• 1
  • 2
2013-08-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Det är inga problem för en arbetsgivare att begära intyg från första dagen. Dock med en del förbehåll.

Arbetgivaren för INTE omfattas av kollektivavtal. Beskedet ska meddelas skriftligen. Det kan antingen avse en sjukperiod eller en tid upp till max 1 år.

Det måste finnas särskilda skäl men det räcker att arbetsgivare tror att man egentligen inte är sjuk så är det ett särskilt skäl.

Även om läkarintyg inte kan uppvisas för löneavdrag inte göras om dett finns ett godtagbart skäl för att inget intyg gick att få.

Om arbetsgivaren uppfyllt ovan och den anställde inte kan presentera ett läkarintyg behöver inte arbetsgivaren betala ut någon sjuklön.

Jo, jag vet allt det där och det är därför jag ställer mig skeptisk till att han kan kräva sjukintyg bara sådär, om nu inte snubben nu varit sjuk fjorton ggr på tre veckor.

Normalt sett så kräver man inte sjukintyg från första dagen.
Citera
2013-08-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jo, jag vet allt det där och det är därför jag ställer mig skeptisk till att han kan kräva sjukintyg bara sådär, om nu inte snubben nu varit sjuk fjorton ggr på tre veckor.

Normalt sett så kräver man inte sjukintyg från första dagen.

Om du läste vad jag skrev så är det inget problem för en arbetsgivare att när som helst kräva läkarintyg från dag 1, förutsatt att man inte omfattas av kollektivavtal.

Detg spelar ingen roll vilken sjukdomshistoria man har haft. Det är, i praktiken, upp till arbetsgivaren om det ska begäras eller ej. Man kan begära det första gången någon är sjuk om man så önskar.
Citera
2013-08-05, 11:20
Medlem
Nej det är verkligen inte ok att sjukskriva sig på sms. Man gör bara inte det.
Senast redigerad av plainvanilla 2013-08-05 kl. 11:22.
Citera
2013-08-05, 13:08
Medlem
Dansk111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Nej det är verkligen inte ok att sjukskriva sig på sms. Man gör bara inte det.

Fast jag tänkte mera juridiskt sätt, ogiltigt eller ej?
Citera
2013-08-05, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dansk111

Om arbetsgivaren kräver sjukintyg så är ett sms ogiltigt ja.
Citera
2013-08-05, 15:38
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansk111

Vad säger lagen? Troligen att du ska meddela arbetsgivaren om sjukdom.

Jag kan upplysa om vad akuten tycker om folk som sätter sig där bara för att de vill ha sjukintyg till arbetsgivaren. De hatar dig! Du blir placerad i en hörna och lär få sitta där till dagen efter. Om du springer på dass ser de dig och snabbt kallar de på dig och anser dig avviken.
Citera
2013-08-05, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Vad säger lagen? Troligen att du ska meddela arbetsgivaren om sjukdom.

Jag kan upplysa om vad akuten tycker om folk som sätter sig där bara för att de vill ha sjukintyg till arbetsgivaren. De hatar dig! Du blir placerad i en hörna och lär få sitta där till dagen efter. Om du springer på dass ser de dig och snabbt kallar de på dig och anser dig avviken.

Men det är ju bara för att akuten inte är rätt ställe att gå till för att få ett sjukintyg, varpå sådana besök måste avskräckas med de lagliga medel som finns.

Det är meningen att man skall gå till, eller beställa tid på den lokala vårdcentralen.
Citera
2013-08-05, 18:09
Medlem
Adam211s avatar
Du skulle ha ringt din arbetsgivare och meddelat honom/henne. Du kan tala in ett meddelande på telefonsvarare om han/hon inte svarar den tiden. Då har du faktiskt ringt. Hoppas du kan skaffa ett intyg för annars ser arbetsgivaren att det är skäl för uppsägning.

Lycka till.
Citera
2013-08-05, 18:46
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Men det är ju bara för att akuten inte är rätt ställe att gå till för att få ett sjukintyg, varpå sådana besök måste avskräckas med de lagliga medel som finns.

Det är meningen att man skall gå till, eller beställa tid på den lokala vårdcentralen.

Har du provat beställa tid hos en vårdcentral? Om du inte har en infektion eller annat akut tillstånd hänvisar de dig till en tid om 14 dagar. Det lär inte arbetsgivaren vara nöjd med alls. Du ska inte ta upp läkartid från personer som är i behov av läkarvård. En läkare är inte din personliga sekreterare. Vill arbetsgivaren inte acceptera sin personals egen sjukdomsinsikt skall denne anvisa den sjuke till den företagsläkare som han är ansluten till och fakturan och intyget kommer på posten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in