2005-06-17, 17:50
Medlem
Samhains avatar
Räcker det verkligen bara att varna de användare som ägnar sig åt hets mot folkgrupp?

Eftersom moderatorer och Admin är så oroliga över stämningar med dryga böter och nedläggning som resultat så borde väl de inlägg som bedöms vara HMF också raderas. Så länge inläggen ligger kvar så är det ju lik förbannat ett lagbrott och jag tror rättsväsendet skiter högaktningsfullt i att skribenten varnats.
Citera
2005-06-17, 17:58
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Det tror jag att du har rätt i. Meningslöst att låta det varnade inlägget ligga ute. Samtidigt bör det ges något smakprov när varningen kungörs för att visa ungefär var ribban ligger.
Citera
2005-06-17, 18:05
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Det tror jag att du har rätt i. Meningslöst att låta det varnade inlägget ligga ute. Samtidigt bör det ges något smakprov när varningen kungörs för att visa ungefär var ribban ligger.

Jo jag ser också det pedagogiska värdet i att låta inlägget ligga kvar men risken för att FB ska fällas för inläggen minskas ju som sagt inte bara för att användaren får en varning.
Citera
2005-06-17, 18:10
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Jo jag ser också det pedagogiska värdet i att låta inlägget ligga kvar men risken för att FB ska fällas för inläggen minskas ju som sagt inte bara för att användaren får en varning.
Tänkte snarare att man kan nöja sig med att ge ett referat/en beskrivning av vad som gav varningen.

Det skulle nog vara bra om man kunde skapa en klistrad sammanställning av referat av alla inlägg som ger HMF-varning, för att ge en bättre bild av var gränsen går. Det är ruggigt svårt att bedöma vad som är HMF och inte, och därmed även ruggit svårt för användare att veta exakt var gränsen går. Vissa saker är förstås solklara, men mycket av det som skrivs här känns som gränsfall som en välvillig domstol skulle släppa men en illvillig skulle fälla.
Citera
2005-06-17, 18:17
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Tänkte snarare att man kan nöja sig med att ge ett referat/en beskrivning av vad som gav varningen.

Det skulle nog vara bra om man kunde skapa en klistrad sammanställning av referat av alla inlägg som ger HMF-varning, för att ge en bättre bild av var gränsen går. Det är ruggigt svårt att bedöma vad som är HMF och inte, och därmed även ruggit svårt för användare att veta exakt var gränsen går. Vissa saker är förstås solklara, men mycket av det som skrivs här känns som gränsfall som en välvillig domstol skulle släppa men en illvillig skulle fälla.

Det låter som en bra idé. Frågan är bara hur specifik man kan vara för att inte sammanställningen ska klassas som HMF och hur användbar den är om man nu inte kan vara särskilt specifik. Det räcker ju knappast att skriva att följande är förbjudet att skriva pga HMF för att sen utbrista i en lång harang av diverse obsceniteter riktade mot minoriteter.
Citera
2005-06-17, 18:56
Ola Hanssons avatar
Citat:
Frågan är bara hur specifik man kan vara för att inte sammanställningen ska klassas som HMF
He he, låter som Jehova-steningen i Life of Brian...
Citera
2005-06-17, 20:34
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Räcker det verkligen bara att varna de användare som ägnar sig åt hets mot folkgrupp?

Eftersom moderatorer och Admin är så oroliga över stämningar med dryga böter och nedläggning som resultat så borde väl de inlägg som bedöms vara HMF också raderas. Så länge inläggen ligger kvar så är det ju lik förbannat ett lagbrott och jag tror rättsväsendet skiter högaktningsfullt i att skribenten varnats.
Jo, visst är det så. Vi moderatorer är (enligt svensk lag) skyldiga att radera inlägg som "uppenbarligen" är hets mot folkgrupp. Vad "uppenbarligen" innebär vet ingen av oss tyvärr.

Citat:
I invandringsforumet brukar det bli någon varning per månad för HMF. Resten brukar vi radera och eventuellt utdela någon tillsägelse. Om någon får varning brukar jag citera delar av inlägget för att visa varför personen fick varning. Dels ur pedagogisk synpunkt, dels så att andra användare ska kunna få en uppfattning om ifall beslutet är rätt. Förhoppningsvis är inlägget raderat.
Citera
2005-06-17, 20:57
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Jo, visst är det så. Vi moderatorer är (enligt svensk lag) skyldiga att radera inlägg som "uppenbarligen" är hets mot folkgrupp. Vad "uppenbarligen" innebär vet ingen av oss tyvärr.

I invandringsforumet brukar det bli någon varning per månad för HMF. Resten brukar vi radera och eventuellt utdela någon tillsägelse. Om någon får varning brukar jag citera delar av inlägget för att visa varför personen fick varning. Dels ur pedagogisk synpunkt, dels så att andra användare ska kunna få en uppfattning om ifall beslutet är rätt. Förhoppningsvis är inlägget raderat.

Vad har du uppnått genom att citera den delen av inlägget som bedömdes vara HMF samtidigt som du raderar själva inlägget? Då innehåller ju defacto ditt inlägg HMF och sålunda borde ju även du varnas. För du kan väl inte mena att det är ok att sprida hatpropaganda sålänge det rör sig om ett citat?
Citera
2005-06-18, 12:14
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Vad har du uppnått genom att citera den delen av inlägget som bedömdes vara HMF samtidigt som du raderar själva inlägget? Då innehåller ju defacto ditt inlägg HMF och sålunda borde ju även du varnas. För du kan väl inte mena att det är ok att sprida hatpropaganda sålänge det rör sig om ett citat?
Kanske att någon juridiskt kunnigare person än jag kan ge ett bra svar på detta, men min uppfattning är att jag kan citera eller referera någon utan att själv begå HMF, ungefär så här:

NN får en varning för att ha liknat negrer vid apor genom att skriva "förbannade negerjävlar! Ap-gener rakt av, inget att förneka så är det bara". ......

Eller...

XY varnas härmed för att uttalat missaktning mot negrer:
Citat:
Ursprungligen postat av XY
Vilken normal person vill vara neger? Inte ens en neger vill vara neger. Kolla bara på Michael Jackson. I Amerika fixar många negroida kvinnor till håret, och tar bort sitt fula afro-krull.. de vill ha rakt hår, som vi riktiga människor har.

Vid HMF vägs syftet i uttalandet in. När jag presenterar en varning så har jag inte något syfte att begå brott, tvärtom, jag vill att inte fler ska falla i samma fälla. Därför kan jag (enligt min mening) citera eller referera ur inlägg med inslag av HMF.

- Begår rätten HMF när de skriver ut i domen vilka uttalanden som fällt NN?

- Begår en journalist HMF när de citerar någon som dömts för HMF?
Citera
2005-06-18, 13:15
Medlem
Pellefants avatar
Citat:

Citering av ett HMF-brott konstiterar inte ett nytt HMF-brott av den som citerar om det inte går att påvisa att syftet med citeringen är att hetsa. Som Fet-Evert påpekat kan det inte anses utgöra HMF att redogöra i ett varningsmeddelande för vad det är för uttalande som någon fällts för.
Citera
2005-06-18, 13:57
Medlem
TTKs avatar
Även om moderatorn inte blir straffbar för HMF så finns ju Flashbacks problem kvar enligt Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor - om meddelandet finns kvar, antingen i originalform eller citerad av mod, så borde det betyda att FB inte fullgjort sin skyldighet att ta bort meddelandet.
Citera
2005-06-18, 14:37
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Citering av ett HMF-brott konstiterar inte ett nytt HMF-brott av den som citerar om det inte går att påvisa att syftet med citeringen är att hetsa. Som Fet-Evert påpekat kan det inte anses utgöra HMF att redogöra i ett varningsmeddelande för vad det är för uttalande som någon fällts för.
Tack för klargörandet Pellefant!

Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Även om moderatorn inte blir straffbar för HMF så finns ju Flashbacks problem kvar enligt Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor - om meddelandet finns kvar, antingen i originalform eller citerad av mod, så borde det betyda att FB inte fullgjort sin skyldighet att ta bort meddelandet.
Jo, dessvärre finns det nog en hel del inlägg kvar som är hets mot folkgrupp. Jag brukar försöka radera de inlägg som ger tillsägelse eller varning, men jag har inte gjort det varje gång. Jag brukar även radera en del andra inlägg som innehåller HMF, men som inte är mödan värt att dra upp åtgärdspoll i Outlaw för.

Sedan finns det många många inlägg som missaktar invandrare men som är relativt harmlösa. Frågan är om dessa kan anses utgöra hets mot folkgrupp? Då är det nog bara att lägga ned invandringsforumet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in