Citat:
Ursprungligen postat av
Anusmagma
Jag är ute efter en cigarett som innehåller så lite som möjligt av skiten som står på sidan av paketen (nikotin, tjära och kolmonoxid är det va?) och undrar även om lite av det betyder mer av annat läskigt skit?
Någon som vet? Någon med tips på en cigg med bara lite av tramset i?
Inga oseriösa svar tack.
Egentligen bör du inte alls röka.
Kan nån fiska upp nån undersökning?
Jag har för mig att jag hört att låg-tjärehaltiga inte alls verkade nyttigare.
Det är tänkbart att då de minskade tjäran, så ökade nått annat som var giftigare?
De brukar inte hitta nått bra- dos-skade-samband.
En förklaring är att riskfaktorn är en effekt av många risker, så det är svårt att se hur rökningen inverkar.
Under evolutionen har människan utsatts för lite rök från eldstäder mm, och klarar sig utmärkt med lite tjära. Tjära från rökt mat kommer också från brända växter, som vi får på slemhinnor.
Om ni tror lite tjära är farligt, så vägra äta all mat som är rökt, stekt eller grillad.
Egentligen påminner även huden lite om slemhinnor, den kan suga upp diverse molekyler.
Kolmonoxid är egentligen inte så farlig i små doser. Det blockerar och förstör HB. Men vi förstör massor av HB hela tiden, så bajset blir brunt av Fe mm. (Bilirubin? Kan även färga urin t.ex. efter maratonlopp)).
En löprunda kan skada HB, under fötterna. Löpning är lika kraftigt gift som lite kolmonooxid.
Men massor av kolmonoxid kan döda en. Men massor av brännvin är också farligt.
Riktigt farliga gifter är de nästan oförstörbara asbest-nål-kristallerna, dessa kan inte fagocyter mm ta hand om, de samlas i lungorna.
Tjära måste kroppen kunna ta hand om, åtminstone i de doser världshistoriens äldsta fick.
Christer