2005-06-17, 11:50
Medlem
Hallå medmänniskor!

Har vi i Sverige (och våra nyinflyttade vänner) blivit jobbskygga? Fenomenet bygger tydligen kring att misslyckade människor som hade andra värderingar än att plugga under skoltiden ser det som en rättighet att inkassera $$$ istället för att jobba idag.

Dessa människor ser till faktum att dom aldrig kommer att få det jobbet som dom vill ha, och skiter helt enkelt i det. Själv har jag upplevt verkligheten annorlunda, utbildningen spelar mindre roll att få det där jobbet som man verkligen vill ha. (inom vissa gränser dock).

Har en kompis som pluggade bra många år högskola, Universitet u name it, kan det mesta om det mesta, men han orkar inte jobba. eller rättare sagt han vill inte. Han har ingen arbetslivserfarenhet, och att skaffa sig en betyder att han måste kravla igenom en massa skitjobb enligt honom.

Visst må hända att jobben inte är några toppen jobb.

Kommer ihåg själv när han och jag sommarjobbade på ett bostadsområde, visst inte så roligt att kratta löv, rensa ogräs, tvätta trappuppgångar osv. Men den stora skillnaden mellan honom och mig var den att jag började mitt jobb fem minuter tidigare och slutade alltid jobba 5 minuter senare, jag hade 30 minuters lunch, jag utnyttjade bara 25 minuter av dessa etc. etc.

Han kallade mig för idiot, och undrade varför jag smörade så mycket för chefen, jag tog mitt jobb på allvar och varje syssla försökte jag få resultatet att överträffa de boendes och chefens outtalade förväntan.

Visst jag tyckte väl inte riktigt att det var så jäkla roligt men jag hade orken att härda ut.
Istället för polaren som inte riktigt orkade komma i tid på morgonen, gick hem 10 minuter tidigare vid arbetsdagens slut, slarvade med sitt jobb.

Rent spontant så kan jag väl hålla med om att min arbetsinsats vs. lönen inte riktigt var helt korrekt och att chefen ifråga tjänade bra på att ha mig där.

Ser man djupare på detta fenomen så fick jag en väldigt bra och övertygande referens till mitt senare jobb som jag skaffade mig. återigen ett "skitjobb" klassad hos majoriteten men lite bättre betalt, och mitt första fasta jobb, då min förra arbetsgivare hade rekommenderat mig bland flera andra.

Det jobbet bland några andra har jag kört samma linje, och idag kan jag skörda frukten av detta och har ett jobb som är enligt mig bra betalt, och som jag trivs väldigt bra på.
(Jag kan ju sitta på flashback och skriva eller hur?)

Där kom min belöning ansåg jag.

Undra hur det låter när min polare än idag söker jobb och har vår första arbetsgivare som referens?

Ja menar, det finns inga genvägar, och för att komma någonstans så måste man ta steget själv, ingen kommer och serverar det åt en.

Är det systemet som har format majoriteten att inte ta sig själva i kragen, och vid minsta motgång släppa att, luta sig tillbaka och se att det löser sig ändå?

För hundra år sedan fanns inte den möjligheten, och rädslan för att inte kunna försörja sin familj och svälta ihjäl var nog starkare än att idag, nyttja den nya fluga bidragtagande...

Jag ser på vårt samhälle som att det håller på att förstöras inifrån, utan att någon igentligen bryr sig. De människor som har livsglädjen att uppnå nått vettigt skaffar sig ett jobb så att dem kan tjäna pengar och sedan uppleva sina drömmar.

Varför är det inte längre tabu att vara bidragstagare? Varför är det "Hipp" att låta andra betala åt sig? Själv så har jag väldigt svårt att känna empati för den ensamstående tvåbarnsmamman som har blivit lämnat i sticket av pappan redan vid 22 års ålder som sitter och snyftar i teve om hur dåligt samhället ställer upp för henne och hennes barn.

Jag har själv sett den verkligheten, jag vet hur den kvinnan var i unga år, Jag har sett henne ignorans till samhället, till skolan etc. och hon har gjort sitt val i livet. Jag anser att man som människa inte kan skylla ifrån sig sina val i livet.

Att vissa människor startar sina liv väldigt bra och andra mindre bra, gällande trygghet, pengar, umgängeskrets etc. är inte orättvist. Det är livet...

Jag är så förbannat trött på det här daltande med människor till höger och vänster som kräver empati från sina medmänniskor bara för att dem inte har kunnat realisera sina högt flygande drömmar. Varför har det blivit så accepterat?! Jag förstår det inte?!

---------------------------------------
Kanske inte blev världens bästa diskussionsunderlag, nu när jag läser igenom det så
framgår det inte heller vad som skall diskuteras, men lite personliga tankar från min sida
får ni iaf ta del av.

Nu är det fredag! Trevlig helg på er!
Citera
2005-06-17, 12:19
Medlem
Säkre Sammys avatar
Ett bra inlägg men jag ser inte kopplingen till Integration och invandring, mer än den uppenbara att parasiterna inte arbetar då.

Alla vill ha någon annan att skylla sina perosnliga misslyckanden på. Det är svårt att ransaka sig själv och reda ut problemen, idag kan man istället sitta och skylla på någon annan och leva gott på det. Alla vill ha en massa från samhället och tyvärr är det så idag att de svaga, lata och parasiterande individerna är de som får mest. Den dag folk måste arbeta för brödfödan kommer man få se en skillnad på folks inställning till att göra ett bra jobb och att skaffa ett överhuvudtaget.

