2013-07-31, 15:41
Medlem
Scuttles avatar
Eftersom man inte kan skaffa ett enkelt kontantkort fr sin mobil nr man kommer till Japan s krvs det lite mer arbete fr att kunna kra sin mail, google maps med mera p luren nr man kommer det.

n s lnge har jag hittat fljande tre alternativ.

* b-mobile "visitor SIM"
Finns i tv varianter, et med fri trafik, cappad till 300kbps, det andra har fri hastighet, men cappad till 1GB data totalt. Bda har en giltighetstid p 14 dagar. Bda kostar 3980 yen. Voice eller SMS ingr inte.
* JCR SIM rental
3G med fri trafik. Tar konstigt nog olika mycket betalt beroende p storleken p SIM-kortet. Ett micro-SIM med fri data kostar $115 fr en vecka, $160 om man vill ha voice och mjlighet till tethering. Ett nano-sim kostar $175 fr en vecka och finns bara i varianten som har bde voice och mjlighet till tethering.
* Rentaphone Japan
Dom hyr inte ut SIM-kort, utan "3G-puckar" som man ansluter telefonen till via Wifi. Lite bkigare n att bara peta in ett SIM-kort i luren, men ett bra alternativ till den som har en operatrslst telefon. Kostar 5900 yen fr en vecka, sen 300 yen per dag efter det. Fri trafik. Dom har ven en "puck" som kr p WiMax; 6900 yen per vecka, sen 300 yen per dag efter det.
Nr jag var i Tokyo fr tv r sedan s anvnde jag Rentaphone Japan och har bara gott att sga om dom. Dom var snabba att svara p mail och sjlva "pucken" fungerade perfekt under de fem dagarna jag var dr. Nackdelen r att den inte r lika smidig som ett SIM-kort. Batteriet rcker inte en hel dag, s man mste plocka fram pucken ur vskan, stta igng den, se till att telefonen har kopplat upp sig mot wifit innan man kan gra nt.

Man verkar ven kunna kpa "prepaid" simkort direkt p bde Bic Camera och Yodobashi, det krvs visst en aktivering av SIM-kortet innan man kan brja anvnda det, s om det r ngot som nn med nst intill obefintliga kunskaper i det japanska spket klarar av r en bra frga...

Nn som har andra bra alternativ som dom kan rekommendera?
Senast redigerad av Scuttle 2013-07-31 kl. 15:59.
Citera
2013-09-03, 18:32
Medlem
Siikarns avatar
jag skulle rekomendera http://www.econnectjapan.com/.

jag anvnda deras "pocket wifi" nr jag va dr i vras, allt funka klockrent, fick brevet med alla saker nr jag checka in p hotellet,
Citera
2013-09-11, 16:05
Medlem
Frstr att det gr lite emot IP men r ocks en "internet-nrd" och typ njuter av att vara s synkad d mjligt men tnker att med dessa priser ovan (hutlsa) s terfrstrker det valet att mestadels vara offline vl hr. Jag sger detta tandes ramen i Tokyo, antagligen valde jag restaurangen mycket fr den hade wifi . Dock skulle jag klarat mig undan!

Folk tipsa mig om att det finns gratis wifi p alla 7-11 och det verkar n s lnge som det finns lite verallt s man kan stanna en kortis o bara uppdatera mailen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in