2014-02-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Strunt samma.

Men man måste räkna med skatten och sedan tror jag inte riktigt marginalen i Q4 är representativ.

Om man tar Crystone, så är ju det ett Oniva (köpa webhotell, slå ihop och höjja priset) i miniatyr. Det har ju inte varit en klockren framgång.

Nja, de har ju typ 400 mkr i förlustavdrag - så någon skatt behöver vi inte ta hänsyn till de kommande åren. Att ett annat bolag i samma bransch inte har varit en klockren framgång säger inte så mycket om detta case, går ju inte riktigt att resonera på det sättet

Känns som du är bitter för att du missat tåget? Du får gärna komma med kritik, inte det jag menar. Men din kritik har än så länge bara varit en inaktuell analys av Remium och att ett annat bolag i samma bransch inte varit en framgångssaga. Samt att deras kommunicerade antal kunder inte kan stämma, där du höftade fram en beräkning endast baserat på webbhotell (när de tydligt skrev att kunderna bestod av molntjänster och internetmarketing).

Nu har Redeye reviderat sin analys efter gårdagens fina rapport. De ligger fortfarande lågt enligt mig, med DFC-värde på 78 kr - men en ökning med 44% jämfört mot deras senaste analys iaf. De kommer nog att få revidera sin analys ytterligare under 2014.

352 mkr omsättning och 29% EBITDA-marginal enligt Redeye's prognos.

EDIT: Och nu köpte VD'n ytterligare 100 000 aktier!
Senast redigerad av dinnis 2014-02-11 kl. 10:23.
Citera
2014-02-11, 12:37
Medlem
VD väljer att köpa ytterligare 100.000 aktier dagen efter rapport och äger nu 7% av aktierna, beakta dessutom en kursrusning på 45% sen nyår, styrkebesked!
Citera
2014-02-11, 12:48
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Nja, de har ju typ 400 mkr i förlustavdrag - så någon skatt behöver vi inte ta hänsyn till de kommande åren.

Det finns ju regler kring detta också. Men oavsett kan man inte värdera bolaget som om det var skattebefriat.

Man har köpt några webhotell och plötsligt tror tror folk att något nytt hänt här. Någon pratade om marginaler på 77% och att sådana här bolag värderas till PE=miljoner i USA.

2012 Q4: Crystone (oms 31 Mkr, -10% per år)
2013 Q1: Space2u (oms 21 Mkr +5% per år, Severage (oms 34 Mkr, -10% per år)
2013 Q4: Binero (48%) (oms 35 Mkr, +27% per år)
2014 Q1 Binero (52%)

Omsättningar hos förvärven 2012 års oms.

Crystone 31 Mkr (sjunkande omsättning)
Space2U 21 Mkr
Sverage 34 Mkr (sjunkande omsättning)
Binero 35 Mkr (stigande omsättning)
-------------------
Webbhosting 121 Mkr

Realistiskt optimistisk vinstmarginal på detta? 15-20% ? Tveksamt.

Binero är det enda hotellet som ökar här tack vare att man spenderat nästan varenda överskottskrona på support och vunnit stora priser för detta. Tänker Online Group fortsätta på den linjen?
Citera
2014-02-11, 14:56
Medlem
Citat:
Det finns ju regler kring detta också. Men oavsett kan man inte värdera bolaget som om det var skattebefriat.

Det var därför jag räknade bort de 34 mkr från Q4 som var utnyttjat förlustavdrag och sedan projicerade resultatet från Q4 på helåret 2014.

Tycker du inte att bolaget ska värderas till P/E 12-13? Eller högre efter ev. listning på Small Cap.

Tror du inte att bolaget kan omsätta ca 300 mkr 2014?

Tror du inte att en EBITDA-marginal på ca 30% är rimligt för 2014? Var väl typ 40% nu Q4, men jag räknar inte med att de kan hålla den nivån 2014.
Citera
2014-02-11, 15:52
Hartarbetes avatar
Citat:
Det var därför jag räknade bort de 34 mkr från Q4 som var utnyttjat förlustavdrag och sedan projicerade resultatet från Q4 på helåret 2014.

Tycker du inte att bolaget ska värderas till P/E 12-13? Eller högre efter ev. listning på Small Cap.

Tror du inte att bolaget kan omsätta ca 300 mkr 2014?

Tror du inte att en EBITDA-marginal på ca 30% är rimligt för 2014? Var väl typ 40% nu Q4, men jag räknar inte med att de kan hålla den nivån 2014.

Med lite flyt kan det nog stå 50 Mkr på sista raden.

11.2 milj aktier a' 66.25 = 745 Mkr börsvärde

Dvs PE=15 på en 2014-prognos.

Det är ju inte något exceptionellt fynd m.t.p. att bolagets främsta tillväxt sker genom förvärv.
Citera
2014-02-11, 16:11
Medlem
Citat:
Med lite flyt kan det nog stå 50 Mkr på sista raden.

11.2 milj aktier a' 66.25 = 745 Mkr börsvärde

Dvs PE=15 på en 2014-prognos.

Det är ju inte något exceptionellt fynd m.t.p. att bolagets främsta tillväxt sker genom förvärv.

Okej. Jag orkar inte argumentera med dig längre, du kommer inte med något bättre än ''Med lite flyt kan det nog stå 50 Mkr på sista raden'' och är uppenbarligen bitter för att du missat senaste tidens uppgång.
Citera
2014-02-11, 17:42
Hartarbetes avatar
Citat:
Okej. Jag orkar inte argumentera med dig längre, du kommer inte med något bättre än ''Med lite flyt kan det nog stå 50 Mkr på sista raden'' och är uppenbarligen bitter för att du missat senaste tidens uppgång.

