2005-06-17, 13:52
Medlem
mkggas avatar
Underbart uttryck, men vad är ursprunget? Känns som en genitivform av banna mig, men det känns inte som om betydelsen är riktigt rätt... Nej, det är den banne mig inte!
Citera
2005-06-17, 14:07
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Det är väl en bevarad konjunktivform i ett förkortat uttryck som i sin helhet skulle utläsas något i stil med "[Gud] förbanne mig", "[Gud] må förbanna mig". D.v.s. en ed av samma typ som "ta mig fan (om det inte är så som jag påstår)".
Citera
2005-06-20, 00:30
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det är väl en bevarad konjunktivform i ett förkortat uttryck som i sin helhet skulle utläsas något i stil med "[Gud] förbanne mig", "[Gud] må förbanna mig". D.v.s. en ed av samma typ som "ta mig fan (om det inte är så som jag påstår)".

Konjunktiv kan man ju kalla det, och det har traditionellt kallats presens konjunktiv (i motsats till imperfekt konjunktiv: vore, finge ...), men kallas nu oftast i stället optativ.

Optativen är i princip utdöd i svenskan; jag har nog inte sett någon utom mig själv använda den, men det är ändå ett ganska användbart modus. Ett viktigt användningsområde är det koncessiva: Jag skall döda honom, varde jag så lytt. Det är ju det vi stöter på i uttrycken banne mig och vare sig.

Det andra större användningsområdet är väl det optativa, som lever kvar för vissa verb och uttrycker en önskan; ex.: leve, .
Citera
2005-06-20, 09:40
Medlem
mkggas avatar
Jag inser nu det olämpliga i att över huvud taget komma på tanken att författa inlägg under influens av allvarlig bakfylla. Givetvis var det konjunktiv jag for efter - inte genitiv - och det är ju tämligen pinsamt att upptäcka detta så här på måndag morgon

Jag tackar för mycket upplysande svar! Optativ har gått mig spårlöst förbi, tänk vad man lär sig!
Citera
2005-06-20, 11:00
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Optativ har gått mig spårlöst förbi, tänk vad man lär sig!

Optativ är för övrigt väldigt lätt att konstruera för nästan alla verb: till presensstammen läggs helt enkelt ett -e; så får man av stamma stamme, av vara vare und so weiter. Undantag får göras för verbstammar som slutar med vokal, där jag tror att stammen får stå oförändrad: ske -> ske, -> et cetera.

Man kan jämföra med den populärare och mer svårkonstruerade konjunktiven, som uppvisar ett flertal bildningsmönster:
springa, finna -> sprunge, funne
gå, få -> ginge, finge
vara, fara -> vore, fore
böra, töra -> borde, torde
. . .
. . .
. . .
Citera
2005-06-20, 11:29
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Undantag får göras för verbstammar som slutar med vokal, där jag tror att stammen får stå oförändrad: ske -> ske, -> et cetera.

Formen gånge i t.ex. "Gånge denna kalk ifrån mig" eller "Gånge hatt till och huva från" är väl optativ men kanske strängt taget bildad på verbformen gånga snarare än , ungefär som give är bildat på giva och inte ge?
Citera
2005-06-20, 13:36
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Formen gånge i t.ex. "Gånge denna kalk ifrån mig" eller "Gånge hatt till och huva från" är väl optativ men kanske strängt taget bildad på verbformen gånga snarare än , ungefär som give är bildat på giva och inte ge?

Där skriver SAOB följande:
Citat:
pr. konj. TbLödöse 66 (1587), MoB 2.138 (1797). – gange OPETRI Tb. 33 1524; uppl. 1929), Därs. 76 (1525). gånge (gonge, gångi) Mat. 26:39 (NT 1526) osv

Skillnaden mellan giva och gånga är väl den att det förra fortfarande används inom högre språk, och att ge som optativform därför kan låta överdrivet pöbelskt och modernt, även om den existerat i hundratals år.
Citera
2005-06-20, 14:37
Medlem
Ingeting med bane att göra?

som blev förbane, förbanna kanske. Eller var det tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in