2013-08-05, 16:15
Bannlyst
Kan inte acceptera det generella svaret "fish got equivalent water/gas peasure inside them" låter helt befängt.

Om jag tar en abborre och kör upp pekfingret i röven på den och trycker med 20kg's tryck med mitt pekfingret från insidan av fiskens magen mot min tummen på utsidan av fiskens magen.. då kommer absolut ingenting att INTE hända.. fiskens mage kommer krossas från BÅDA hållen även fast det magiska jämtrycket från båda hållen råder.. ofc.

Så min fråga: Varför krossas inte fiskar på extrema djup som tydligen skall vara samma sak som att ha 1000 elefanter på en bils tak
Citera
2013-08-05, 16:24
Medlem
Du kan inte jämföra med två fingrar som trycker mot varandra, trycket är lika stort ÖVERALLT. Därför fiskar får skador när de lyfts från stor djup, cellerna hinner inte med att tryckutjämna och expanderar därför tills de brister.
Citera
2013-08-05, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kissekotten4
Du kan inte jämföra med två fingrar som trycker mot varandra, trycket är lika stort ÖVERALLT. Därför fiskar får skador när de lyfts från stor djup, cellerna hinner inte med att tryckutjämna och expanderar därför tills de brister.

varför inte då, populärvetenskap beskriver det som att ha 1000 elefanter på ett biltak :P
Citera
2013-08-05, 16:32
Medlem
Riddarhusets avatar
När du gör så med två fingrar har ju inte FISKEN detta tryck. Därför går den sönder
Du kan vara i ett Batyskop som är tunnt som en ballong på 5 000 m djup om trycket är lika på utsidan som insidan. Varje cell fungerar så på 10 911 m
Citera
2013-08-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
varför inte då, populärvetenskap beskriver det som att ha 1000 elefanter på ett biltak :P

Med överallt menar jag överallt som i varje atom i hela fisken, alltså som om du skulle klämma en atom mellan dina fingrar
Citera
2013-08-05, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
När du gör så med två fingrar har ju inte FISKEN detta tryck. Därför går den sönder
Du kan vara i ett Batyskop som är tunnt som en ballong på 5 000 m djup om trycket är lika på utsidan som insidan. Varje cell fungerar så på 10 911 m

Vem har det trycket då om inte fisken? Jag lovar, det är på fisken jag trycker på. Iaf om inte fisken har det trycket varför går den då sönder?

Tro jag kommit på svaret själv. Har att göra med att ju mindre en bestånds del är desto mer kraft klarar den av att motstå utan att sönderdelas i mindre delar.

Det är därför myror klarar av att lyfta 1000ggr sin egna vikt men elefanter inte ens kan hoppa utan att slå halvt ihjäl sig.

Vatten från utsidan och insidan och insidan mellan celler i fisken jämnfördelar trycket över hela ytan. Så varje enskild cell får utstå ett tryck vilket är 1 miljard celler / 1000 st elefanter viklet är ungefär 1 mikrograms tryck på varje cell vilket är inga problem alls då celler klarar av 5 mikrograms tryck innan de sönderdelas till mindre beståndsdelar. Siffrorna är förmodligen felaktiga men principen är rätt.

Borde förmodligen finnas ett maxdjup som inga fiskar klarar av att vara på på någon planet då vattenmolekylerna helt enkelt sönderdelar fiskens celler till molekyl nivå
Senast redigerad av sugarpuffextrem 2013-08-05 kl. 16:45.
Citera
2013-08-05, 17:02
Medlem
khys avatar
Citat:
Vem har det trycket då om inte fisken? Jag lovar, det är på fisken jag trycker på. Iaf om inte fisken har det trycket varför går den då sönder?

Tro jag kommit på svaret själv. Har att göra med att ju mindre en bestånds del är desto mer kraft klarar den av att motstå utan att sönderdelas i mindre delar.

Det är därför myror klarar av att lyfta 1000ggr sin egna vikt men elefanter inte ens kan hoppa utan att slå halvt ihjäl sig.

Vatten från utsidan och insidan och insidan mellan celler i fisken jämnfördelar trycket över hela ytan. Så varje enskild cell får utstå ett tryck vilket är 1 miljard celler / 1000 st elefanter viklet är ungefär 1 mikrograms tryck på varje cell vilket är inga problem alls då celler klarar av 5 mikrograms tryck innan de sönderdelas till mindre beståndsdelar. Siffrorna är förmodligen felaktiga men principen är rätt.

Borde förmodligen finnas ett maxdjup som inga fiskar klarar av att vara på på någon planet då vattenmolekylerna helt enkelt sönderdelar fiskens celler till molekyl nivå
Så bra att du kom på det som de andra två i tråden redan har försökt förklarat för dig.
Citera
2013-08-05, 17:23
Medlem
Citat:

Nej, detta har inte ett dyft med saken att göra.
Citat:
Mycket möjligt. Hur stor det är har jag ingen aning om.

Men det är ju bara att fundera på hur du själv klarar av trycket. Luften motsvarar trots allt tio meter vatten, och ändå märks det inte. Om du däremot har fått ett sugmärke kanske du märker av ett och annat. När man får ett sugmärke är det inte frågan om en sugande kraft, utan borttagandet av en tryckande kraft. Det är alltså det inre trycket i kroppen som ger sugmärket.
Citera
2013-08-05, 17:36
Medlem
BaalZeBubs avatar
TS har rätt; det ligger en motsägelse i alla fall i språket eller tryck som vardagligt begrepp.

Exempel:
Hönsägg är oerhört starka, de kan motstå ett tryck på hundratals kilo.

Om man trycker lite svagt på ett hönsägg så går det sönder...
Citera
2013-08-05, 21:51
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Tro jag kommit på svaret själv.
Grattis, du repeterade det svar du redan fått i tråden och påstod dig komma på det själv!
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
TS har rätt; det ligger en motsägelse i alla fall i språket eller tryck som vardagligt begrepp.

Exempel:
Hönsägg är oerhört starka, de kan motstå ett tryck på hundratals kilo.

Om man trycker lite svagt på ett hönsägg så går det sönder...
Det handlar om uniformt tryck. Samma tryck över hela äggets yta.
Citera
2013-08-06, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Grattis, du repeterade det svar du redan fått i tråden och påstod dig komma på det själv!
Det handlar om uniformt tryck. Samma tryck över hela äggets yta.

Ofullständiga svar som e öppna för tusen mera frågor lol
Citera
2013-08-06, 23:59
Medlem
Citat:
Ofullständiga svar som e öppna för tusen mera frågor lol

Varför skyller du på de vänliga människorna som försökte hjälpa dig och gav helt klara svar, när det var du som var för puckad för att fatta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in