2013-07-28, 21:02
Medlem
Hej, jag är en kille på 27 år som väger dryga 99kg, är aktiv skidåkare och åker mycket längd/rullskidor. Jag vill gå ner till 90 i vikt och äter just nu 1000kcal / DAG. Äter mycket kvarg för att få i mig protein samt lite kolhydrater.

Är detta en metod som kan fungera eller är det för lite kcal?

Har kört detta 2 dagar nu och träningen funkar hur bra som helst!

Jobbar för övrigt på ett ställe där jag går mycket.

Har upplevt några symptom:

Svettas mycket och lite trött.
Citera
2013-07-28, 21:17
Medlem
Det går utmärkt. Själv när jag körde som hårdast låg jag mellan 350-600 kalorier / dag, 5 tunga träningspass i veckan samt mycket promenad. Det är faktiskt lite läskigt hur lite man känner av hungern efter 2-3 dagar på en ketosis diet med i princip inga kalorier. Hade aldrig några problem med energin heller för den delen.

Jag levde i princip på lite yogurt, kaffe, supplement för mineraler, vitaminer och proteindrinkar.
Jag åt dock kött, sallad och någon fettrik sås på helgerna men maxade kaloriintaget till 1000.

Det är betydligt roligare att gå ner 4-5 kg i veckan istället för att dra ut det på en månads tid.
Senast redigerad av LeavingLasVegas 2013-07-28 kl. 21:19.
Citera
2013-07-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingLasVegas
Det går utmärkt. Själv när jag körde som hårdast låg jag mellan 350-600 kalorier / dag, 5 tunga träningspass i veckan. Det är faktiskt lite läskigt hur lite man känner av hungern efter 2-3 dagar på en ketosis diet med i princip inga kalorier. Hade aldrig några problem med energin heller för den delen.

Jag levde i princip på lite yogurt, kaffe, supplement för mineraler, vitaminer och proteindrinkar.
Jag åt dock kött, sallad och någon fettrik sås på helgerna men maxade kaloriintaget till 1000.

Det är betydligt roligare att gå ner 4-5 kg i veckan istället för att dra ut det på en månads tid.

Tack för svaret, jag hoppas jag kommer klara detta! Hur många dagar tog det för dig innan kroppen blev "normal". Min kropp protesterar nu, är trött, svag osv.
Citera
2013-07-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garvaren
Tack för svaret, jag hoppas jag kommer klara detta! Hur många dagar tog det för dig innan kroppen blev "normal". Min kropp protesterar nu, är trött, svag osv.

Det var inte så att jag satt och åt en pizza och kom på att göra detta dagen efter. I två veckors tid tog jag bort alla kolhydrater samt minskade kaloriintag gradvis tills jag bytte över från fast födda till kaffe, yogurt och whey. 2-3 dagar tog det sedan innan jag kände mig helt normal, visserligen lite trött när jag vaknade och hungrig när jag skulle gå och lägga mig (om jag ätit "för mycket" av yogurtpaketet på förmiddagen).

På gymmet fokuserade jag mest på att bränna så mycket kalorier som möjligt och i samma veva bevara muskler, blev mycket cykel, löpband, crosstrainer och runt 5-6 styrkeövningar som bänkpress, militärpress och dylikt på låga vikter (mellan 30-70kg beroende på övning) fast med 15 reps i 3 set, även om man kanske misslyckades med sista 2-3 repsen när man kom till tredje

Sedan tyckte jag att vara ute och röra på mig bara var skönt.

Första dagarna är man hungrig så in i helvete, det går dock över helt och hållet över en natt, eller gjorde i alla fall för mig.

Som sagt, skulle aldrig rekommendera detta i längre perioder som 1-2 månader. Men vill man förlora 10-15 kg på några veckor fungerar det utan några större problem, så länge man har viljan.
Senast redigerad av LeavingLasVegas 2013-07-28 kl. 21:39.
Citera
2013-07-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingLasVegas
Det var inte så att jag satt och åt en pizza och kom på att göra detta dagen efter. I två veckors tid tog jag bort alla kolhydrater samt minskade kaloriintag gradvis tills jag bytte över från fast födda till kaffe, yogurt och whey. 2-3 dagar tog det sedan innan jag kände mig helt normal, visserligen lite trött när jag vaknade och hungrig när jag skulle gå och lägga mig (om jag ätit "för mycket" av yogurtpaketet på förmiddagen).

På gymmet fokuserade jag mest på att bränna så mycket kalorier som möjligt och i samma veva bevara muskler, blev mycket cykel, löpband, crosstrainer och runt 5-6 styrkeövningar som bänkpress, militärpress och dylikt på låga vikter (mellan 30-70kg beroende på övning) fast med 15 reps i 3 set, även om man kanske misslyckades med sista 2-3 repsen när man kom till tredje

Sedan tyckte jag att vara ute och röra på mig bara var skönt.

Första dagarna är man hungrig så in i helvete, det går dock över helt och hållet över en natt, eller gjorde i alla fall för mig.

Tack för svaret!

Okej låter ändå som att det fungerar, hur länge körde du detta? O hur mkt vägde du från början till slut? Hur fort gick viktnedgången?
Citera
2013-07-28, 21:55
Medlem
Kroesus-Sorks avatar
Jag är inte proffs på detta med kost, men 1000 kcal låter väldigt lite. Skulle ökat det lite och gått ner sakta men säkert.
Citera
2013-07-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garvaren
Tack för svaret!

Okej låter ändå som att det fungerar, hur länge körde du detta? O hur mkt vägde du från början till slut? Hur fort gick viktnedgången?

Började på 90 kg och slutade upp på 78 kg under en 5 veckors period, jag åt som sagt yogurt+kaffe+whey mån-fre i två veckors tid utav denna period. Förlorade en del innan detta i omställningsfasen (vilket också var ganska brutal) och lite efter då jag fortsatte köra utan kolhydrater men började öka kaloriintaget.

Det viktigaste att tänka på när man gör snabba dieter är att inte bara avsluta direkt när du nått målet, vilket nog många gör misstaget med. Återställningsfasen bör ske gradvis över veckors period där man är väldigt noga med vad man stoppar i sig.

Värt att nämna, jag kunde lyfta samma vikter någon vecka efter detta var slut som jag kunde göra innan jag påbörjade allt. Helvete tyckte till och med att det nästan kändes lättare efter.
Senast redigerad av LeavingLasVegas 2013-07-28 kl. 22:25.
Citera
2013-07-31, 10:27
Medlem
aaphs avatar
Du nämner att man ej ska köra på "cold turkey"-stopp efter avslutad diet - varför?
Jag har kört LCHF i perioder för att tappa vikt inför t.ex sommaren eller semestrar - börjat tvärt och slutat tvärt - aldrig haft några problem, alltid gått ner i vikt som satan och behållt muskler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in