Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-05, 22:03
  #1
Medlem
Tjena!

Jag och min flickvän har precis flyttat ihop och har tänkt oss att skapa ett gemensamt konto. Det vi har tänkt oss är ett konto som båda kommer åt (dvs. med bl.a internetdosa) och ha varsitt kontokort till det så vi båda kan handla på det utan att behöva leta efter det enda kortet.

Vi har tänkt oss att slänga in en summa pengar varje månad så vi klarar oss med hyra, internet, tv-räkningar och mat. Problemet är att jag har SEB som bank och min flickvän har Länsförsäkringar. Är det någon här som kan hjälpa oss med en smart lösning på detta? Förstår att den enklaste vägen är att någon av oss byter så vi har samma bank men frågan är om det går att lösa på ett bra sätt ändå?

Tack på förhand!
Citera
2013-08-05, 22:06
  #2
Medlem
dunias avatar
Byt till Swedbank.
Citera
2013-08-05, 22:07
  #3
Medlem
Pastellers avatar
Är tanken att ni ska ha kvar era gamla konton också? Isåfall brukar man ju kunna beställa ett extra kort till den enas konto.
Om det inte var tanken att göra så, då tycker jag att ni ska kolla upp vilken bank som kan tänkas passa er om ni ändå ska dela konto resten av livet.
Citera
2013-08-05, 22:08
  #4
Medlem
TrueCs avatar
Vi har Länsförsäkringar och det fungerar klockrent. Alla pengar på ett konto - och överför direkt i mobilen från det. Har ni olika bank så är det ett par arbetsdagar som gäller!
Citera
2013-08-05, 22:10
  #5
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Byt till Swedbank.

Varför byta till den sämsta banken som finns?

Välj en bank och öppna ett gemensamt konto där.
Citera
2013-08-05, 22:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasteller
Är tanken att ni ska ha kvar era gamla konton också? Isåfall brukar man ju kunna beställa ett extra kort till den enas konto.
Om det inte var tanken att göra så, då tycker jag att ni ska kolla upp vilken bank som kan tänkas passa er om ni ändå ska dela konto resten av livet.

Tanken är att vi ska ha kvar våra gamla konton ja, alltså varsitt personligt och ett gemensamt tillsammans. Går det då att jag t.ex. öppnar ett nytt konto hos SEB som hon också får tillgång till, vi beställer varsitt nytt kort till det nya "gemensamma" kontot samtidigt som jag har kvar mitt nuvarande VISAkort till mitt gamla "personliga konto"?
Citera
2013-08-05, 22:16
  #7
Medlem
Pastellers avatar
Jag har Handelsbanken och där kan man ha ett "huvudkonto" och sen kan man skapa massa "sidokonton" om man vill och ha kort till dessa. Så kolla om ni kan göra så på någon av bankerna?
Citera
2013-08-05, 22:17
  #8
Medlem
Icabanken. Om ni ändå har medlemskort för att få poäng som ni drar varje gång ni handlar kan ni lika gärna byta till deras Mastercard och sedan köra alla gemensamma utgifter därifrån. Inga problem att få dubbla kort. Är även extremt fördelaktigt i utlandet. En fördel kan vara att ha olika kort från olika banker, t ex Visa som ditt ordinarie kort och ett annat som backup ifall det någon gång krånglar.

Fördelen med att ha samma bank är att överföringar som regel går snabbare. Det kan också vara enklare om det blir aktuellt med t ex gemensamt bolån, men då vill ni säkert ändå byta till den bank som ger er bäst ränta eftersom man sällan vinner på att vara lojal i det läget.
Citera
2013-08-05, 22:37
  #9
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murre8
Tjena!

Jag och min flickvän har precis flyttat ihop och har tänkt oss att skapa ett gemensamt konto. Det vi har tänkt oss är ett konto som båda kommer åt (dvs. med bl.a internetdosa) och ha varsitt kontokort till det så vi båda kan handla på det utan att behöva leta efter det enda kortet.

Vi har tänkt oss att slänga in en summa pengar varje månad så vi klarar oss med hyra, internet, tv-räkningar och mat. Problemet är att jag har SEB som bank och min flickvän har Länsförsäkringar. Är det någon här som kan hjälpa oss med en smart lösning på detta? Förstår att den enklaste vägen är att någon av oss byter så vi har samma bank men frågan är om det går att lösa på ett bra sätt ändå?

