• 5
  • 6
2005-08-02, 00:18
Medlem
quarks avatar
Som jag redan skrivit i inlägg #33 i tråden, här är Hilbergs not 117:
Citat:
Heinrich Schuster, former Austrian intelligence agent imprisoned in Auschwitz, estimated the annual consumption of Zyklon for fumigations of barracks and freight cars at 1700 kilograms. (Affadavit by Schuster, October 13, 1947, NI-11862).
Leveranserna var typ 10 ton per år, 2 ton per år gick åt ohyrebekämpning enligt Schuster, Hilbergs slutsats är att 8 ton användes för gaskammare.

Jag har självklart ingen egen uppfattning i frågan om dessa tal är korrekta. Jag bara säger att det är en bättre metod än Pressacs uppskattningar baserade på fordonskapacitet.
Citera
2005-08-02, 00:26
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Som jag redan skrivit i inlägg #33 i tråden, här är Hilbergs not 117: Leveranserna var typ 10 ton per år, 2 ton per år gick åt ohyrebekämpning enligt Schuster, Hilbergs slutsats är att 8 ton användes för gaskammare.

Jag har självklart ingen egen uppfattning om frågan om dessa tal är korrekta. Jag bara säger att det är en bättre metod än Pressacs uppskattningar baserade på fordonskapacitet.

Schusters uppskattningar väger rimligen inte särskilt tungt, och berör ju inte heller det rutinmässiga dygnet-runt-bruket i desinfektionsanläggningar som behandlade kläder och föremål i Auschwitz-Birkenau:

http://www.mazal.org/Pressac/Pressac0011.htm

Mer jämförelsematerial vore angeläget, som sagt:

Fångpopulationen i Auschwitz 1942 respektive 1943? Lärdomar av tyfusepidemin 1942?

Ytterligare en punkt som det skulle vara önskvärt att få full klarhet i, om dokumenten är entydiga och bevarade, är den exakta kvantiteten av Zyklon B-leveranser till olika läger i relation till storleken på lägrens fångpopulationer.
Mauthausen? Dachau? Buchenwald?
Citera
2005-08-02, 12:22
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
---
Leveransen till Auschwitz år 1942 var 7,5 ton. År 1943 var det 12 ton Zyklon.

Den registrerade fångpopulationen i arbetslägret Auschwitz-Birkenau steg under hela kriget. Under 1942 från 11.000 till 30.000, under 1943 till 75.000, under 1944 till mer än 135.000. (s.536 i den tyska utgåvan av Arno J.Mayers Why Did the Heavens Not Darken?)

Följaktligen är en viss ökning av ohyrebekämpande medel för att om möjligt förebygga epidemier vad man kan vänta sig.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in