Min vän arbetade på ett stort försäkringsbolag i Sverige som expert på försäkringsfrågor. En dag har Svenska Socialdemokratiska Kvinnoförbundet stämt träff med olika företrädare på företaget och upp kommer ordf Inger Segelström och vice ordf från förbundet. De ha ondgjort sig över orättvisorna i svensk pensionsförsäkringar avseende genus. På den tiden skall sägas att det var vanligare med livsvariga pensionsförsäkringar medan det idag är vanligare med temporära, tidsbestämda. På denna punkt är storyn ändock relevant.
De har frågor rörande pensionsförsäkringar där de undrar om det finns orättvisa mellan könen.
Min vän svarar att
- Premien man betalar varje månad för att få ut ett visst belopp när pensionen träder i kraft är olika för män och kvinnor. Kvinnor lever ju längre och får ändå i genomsnitt större totalt belopp utbetalat under sin livstid än män.
- Detta är djupt orättvist anser - den av någon anledning vackra men ogifta - frk Segelström med följeslagerska. Hon fortsätter:
- Premierna måste naturligtvis vara lika! Detta måste vi föra fram i förbundet och driva till en motion!
Min sakkunnige vän ställer då en logisk följdfråga eftersom vi har TVÅ typer av livförsäkringar
1. För tidig död eller
2. För lång levnad
- kanske ni samtidigt vill korrigera detta med livförsäkringarna?
- Är det lika illa där?
- Ja det kan man nog säga, om inte värre.
- Berätta!?
- jo i och med att kvinnor lever längre betalar de in ett lägre belopp varje månad för att få ut samma ersättning vid dödens inträffande som män. Det är kanske något vi borde ändra på också?
- Nej det behövs inte, det är inte så lätt att bli gammal heller - fniss.
Tycker ni att berättelsen är relevant för jämlikhetsfrågan?
De har frågor rörande pensionsförsäkringar där de undrar om det finns orättvisa mellan könen.
Min vän svarar att
- Premien man betalar varje månad för att få ut ett visst belopp när pensionen träder i kraft är olika för män och kvinnor. Kvinnor lever ju längre och får ändå i genomsnitt större totalt belopp utbetalat under sin livstid än män.
- Detta är djupt orättvist anser - den av någon anledning vackra men ogifta - frk Segelström med följeslagerska. Hon fortsätter:
- Premierna måste naturligtvis vara lika! Detta måste vi föra fram i förbundet och driva till en motion!
Min sakkunnige vän ställer då en logisk följdfråga eftersom vi har TVÅ typer av livförsäkringar
1. För tidig död eller
2. För lång levnad
- kanske ni samtidigt vill korrigera detta med livförsäkringarna?
- Är det lika illa där?
- Ja det kan man nog säga, om inte värre.
- Berätta!?
- jo i och med att kvinnor lever längre betalar de in ett lägre belopp varje månad för att få ut samma ersättning vid dödens inträffande som män. Det är kanske något vi borde ändra på också?
- Nej det behövs inte, det är inte så lätt att bli gammal heller - fniss.
Tycker ni att berättelsen är relevant för jämlikhetsfrågan?