Tack på förhand!
Ta ett råd från en gammal uv: Ha separata konton!

Den ena av er sätter över pengar varje månad till den andras "räkningskonto", som alla gemensamma räkningar dras från. Sedan har ni varsitt konto för fickpengar och enskilda utgifter.
Skaffa ett gemensamt ICA/Coop-kort, där ni sätter in matpengar.

Gör en Excel-fil med budget, så blir det tydligt vad var och en betalar och hur mycket som ska över till räkningskontot. Ha inte disponeringsrätt till varandras konton. Det blir bara krångel.
Citera
2013-08-05, 22:54
  #10
Medlem
Nu är det inget som förbjuder en att ha konton hos flera banker(vad jag vet). Så om ingen av er vill byta "huvud" bank så kan en av er öppna ett vanligt konto hos den andra banken och sen kan ni öppna ett gemensamt konto hos den banken också.
Citera
2013-08-06, 00:02
  #11
Medlem
seriously?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Ta ett råd från en gammal uv: Ha separata konton!

Den ena av er sätter över pengar varje månad till den andras "räkningskonto", som alla gemensamma räkningar dras från. Sedan har ni varsitt konto för fickpengar och enskilda utgifter.
Skaffa ett gemensamt ICA/Coop-kort, där ni sätter in matpengar.

Gör en Excel-fil med budget, så blir det tydligt vad var och en betalar och hur mycket som ska över till räkningskontot. Ha inte disponeringsrätt till varandras konton. Det blir bara krångel.

Detta.

Det fungerar utmärkt, sen blir det mindre strul om ni skulle få för er att flytta isär.
Citera
2013-08-06, 22:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murre8
Tanken är att vi ska ha kvar våra gamla konton ja, alltså varsitt personligt och ett gemensamt tillsammans. Går det då att jag t.ex. öppnar ett nytt konto hos SEB som hon också får tillgång till, vi beställer varsitt nytt kort till det nya "gemensamma" kontot samtidigt som jag har kvar mitt nuvarande VISAkort till mitt gamla "personliga konto"?

Låter mkt bra! FInns inget som hindrar att man har ett gemensamt konto i en annan bank än den man har sina övriga konton i.

JAg skulle dock gjort Två gemensamma konton. Ett gemensamt för räkningar typ hyra ev fast telefon försäkringar etc. Gör en budget och räkna ut vad det blir i snitt per månad. Sen lägger ni på lite extra så det byggs upp en buffert för sådant ni inte räknat med också och så betalar ni gemensamma räkningar från det kontot. Blir det underskott får ni göra en tilläggsinbet till det kontot. (ha annars gärna automatöverföring dit så slipper ni tjafs å strul med det.)

Sen har ni det andra gemensamma kontot med varsitt kort kopplat till som ni handlar mat för. Detta för att matkontot ju lätt blir mer flexibelt..
GÖr likandant där också med autoöverföring av x kr från båda till detta konto viss bestämd dag (så man vet att det finns pengar när man står där i kassan). Bestäm också vad man "får" handla på detta kort: Vad gäller tex för tvål, schampo, snus, rengöringsmedel, resturangbesök... Sånna saker kan ju dra iväg en hel del å vålla bekymmer om den ena handlar sådant på "matkontot". Bättre att prata igenom det än att bråka sedan. Avgör ju lite storlek på summan dit också.
(Vi körde "vanlig mat", rengöringsmedel/tvättmedel/tvål etc på matkontot. Men ville tex han köpa en snusdosa per dag fick han ta det på sitt eget, likaså fick jag om jag ville köpa 150kronors shampo /hudkräm eller gå på resturang med polarna eller om man ville köpa nåt extradyrt/lyxigt i matväg, då får ju den som tycker sig ha råd till det handla det utan att den andra "drabbas". Enkelt när man bara hade gått igenom det ihop. Funkade perf. )

Vilken bank ni väljer är ju helt en smaksak. Hör runt lite om avgifter å så för korten och framförallt att det finns nån trevlig lättåtkomlig personlig kontakt där.

Jusstifan - kom ihåg att gör nån tydlig typ av markering på kortet så du håller reda på vilket som är det gemensamma å vilket som är ditt eget. SÅ det inte står "medges ej" när sambon står på ica dagen efter din utekväll med polarna....
__________________
Senast redigerad av Siaso 2013-08-06 kl. 22:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback