2013-08-05, 04:19
Medlem
Tarvas avatar
Hej, jag är löjligt obevandrad inom allt som har med ekonomi att göra, så ber på förhand om ursäkt för lite dumma frågor. Vore dock mycket tacksam för svar.

Enligt CSN avskrivs studielån om man avlider. Om man exempelvis har ett par hundra tusen på ett bankkonto, och ens skuld ligger på en liknande summa, innebär det då att CSN likväl avskriver ens skuld utan att ta de pengar man har på sitt konto?

När jag ändå befinner mig i Ekonomidelen av Flashback och gör mig till åtlöje med min okunskap skulle jag vilja passa på att ställa två ytterligare frågor på liknande tema: Om man har ett bankkonto med ett par hundra tusen och vill överföra allt till en familjemedlem, får man göra det? Får man betala någon särskild skatt? Och en slutlig fråga: Vad händer med pengarna på ens bankkonto om man avlider, om man har föräldrar och syskon, men ingen partner och inga barn?
Citera
2013-08-05, 05:19
Medlem
TinyPoliss avatar
1. Nej, Skulder kvittas med tillgångar i ett dödsbo.
2. Skänka bort dina pengar till kreti & pleti är det inget som hindrar dig att göra.
3. Gåvoskatten är avskaffad.
3. Saknas testamente ärver i första hand föräldrarna sedan syskon.
Citera
2013-08-05, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
1. Nej, Skulder kvittas med tillgångar i ett dödsbo.
2. Skänka bort dina pengar till kreti & pleti är det inget som hindrar dig att göra.
3. Gåvoskatten är avskaffad.
3. Saknas testamente ärver i första hand föräldrarna sedan syskon.

Vet man inte svaren ska man inte svara i juridikforumet.

Till ts, skulderna avskrivs oavsett hur mycket pengar som finns i dödsboet.
Citera
2013-08-05, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarva
Hej, jag är löjligt obevandrad inom allt som har med ekonomi att göra, så ber på förhand om ursäkt för lite dumma frågor. Vore dock mycket tacksam för svar.

Enligt CSN avskrivs studielån om man avlider. Om man exempelvis har ett par hundra tusen på ett bankkonto, och ens skuld ligger på en liknande summa, innebär det då att CSN likväl avskriver ens skuld utan att ta de pengar man har på sitt konto?

När jag ändå befinner mig i Ekonomidelen av Flashback och gör mig till åtlöje med min okunskap skulle jag vilja passa på att ställa två ytterligare frågor på liknande tema: Om man har ett bankkonto med ett par hundra tusen och vill överföra allt till en familjemedlem, får man göra det? Får man betala någon särskild skatt? Och en slutlig fråga: Vad händer med pengarna på ens bankkonto om man avlider, om man har föräldrar och syskon, men ingen partner och inga barn?
Vill bara bekräfta att skulden avskrivs rakt av utan någon som helst kvittning mot övriga tillgångar.

Hoppas nu bara att du inte smider på någon mästerplan...
Citera
2013-08-05, 12:36
Medlem
Tarvas avatar
Tack till alla för svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Vet man inte svaren ska man inte svara i juridikforumet.

Till ts, skulderna avskrivs oavsett hur mycket pengar som finns i dödsboet.

Menar du att han besvarade någon av frågorna oriktigt?
Citera
2013-08-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarva
Tack till alla för svaren!

Menar du att han besvarade någon av frågorna oriktigt?

Ja, eftersom frågan gällde CSN lån.
Citera
2015-10-09, 20:23
Medlem
Så de kommer inte ta tillbaka de pengar(lånet) som finns på kontot?
Citera
2015-10-10, 00:44
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weirdscience
Så de kommer inte ta tillbaka de pengar(lånet) som finns på kontot?
Precis, de kommer inte ta några pengar vid en sådan situation.
Citera
2015-10-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Precis, de kommer inte ta några pengar vid en sådan situation.

Kommer staten ta något eller går allt till familjen?
Citera
2015-10-16, 23:44
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weirdscience
Kommer staten ta något eller går allt till familjen?
Just CSN-lånet skrivs av men sedan beror det på vad som finns i bouppteckningen. Finns det mer tillgångar än vad som täcker skulderna (förutom CSN) samt prioriterade kostnader såsom begravningskostnader så får anhöriga ta del av de tillgångar som då finns över i dödsboet.
Senast redigerad av Axell 2015-10-17 kl. 00:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in