Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Vad har du uppnått genom att citera den delen av inlägget som bedömdes vara HMF samtidigt som du raderar själva inlägget? Då innehåller ju defacto ditt inlägg HMF och sålunda borde ju även du varnas. För du kan väl inte mena att det är ok att sprida hatpropaganda sålänge det rör sig om ett citat?
Kanske att någon juridiskt kunnigare person än jag kan ge ett bra svar på detta, men min uppfattning är att jag kan citera eller referera någon utan att själv begå HMF, ungefär så här:
NN får en varning för att ha liknat negrer vid apor genom att skriva "förbannade negerjävlar! Ap-gener rakt av, inget att förneka så är det bara". ......
Eller...
XY varnas härmed för att uttalat missaktning mot negrer:
Citat:
Ursprungligen postat av XY
Vilken normal person vill vara neger? Inte ens en neger vill vara neger. Kolla bara på Michael Jackson. I Amerika fixar många negroida kvinnor till håret, och tar bort sitt fula afro-krull.. de vill ha rakt hår, som vi riktiga människor har.
Vid HMF vägs syftet i uttalandet in. När jag presenterar en varning så har jag inte något syfte att begå brott, tvärtom, jag vill att inte fler ska falla i samma fälla. Därför kan jag (enligt min mening) citera eller referera ur inlägg med inslag av HMF.
- Begår rätten HMF när de skriver ut i domen vilka uttalanden som fällt NN?
- Begår en journalist HMF när de citerar någon som dömts för HMF?