2013-07-29, 22:04
Medlem
Hej. Är en grabb på 20 bast som "fortfarande" bor hemma. Gillar att ha saker och ting fixat så tänkte köpa en lägenhet, så man har det gjort.

Grejen är att jag absolut inte behöver flytta hemifrån. Har 200m till jobbet och betalar inget hemma. Så tänkte väl bo kvar något år till hemma minst. Har idag tre bilar helt i onödan, så tänkte sälja av en eller två och behålla den bästa bilen. Sen investera pengarna i något vettigare.

Kommer att ha en del pengar över, så varför inte handla en bostadsrätt och hyra ut? Ser inte direkt några nackdelar med det förutom lite slitage och minimal risk för värdeminskning. Men jag kanske har missat något?

Vad tycker ni? Är det vidare smart att köpa en bostadsrätt och hyra ut tills jag känner att jag vill flytta in i den?
Hur mycket kan jag ta i hyra för en relativt nybyggd 1a eller 2a på 40-65m2 i Stockholmsförort? (Tumba centrum, ca 200m till pendeltåg)

Kan man ta ut 7000:- i hyra för en 1a på 40m2 byggd 2008 med schysst standard och centrumläge?
Är det svårt att få lägenheter uthyrda?
Någon som vet någon sida där jag kan kolla på andrahandslägenheter för att se lite hur marknaden ser ut?
Hur mycket mer kan man ta för en 2a på 60m2 i samma hus med samma standard?
Citera
2013-07-29, 22:12
Medlem
ownrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptenAlex

Kan man ta ut 7000:- i hyra för en 1a på 40m2 byggd 2008 med schysst standard och centrumläge?
Är det svårt att få lägenheter uthyrda?
Någon som vet någon sida där jag kan kolla på andrahandslägenheter för att se lite hur marknaden ser ut?
Hur mycket mer kan man ta för en 2a på 60m2 i samma hus med samma standard?

Vet inte riktigt hur hyrespriserna ser ut i Tumba eller andra förorter. Men 7000 känns ju lite dyrt.

normalt sett så brukar man ta månadsavgiften för lägenheten, plus kanske räntan för lånet om man inte har lån så kan man ju ta månadsavgiften plus 10-30% ?

risken finns ju att ingen hyr om lägenheten är för dyr, så kolla upp på blocket eller dylikt först.

tänk på att inte vara en f*tta, många hyr ut lägenheter till sjuka priser.. det är bara taskigt (även om det är smart)
Citera
2013-07-29, 22:14
Medlem
Tänk på att de inte är självklart att du får hyra ut lägenheten. Finns vissa fall då du alltid får de, tex vid studier på annan ort men om de inte finns några självklara skäl kan styrelsen säga nej till uthyrning.
Citera
2013-07-30, 03:19
Medlem
Abow123s avatar
Ute vid Tumba så kommer nog ingen att vilja ge 7k i hyra.
Som en redan har varit inne på så kan styrelsen neka detta.
Citera
2013-07-30, 07:53
Medlem
Location, location, location...

För en hyra på 7000 kr får du en etta i stan. För den pengen bor man hellre lite mindre och centralt.
Endera får du svårt att hyra ut den, eller också går du back på uthyrningen. Allt annat än en lägenhet i stan verkar dumt.
Citera
2013-07-31, 22:26
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Allt annat än en lägenhet i stan verkar dumt.

Håller med här - en etta mitt i centrala stockholm!

Om föreningen är skuldfri och inte väntar sig några stora utgifter (stambyte etc.) lär den ha mycket låg avgift. Då gäller det bara att förhandla till sig bra bolåneränta så har du bra koll på kostnaderna och kan hyra ut till ett attraktivt pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in