du nu är så intresserad, varför åker du inte dit på plats? Leta upp en snygg tjej och be henne lära dig hindi! Då får du både kulturen, språket och kanske en ny fru på halsen, vem vet? Kan ju inte säga att jag hade gjort det då jag istället drog på mig en finska - hakka päälle suomen poika! Men hade jag varit singel så, varför inte?
Är tjej, och tänder bara på blonda killar såååå....en indisk tjej skulle vara ett problem
Hjälp mej istället för att göra er så roliga
Citera
2013-08-05, 23:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByApriil
Är tjej, och tänder bara på blonda killar såååå....en indisk tjej skulle vara ett problem
Hjälp mej istället för att göra er så roliga

Jag ville inte vara rolig, du sa inte du var en tjej (som inte tänder på snygga hindi-killar)... Kan du inte leta reda på någon familj i indien då som talar hindi via skype eller nåt? Erbjud dig att vara barnflicka eller nåt och betala dem en lön samtidigt (jobba ihop en summa och erbjud dem). Du lär kunna försörja en hel familj i ett helt år om du jobbar ihop en liten summa... på ett par månader? Om du nu verkligen vill alltså?
Citera
2013-08-06, 13:12
Medlem
DeadByApriils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag ville inte vara rolig, du sa inte du var en tjej (som inte tänder på snygga hindi-killar)... Kan du inte leta reda på någon familj i indien då som talar hindi via skype eller nåt? Erbjud dig att vara barnflicka eller nåt och betala dem en lön samtidigt (jobba ihop en summa och erbjud dem). Du lär kunna försörja en hel familj i ett helt år om du jobbar ihop en liten summa... på ett par månader? Om du nu verkligen vill alltså?
Citera
2013-08-06, 13:30
Medlem
wzbzs avatar
Gratis vettefan, men kan du inte gå till bokhandeln och köpa en bok i ämnet? "Hindi for Beginners" eller liknande. Brukar inte kosta mer än några hundringar, och du kommer lära dig väldigt mycket.
Citera
2013-08-06, 14:51
Medlem
Borde inte ABF eller komvux vara vettiga alternativ, förutsatt att någon av dem har hindi i utbudet vill säga.
Citera
2013-08-06, 23:20
Medlem
miffomiffys avatar
När jag studerat språk har jag alltid börjat med helt vanliga läroböcker (och lärarledda lektioner i skolan), men numera finns ju internet. Kanske http://www.learning-hindi.com/intro kan vara något? Det finns säkert lektioner på youtube, också.

Läroböcker på engelska hittar du på amazon, http://www.amazon.co.uk/s/ref=sr_nr_n_1?rh=n%3A713696%2Ck%3Ahindi&keywords=h indi&ie=UTF8&qid=1375823355&rnid=1642204031

Studieförbund där du bor? I Stockholm verkar det finnas, i alla fall.

Jag tror säkert att du kan lära dig en hel del hemifrån, mycket beroende på hur intresserad du är och hur van du är med språkstudier sedan tidigare. Mig veterligen är hindi ett formrikt språk, med en del ljud som är främmande för svenskspråkiga, vilket gör att du kanske bör ha tillgång till någon som kan förklara grammatiken och rätta uttalet.

Och använd Anki om du behöver trycka in glosor, det är kanon. Det verkar redan finnas en del delade kortlekar med hindi, bl a till Teach Yourself Hindi
Citera
2013-08-06, 23:30
Medlem
miffomiffys avatar
Hehe, kunde liksom inte låta bli att browsa vidare, den här boken verkar ha fått fina omdömen:
http://www.amazon.co.uk/Get-Started-In-Hindi-Yourself/dp/1444101587/ref=tmm_pap_title_0 Men skaffa för allt i världen ljudet till boken också!

Och Anki, det är alltså http://ankisrs.net/, helt gratis program med flashcards som bygger på "spaced repetition", inlärning med repetion baserat på hur snabbt du lär dig. Det är bra. Går att köra på mobilen också, men appen är inte gratis. Jag är entusiast.
Senast redigerad av miffomiffy 2013-08-06 kl. 23:32.
Citera
2013-08-07, 01:02
Medlem
KungPengs avatar
Sen är väl frågan om du skulle få bäst utbyte av hindi, eller av något annat indiskt språk. Indien är långt ifrån homogent i kulturell och språklig mening. Hindi är störst, men långt ifrån dominerande. Vet du varifrån i Indien du härstammar?
Citera
2013-08-07, 19:25
Medlem
DeadByApriils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPeng
Sen är väl frågan om du skulle få bäst utbyte av hindi, eller av något annat indiskt språk. Indien är långt ifrån homogent i kulturell och språklig mening. Hindi är störst, men långt ifrån dominerande. Vet du varifrån i Indien du härstammar?
Cuttack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in