Citat:
Ursprungligen postat av
Virek
är väl inte så konstigt, hennes mamma är från england och hon jobbar väl bara på engelska. jobbat utomlands själv i många år och låter lite som en svensk skådespelare när jag pratar om t ex ekonomi eller politik pga jag saknar många ord
Nu var inte främst att hon vill eller känner sig bekväm att prata engelska som jag reagerade på. Inte heller har jag egentligen lust att nedvärdera någon annans engelska, är inte perfekt själv.
Det jag (och andra som uppmärksamma detta klipp, vilket såklart inte jag var först med) mest reagerade på var ju att hon beter sig så otrevligt. Varför bli helt kränkt för att en intervjuare vill prata svenska? Hon beter sig som att det är något helt fruktansvärt och som om det något slags personlig attack. När det är helt självklart att intervjuaren bara förberett frågorna på svenska eftersom det är ett svenskt nyhetsprogram och man hade väl räknat med att intervjun skulle kunna ske på svenska, knappast menade hon något illa med det. Och att sedan attackera intervjuarens engelska och insinuera att den är för dålig på engelska för att kunna hålla en intervju - då blir i alla fall jag lite mer uppmärksam på hennes egna brister i engelskan och undrar vad tusan detta handlar om? Och tycker att det är ett konstigt beteende..
Efter ditt svar så försökte jag komma på olika svenska kändisar som bott utomlands väldigt länge. Förutom vissa sportstjärnor, som svenska NHL-spelare och Zlatan, som så vitt jag vet fortfarande klarar av att prata svenska utan att bli förnärmade - så kom jag faktiskt på svenska hollywood-fruar. De har bott i USA i typ 30 år, men kan fortfarande svenska, om än med lite svengelska uttryck. Till och med känt otrevliga personer som Gunilla Persson och Anna Anka kan prata svenska utan att bli kränkta över just att behöva prata svenska.
She is a good actress, though.