2013-07-28, 21:05
Medlem
Hej,

Jag har en Inteno XG6749 router för fibernät till min villa. Kom idag hem efter två veckors semester och har då haft routern strömlös då vi brukar dra ut sladden till all elektronisk utrustning. Jag har också en trådlös VoIP router kopplad till denna och det är till denna jag normalt kopplar datorn (med sladd) . Nu ter det sig som om att DNS servern (heter det så?) i min router inte svarar. Jag får bara ett rött kryss om jag kopplar datorn till fiberroutern direkt eller en varningstriangel om jag kopplar till min trådlösa VoIP över min nätverkssymbol i Windows 7. Det känns som om det har att göra med att utrustningen varit avstängd länge nog för att något skall ha hänt. Tyvärr är det ju söndag idag så min support är stängd. Någon som har någon ide?
Citera
2013-07-28, 21:10
Medlem
Ett rött kryss betyder att det inte är någon länk, eller problem med nätverkskortet. I och med att det dyker upp en gul symbol i en annan enhet så betyder det datorn inte får kontakt med internet (DNS problem). Troligtvis så har din Inteno XG6749 slutat fungera av någon anledning.
Citera
2013-07-28, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Ett rött kryss betyder att det inte är någon länk, eller problem med nätverkskortet. I och med att det dyker upp en gul symbol i en annan enhet så betyder det datorn inte får kontakt med internet (DNS problem). Troligtvis så har din Inteno XG6749 slutat fungera av någon anledning.

Tack trodde nog det. Om det är så att felet ligger på min ISP och att kopplingen därmed är bruten av någon anledning, får jag då likväl upp överkryssad symbol?
Citera
2013-07-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagan74
Tack trodde nog det. Om det är så att felet ligger på min ISP och att kopplingen därmed är bruten av någon anledning, får jag då likväl upp överkryssad symbol?

En överkryssad symbol får man bara upp om nätverkskortet/switchen/routern är felaktig, avstängd samt att nätverkskabeln inte sitter i som den ska.
Citera
2013-07-28, 22:06
Medlem
christerys avatar
Börja vid routern, har du länkindikering mot fibernätet, sen går du vidare med att kolla länk mot PC osv dvs börja felsök på burkarna med lysdioderna istället för från PCn.

Vet inte om det är som med digitalboxen jag hade där det tog ett tag innan den startade upp, är det en vanlig fiberlina så ska det ju fungera på en gång.

Det är inte så att du fipplat med inställningarna i din (bärbara) dator som var med på resan, det händer ju det åxå...
Citera
2013-07-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
En överkryssad symbol får man bara upp om nätverkskortet/switchen/routern är felaktig, avstängd samt att nätverkskabeln inte sitter i som den ska.

Ok skall klura på det. Tack. Det skumma är att min Internetuppkoppling funkade felfritt innan jag drog strömsladdarna för två veckor sedan...
Citera
2013-08-01, 10:37
Medlem
Fick prova med en ny router från min ISP och nu fungerar det. Tack för tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in