Jag är inte bitter. Min portföljs avkastning är det inget fel på, troligtvis bättre än din.

Förklara istället lite mer detaljerat hur bolaget ska fixa en annan siffra på sista raden.
Senast redigerad av Hartarbete 2014-02-11 kl. 17:56.
Citera
2014-02-13, 15:14
Medlem
Nytt PM idag, behövs vidare bekräftelse på att ONG är börsens häftigaste turnaround-case?

"Online Group går in i en ny fas med nya kapitalstarka ägare för att
lyfta bolaget till en ny nivå. Intrum Justitia grundaren och
entreprenören Bo Göransson har förvärvat en stor del ONG-aktier på
marknaden till ett totalt ägande om 1 759 766 aktier och blir därmed
Online Groups största ägare med ca 16% via bolaget Parkerhouse
Investments Sweden AB.

"Jag anser ONG vara ett intressant bolag med stor potential som har en
skalbar affärsmodell med återkommande intäkter och låg churn. Att
bolaget har intagit en ledande position i den pågående processen att
konsolidera marknaden för molntjänster gör investeringen än mer
intressant" säger Bo Göransson, huvudägare i Online Group."
Citera
2014-02-21, 12:57
Hartarbetes avatar
Idag står det klart att man genomför en NE för att finansiera 52% av binero-köpet. Inte förvånad.

Först pumpar bolaget kursen med Binero-köpet och lite andra semi-sanningsenliga utskick och uppgifter om enorma marginaler sprids. Aktieägarna tror naturligtvis köpet är finansierat och ingen orkar räkna på det.

När kursen är pumpad betalar man Binero med nytryckta aktier.

Som jag skrev i första inlägget. Det är något som glappar här.

Tror ni verkligen på fullt allvar webhotellen man köpt är så lönsamma som detta bolag hävdar?
Det tror inte jag. Crystone gick t.o.m. 2.5 Mkr back 2012.

http://www.foretagsfakta.se/Stockhol...tell_AB/256392
Citera
2014-02-22, 09:43
Medlem
Så är det givetvis, marginalerna på webbhotell är små. Når man 10-20% får man nog va nöjd. Hos Binero kostar ett privat paket ca 1000 kr per år. Tänk er ett gäng supportärenden som tar 1h totalt under året (inte ovanligt), sen har mycket av vinsten försvunnit på det paketet. Plus då de fasta kostnaderna för själva tjänsten. Säger inte att de går minus, men det här är volymtjänster de håller på med och inga 50% marginals grejer.

Ni borde kolla upp deras historik kring deras nyemissioner och föregångna uppköp. Allt har varit finansierat med nya aktier typ. De flesta uppköp inom SEO har inte levererat.

Nu till det positiva, den nya ägaren. Han kanske inte har alls samma aktieägare ovänliga approach som Åke. Sen så finns det mer utrymme att växa inom hosting, många småspelare kvar som säkert vill bli utköpta. Stordriftsfördelarna är inte heller att underskatta. Så kan de bara få grunden inom hosting att fungera så...
Citera
2014-02-22, 10:24
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endy2
Så är det givetvis, marginalerna på webbhotell är små. Når man 10-20% får man nog va nöjd. Hos Binero kostar ett privat paket ca 1000 kr per år....

Privatpaket för 1000 kr/år är dyrt. Priserna är påväg mot noll.

För 5 år sedan betalade jag kanske 100-200 kr/mån. Detta sjönk senare till 50 kr/mån och nu sjunker det ner mot 10 kr/mån.

Har flyttat över konton till http://manufrog.se/ t.ex. och de kostar 120 kr per år. INKL. moms. De har haft detta pris i flera år. Manufrog har alla kontrollpaneler och funktioner som alla andra hotell. Den enda gång jag behövt support fick jag snabbt svar. För privata sidor, bloggar, projekt, föreningar, mindre företag osv är ett webhotell som Manufrog fullt tillräckligt.

Manufrogs omsättning stiger raskt, så naturligtvis flyttar folk sina konton dit. Det finns allt fler sådana här billiga alternativ.

Denna trend har naturligtvis Binero, Space2u m.fl. identifierat. Det är därför de säljer nu. Alla noterar att Oniva köper - men ingen frågor sig varför grundare säljer sina livsverk.
Senast redigerad av Hartarbete 2014-02-22 kl. 10:36.
Citera
2014-03-13, 13:25
Medlem
"STOCKHOLM (Direkt) Webbhostingbolaget Oniva Online Group, listat på First North, lämnar prognoser för 2014. Bakgrunden är alla förvärv bolaget genomfört de senaste fjorton månaderna, skriver Oniva Online Group i ett pressmeddelande.

"Omsättningsökningen, som inte framgår av helårssiffrorna för 2013, är så signifikant att vi finner det relevant att informera marknaden", skriver bolaget.

Oniva Online Group spår att det för helåret 2014 kommer att redovisa en omsättning på 363 miljoner kronor och ett resultat före avskrivningar (ebitda) på 105 miljoner kronor. Cirka 60 procent av omsättningen bedöms härröra från hosting via gjorda förvärv, anger bolaget.

Rörelseresultatet före skatt för 2014 prognostiseras uppgå till drygt 85 miljoner kronor."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in