Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
När du gör så med två fingrar har ju inte FISKEN detta tryck. Därför går den sönder
Du kan vara i ett Batyskop som är tunnt som en ballong på 5 000 m djup om trycket är lika på utsidan som insidan. Varje cell fungerar så på 10 911 m
Vem har det trycket då om inte fisken? Jag lovar, det är på fisken jag trycker på. Iaf om inte fisken har det trycket varför går den då sönder?
Tro jag kommit på svaret själv. Har att göra med att ju mindre en bestånds del är desto mer kraft klarar den av att motstå utan att sönderdelas i mindre delar.
Det är därför myror klarar av att lyfta 1000ggr sin egna vikt men elefanter inte ens kan hoppa utan att slå halvt ihjäl sig.
Vatten från utsidan och insidan och insidan mellan celler i fisken jämnfördelar trycket över hela ytan. Så varje enskild cell får utstå ett tryck vilket är 1 miljard celler / 1000 st elefanter viklet är ungefär 1 mikrograms tryck på varje cell vilket är inga problem alls då celler klarar av 5 mikrograms tryck innan de sönderdelas till mindre beståndsdelar. Siffrorna är förmodligen felaktiga men principen är rätt.
Borde förmodligen finnas ett maxdjup som inga fiskar klarar av att vara på på någon planet då vattenmolekylerna helt enkelt sönderdelar fiskens celler till molekyl nivå