2005-06-17, 14:17
Medlem
Andrew Martins avatar
I lumpen hade vi så kallat "vackert väder system" där robotarna inte kunde avfyras vid regn eftersom regndropparna bröt laserstrålen.

Det samma gäller väl för polisens laserpistoler? Vilket innebär att vid lätt duggregn kan man stå på extra mycket. Är laser polisens vanligaste mätmetod vid hastighetskontroller? Eller hur är det med den gamla hederliga radarn?
Citera
2005-06-17, 17:18
Medlem
Har för mig att svenska polisen använder radar för tillfället...
Citera
2005-06-17, 18:21
Medlem
Pettans avatar
det är ju kanon att höja hastigheten vid regn, bra tankegång där...
har ju också visserligen tänkt tanken att man slipper laserkontroller vid regn men då för att snutarna är för bekväma av sej att arbeta i regn....
Citera
2005-06-17, 21:48
Medlem
Erk Swedes avatar
Laser

En polis jag är bekant med bekräftade att lasermätning fungerar dåligt i regn. Radar slutade man väl med för 10 år sedan pågrund av att det var så resurskrävande.
I de nya bussarna har man väl både laser och något annat,kanske någon ny typ av radar?
Citera
2005-06-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew Martin
I lumpen hade vi så kallat "vackert väder system" där robotarna inte kunde avfyras vid regn eftersom regndropparna bröt laserstrålen.

Det samma gäller väl för polisens laserpistoler? Vilket innebär att vid lätt duggregn kan man stå på extra mycket. Är laser polisens vanligaste mätmetod vid hastighetskontroller? Eller hur är det med den gamla hederliga radarn?

javisst, så fort det regnar är det lämpligt att köra fortare....?!?!
Citera
2005-06-18, 01:14
Medlem
Ghandis avatar
I laserpistolen ungdom fick polisen inte använda den i regn lr mörker o inte på ett avstånd över 400 meter o inte för stor vinkel mätplats o bilhar jag för mig. Hur e d nu ?

Har sett dom använda dom 00.00.00, men i upplyst stad. O att dom mäter på längre avstånd, men tror dom fortfarande inte får ta någon om d inte ligger inom ca 400 m.
Citera
2005-06-18, 11:09
Medlem
Erk Swedes avatar
regn

Tydligen är det väldigt svårt att få träff ens på 400 meter i duggren,hände visst att bilen hann till 25 meter innan man registrerade träff ibland.
Man är alltså inte säker i duggregn ,men har lite längre tid på sig att bromsa.
Citera
2005-06-18, 18:11
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vectra2000
Har för mig att svenska polisen använder radar för tillfället...

Laser är helt klart det vanligaste.
Är väl bara kameraskåpen som använder radar teknik
Citera
2005-06-18, 19:30
Medlem
Ghandis avatar
o radarbussarna dom ställer upp lite varstans ibland.
Citera
2005-06-19, 23:22
Medlem
Azraels avatar
Max "skjutavstånd är 400m. Min chef blev av med körkortet och då det uppdagades att mätningen gjorts på 410-415 meter så lade de ner hela ärendet direkt och han fick tillbaka det. Att det går bra att skjuta i mörker kan jag intyga eftersom de plockat mig flera ggr i mörker.
Citera
2005-06-20, 00:58
Medlem
Ghandis avatar
När var det han blev tagen då ?

Var iaf så i början av laserpistolens födelse för några år sedan. Men e d så fortfarande med dom nya generationerna ?

Tror det, men inte säker.
Citera
2005-06-20, 12:55
Medlem
Andrew Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJedgecrusher
javisst, så fort det regnar är det lämpligt att köra fortare....?!?!

Märk att jag skrev lätt duggregn. Nu på sommaren kan det ibland helt plötsligt komma ett regnmoln med lite lätt regn som inte hinner göra vägbanan blöt. Vid kraftigare regn och blöt vägbana ska man självklart iakttaga försiktighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in