• 2
  • 3
2015-03-23, 18:33
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Står ju att fyran får spela extra kval mot laget som vunnit kvalet bland mittenlagen. Förmodar att lag 5-6 missar europaspel. Konstigt och rätt orättvist upplägg, men säkert rätt kul.

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det verkar så. Helt sjukt. Är det en stor skillnad mellan lag 6 och lag 4 med en omgång kvar, och där lag 6 kan bli passerad av lag 7, så finns det så jävla mycket för lag 6 att vinna på att förlora den sista omgången, och på så sätt ha en realistisk chans att nå EL - något som är praktiskt omöjligt om man är långt efter lag 4 och om man då kommer sexa i grundserien.

Både ett knasigt och rörigt upplägg.

påminner mig om hockeyettan och krångligt som fan. sexan borde lägga sig för större chans i såfall att ta en EL plats även om den krånglig med att slå 2 lag i play off eler hur det går till..
Senast redigerad av Hunden007 2015-03-23 kl. 18:35.
Citera
2015-03-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det verkar så. Helt sjukt. Är det en stor skillnad mellan lag 6 och lag 4 med en omgång kvar, och där lag 6 kan bli passerad av lag 7, så finns det så jävla mycket för lag 6 att vinna på att förlora den sista omgången, och på så sätt ha en realistisk chans att nå EL - något som är praktiskt omöjligt om man är långt efter lag 4 och om man då kommer sexa i grundserien.

Både ett knasigt och rörigt upplägg.

Det du skriver om försöker de väl jämna ut genom att halvera lagens poängförsprång inför slutspelet. Just nu är det två poäng mellan sexan och fyran, och sex poäng mellan sexan och ettan. Dessutom kan man ju i slutspelet nå CL-kval om det vill sig väl. Hamnar man i EL-grupperna är bästa möjliga utfall att man slår sig förbi först tre mittenlag, sedan vinnaren från andra gruppen och till sist fyran i slutspelet - för att få en EL-plats.

Men visst håller jag med er. Rörigt och orättvist.
Citera
2015-03-23, 18:40
Medlem
motvalls avatar
Trådar sammanfogade och ursprungstråd omdöpt.

/Moderator
Citera
2015-03-23, 19:24
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Det du skriver om försöker de väl jämna ut genom att halvera lagens poängförsprång inför slutspelet. Just nu är det två poäng mellan sexan och fyran, och sex poäng mellan sexan och ettan. Dessutom kan man ju i slutspelet nå CL-kval om det vill sig väl. Hamnar man i EL-grupperna är bästa möjliga utfall att man slår sig förbi först tre mittenlag, sedan vinnaren från andra gruppen och till sist fyran i slutspelet - för att få en EL-plats.

Men visst håller jag med er. Rörigt och orättvist.

Problemet ligger i att två lag som över matcher av lika villkor är bättre än flera andra lag, inte kommer få någon nytta av detta. Och om det också innebär att det i teorin - i extremfall - möjliggör ens tankar på att lägga bort en sjätteplats, så är det ännu sämre.
Citera
2015-03-27, 12:56
Medlem
bagarn29s avatar
http://www.expressen.se/kvp/sport/ji...n-av-sasongen/

Citat:
Knäskadan Jiloan Hamad dragit på sig för tre dagar sen är så allvarlig att han blir borta resten av säsongen, det avslöjar Tysklandsproffset på sin Twitter:

– Vaknade upp till tråkiga nyheter. Jag är borta resten av säsongen, skriver han.
Citera
2015-05-10, 21:27
Medlem
Brügge, som varit tämligen dåliga slutspelet igenom, torskade idag med 3-1 borta mot Anderlecht. Försprånget man hade på två poäng är nu tappat och istället är det Gent som smått överraskande leder serien.

Tre omgångar kvar nu, och i nästa omgång möts just Brügge och Gent i en oerhört viktig match. På Gent's hemmaplan slutade det 2-2 efter två sena mål av bortalaget, och faktum är att det varit så Brügge tagit sina poäng i detta slutspel. Upphämtningar och sena mål i mer eller mindre varje match. Imponerat har de inte heller gjort, så jag tror nog att Anderlecht tar hem ligan till slut. De slår Gent hemma i sista (eller näst sista) omgången.
Citera
2025-03-31, 12:51
Medlem
Il.Malizias avatar
Ursäkta om man väcker liv i en 10 år gammal tråd, men hade helt missat att belgisk fotboll har ett sådant här komplicerat system.
https://www.youtube.com/watch?v=fhpYejFXTC4
Citera
2025-03-31, 21:54
Medlem
Lundbondens avatar
Som jag förstått det har belgiska ligan blivit bättre och bättre och har gått om holländska ligan. Nån med mer koll får gärna tillrättavisa mig.
Citera
2025-05-26, 13:40
Medlem
buisnismannens avatar
ROYALE UNION SAINT-GILLOISE vann ligan för första gången efter att ha hämtat in 6 poäng på Genk i slutspelet. Magplask från Genk.
Citera
2025-05-27, 08:55
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
ROYALE UNION SAINT-GILLOISE vann ligan för första gången efter att ha hämtat in 6 poäng på Genk i slutspelet. Magplask från Genk.

Inte första gången. De har 11 mästerskapstitlar sedan tidigare, men den senaste kom så pass långt tillbaka som säsongen 1934/35.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in