Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-28, 21:57
  #1
Medlem
När jag går på lite bättre restauranger upplever jag serveringspersonalen som så oerhört skitnödig. Stämningen är krystad och det överdrivet trevliga bemötandet känns totalt tillgjort.

Jag gillar helt enkelt inte att bli överdrivet uppassad. Fyller gärna på mitt eget vattenglas och vill inte berätta att allt är bra mellan varje tugga. När jag ser att servitörens/servitrisens leende inte är äkta tycker jag synd om denne.

Hur upplever ni dessa situationer? Tror ni att det säger något om ens personlighet och sociala arv?

CC
Citera
2013-07-28, 22:11
  #2
Medlem
carlankas avatar
Förbannat störande när dom kommer mitt i maten och frågar: "smakar det bra? "
Ska spotta mat på dom nästa gång och skrika samtidigt: SER DU INTE ATT JAG ÄTER!?
Citera
2013-07-28, 22:18
  #3
Medlem
BiskopWestrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clashcash
När jag går på lite bättre restauranger upplever jag serveringspersonalen som så oerhört skitnödig. Stämningen är krystad och det överdrivet trevliga bemötandet känns totalt tillgjort.

Jag gillar helt enkelt inte att bli överdrivet uppassad. Fyller gärna på mitt eget vattenglas och vill inte berätta att allt är bra mellan varje tugga. När jag ser att servitörens/servitrisens leende inte är äkta tycker jag synd om denne.

Hur upplever ni dessa situationer? Tror ni att det säger något om ens personlighet och sociala arv?

CC
Gå inte på restaurang om du inte kan föra dig, gå till korvmojjen då da.
Citera
2013-07-28, 22:22
  #4
Avstängd
DavidLynchs avatar
Allt handlar om att dom vill fula till sig dricks, inget annat.
Citera
2013-07-28, 22:32
  #5
Medlem
Det du beskriver kallas service? Anledningen till att de frågar om det smakar bra är ju för att du inte själv ska behöva sitta som ett jävla fån och kalla på servitören om du har något att klaga på maten.

Som sagt gå till korvmojen eller det där halvskabbiga kvartershaket om det är så jävla hemskt med servicepersonal som faktiskt anstränger sig lite...
Citera
2013-07-28, 23:21
  #6
Medlem
steveharrisffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
Det du beskriver kallas service? Anledningen till att de frågar om det smakar bra är ju för att du inte själv ska behöva sitta som ett jävla fån och kalla på servitören om du har något att klaga på maten.

Som sagt gå till korvmojen eller det där halvskabbiga kvartershaket om det är så jävla hemskt med servicepersonal som faktiskt anstränger sig lite...
Håller helt och hållet med.
Dom gör det enbart för att du ska slippa ta kontakt med dom. Är det något problem så kan du enkelt rapportera om dom kommer fram.
Citera
2013-07-29, 00:05
  #7
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steveharrisffs
Håller helt och hållet med.
Dom gör det enbart för att du ska slippa ta kontakt med dom. Är det något problem så kan du enkelt rapportera om dom kommer fram.

Om de kommer fram. Bättre personal observerar gästerna, kan avläsa situationen och därefter utvärdera om de behöver besvära gästerna. I dagsläget så träffar man oftast på idioter som tror att man uppskattar deras sällskap, och därför går fram till varje bord och samtalar med varje gäst.
Citera
2013-07-29, 08:06
  #8
Medlem
Folk ser olika på detta... Jag har sprungit på serveringspersonal som är balanserad och kan sin sak. Det är nog svårt för dem att finna en balans och ge god service utan att verka skitnödiga och samtidigt visa för kunden att denne är viktig.

Jag vill äta god vällagad mat och samtidigt känna att jag befinner mig i en avslappnad miljö. Detta verkar vara svårt att uppnå. Kom gärna med tips på ställen i Stockholm.
__________________
Senast redigerad av clashcash 2013-07-29 kl. 08:10.
Citera
2013-07-29, 08:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopWestring
Gå inte på restaurang om du inte kan föra dig, gå till korvmojjen då da.

Läs trådstarten igen. Detta var inte vad vi skulle diskutera. Kom med egna erfarenheter istället för pubertala utrop. Du bidrar med NOLL när du skriver sådär.
Citera
2013-07-29, 08:45
  #10
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clashcash
När jag går på lite bättre restauranger upplever jag serveringspersonalen som så oerhört skitnödig. Stämningen är krystad och det överdrivet trevliga bemötandet känns totalt tillgjort.

Jag gillar helt enkelt inte att bli överdrivet uppassad. Fyller gärna på mitt eget vattenglas och vill inte berätta att allt är bra mellan varje tugga. När jag ser att servitörens/servitrisens leende inte är äkta tycker jag synd om denne.

Hur upplever ni dessa situationer? Tror ni att det säger något om ens personlighet och sociala arv?

CC

Ett enkelt och vänligt "Vi klarar oss bra, vi gör dig uppmärksam på om vi önskar något" brukar alltid lösa sådant om man nu inte vill ha de springades hos sig.
Citera
2013-07-29, 11:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidLynch
Allt handlar om att dom vill fula till sig dricks, inget annat.

Lämnar folk fortfarande dricks? Det trodde jag dog ut när kontanterna "försvann"
Citera
2013-07-29, 15:33
  #12
Medlem
Speisewagens avatar
Visserligen beter sig genomsnittsgästen på restaurang som om h*n betalat för någon slags despot-för-en-dag-upplevelse. Normalbegåvade servitörer/-triser lär sig att anpassa sig efter första arbetstillfället.

"Nej men oj, fick Ni is i vattenglaset fastän ni inte ville ha det? Det här är naturligtvis helt oacceptabelt. Vi ber otroligt mycket om ursäkt! Vi lovar att det aldrig skall hända igen!"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback