Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Men radiovågorna har ju några decimetrar eller metrar längre färdväg från galaxen de är riktade mot till parabolens centrum, än till dess ytterkant. Hur går det ihop med interferometrar där det är avgörande att fånga samtidiga radiovågor?
Nja, skillnaden på längdsträckorna blir faktiskt otroligt liten, bara om radiokällan skulle befinna sig väldigt nära parabolen kan man få en viss differensskillnad mellan sträckan radiokälla/parabolmitten och radiokälla/parabolytterkant. Men det gäller förstås att parabolen pekar exakt mot radiokällan, vid minsta lilla felvinkel blir det både fasfel(olika gånglängd för vågorna) och fokuseringserror som minskar radiosignalens styrka vid fokus. Exakt hur känsligt det blir med parabolinställningen har ju med öppningsvinkeln att göra, med en liten öppningsvinkel blir det svårare att ställa in parabolen i rätt vinkel mot radiokällan.
Öppningsvinkel(grader) = ca 75*radiovåglängd(meter) / paraboldiameter(meter)
Man kan använda en rätvinklig triangel som den här för att räkna på skillnaden i gångväg.
https://go.evuma.com/content/assignment_gfx/1358341858.png
Formeln för triangeln säger att sidorna
X^2 + Y^2 = Z^2.
X= avstånd mellan radiokälla och parabolens mitt
Y= avståndet mellan parabolens mitt och ytterkant
Z= avstånd mellan radiokälla och parabolens ytterkant
Skillnaden i gångväg mellan parabolmitt/radiokälla och parabolytterkant/radiokälla blir då
Differens = √( X^2 + Y^2 ) - X
Med Arecibos 300 metersparabol blir avståndet Y=150 meter vilket ger följande
Avstånd till radiokälla = 10 mil
Differens = 11 cm, det är ca halva våglängden av SETIs använda 21 centimetervåg och är värsta scenariot, vågorna släcker ut varandra fullständigt om de möts uppe vid fokus på parabolen.
Avstånd till radiokälla = 100 mil
Differens = 1.1 cm
Avstånd till radiokälla = 1000 mil
Differens = 1.1 mm
Avstånd till radiokälla = 10000 mil
Differens = min miniräknare visar 0 vilket brukar betyda "försumbart"