Sen är det väl fullt naturligt att alla vill lata sig, det är bara det att alla inte väljer att göra det!
Citera
2005-06-17, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Ett bra inlägg men jag ser inte kopplingen till Integration och invandring, mer än den uppenbara att parasiterna inte arbetar då.

Alla vill ha någon annan att skylla sina perosnliga misslyckanden på. Det är svårt att ransaka sig själv och reda ut problemen, idag kan man istället sitta och skylla på någon annan och leva gott på det. Alla vill ha en massa från samhället och tyvärr är det så idag att de svaga, lata och parasiterande individerna är de som får mest. Den dag folk måste arbeta för brödfödan kommer man få se en skillnad på folks inställning till att göra ett bra jobb och att skaffa ett överhuvudtaget.

Sen är det väl fullt naturligt att alla vill lata sig, det är bara det att alla inte väljer att göra det!

Ah sorry, trodde att jag skrev i Politik & Samhällsmedvetenhet.
Citera
2005-06-17, 13:27
Medlem
Nogger Blacks avatar
Jag är ett levande exempel på att din oseriösa kompis mycket väl kan få ett bra betalt drömjobb, trots allt.

Mitt första jobb var som städare på huvudkontoret för ett stort försäkringsbolag. Jag hade väldigt svårt att ta jobbet på allvar. Jag betraktade det fåtal av mina kolleger som tog arbetet på allvar som kompletta idioter. Och jag misskötte mig grovt:
* Jag jobbade 2-3 timmar och lade mig sedan och sov resten av dagen i ett förråd.
* Jag snodde pennor och negerbollar i kopiösa mängder.
* Jag och några lika oseriösa kolleger hade vattenkrig med blomsprutor i kontorslandskapen.
* Och kronan på verket: Jag svabbade en stor stiliserad ballefjong mitt på golvet i huvudentrén, vilket renderade min chef ett par mycket arga telefonsamtal från direktionen.

Trots detta har jag nu - 15 år och en högskoleutbildning senare - ett mycket bra betalt, roligt och utvecklande arbete.

Ledsen om jag slog hål på din moralpredikan.
Citera
2005-06-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nogger Black
Jag är ett levande exempel på att din oseriösa kompis mycket väl kan få ett bra betalt drömjobb, trots allt.

Mitt första jobb var som städare på huvudkontoret för ett stort försäkringsbolag. Jag hade väldigt svårt att ta jobbet på allvar. Jag betraktade det fåtal av mina kolleger som tog arbetet på allvar som kompletta idioter. Och jag misskötte mig grovt:
* Jag jobbade 2-3 timmar och lade mig sedan och sov resten av dagen i ett förråd.
* Jag snodde pennor och negerbollar i kopiösa mängder.
* Jag och några lika oseriösa kolleger hade vattenkrig med blomsprutor i kontorslandskapen.
* Och kronan på verket: Jag svabbade en stor stiliserad ballefjong mitt på golvet i huvudentrén, vilket renderade min chef ett par mycket arga telefonsamtal från direktionen.

Trots detta har jag nu - 15 år och en högskoleutbildning senare - ett mycket bra betalt, roligt och utvecklande arbete.

Ledsen om jag slog hål på din moralpredikan.

Absolut inte. Just detta jag menar, du känner väl dig stolt över din "arbetsinsats" eller hur? För jobbet var väl "Keff" och du var väl vid den tiden enligt dig själv värd ett mycket bättre jobb än att städa? Right? ;-)

Som du själv skriver, 15 år senare. Varför fick du inte ditt drömjobb på en gång?
Citera
2005-06-17, 13:47
Medlem
Nogger Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speeder
Varför fick du inte ditt drömjobb på en gång?
Lite svårt att få ett drömjobb när man är 17 år och precis har hoppat av gymnasiet efter ett år...
Citera
2005-06-17, 19:33
Medlem
Fet-Everts avatar
En mycket bra tråd som jag flyttade från invandring till inrikespolitik, men precis när jag klickade på knappen för att flytta tråden, kom jag på att den kanske även passat väldigt bra under "Arbetsliv och studier"?

/Moderator

Speeder! Jag gillar människor som du. Mycket trevligare att arbeta med än dem som saknar förmåga att ta ansvar. Det är även roligare att arbeta om man tar sitt arbete på allvar.
Citera
2005-06-17, 19:44
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speeder
Hallå medmänniskor!

Jag är så förbannat trött på det här daltande med människor till höger och vänster som kräver empati från sina medmänniskor bara för att dem inte har kunnat realisera sina högt flygande drömmar. Varför har det blivit så accepterat?! Jag förstår det inte?!
!
Man ska skilja på dom som förtjänar empati, och dessa idioter som förstjänar en snabb pungspark innan dom får en välbehövd spark i röven så dom sätter fart.
Citera
2005-06-17, 19:58
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag har alltid hatat att jobba och kommer alltid att göra. Jag har aldrig ens haft förväntningarna om att det skulle vara kul eller intressant att arbeta. För mig är arbete bara en plikt, ett nödvändigt ont, något som man måste försöka att lida sig igenom innan man får gå i pension.
Vad jag menar är att jag har bara förakt till övers för människor som inte klarar av att lida sig igenom åtta timmar om dagen fem dagar i veckan. Va fan är det för mesar egentligen?

Notera nu att jag inte anklagar de som är arbetslösa men som vill arbeta, jag vet att det knappt finns några jobb att söka osv för många.
Men man bör göra sitt bästa efter den förmåga man har. Mer än så kan och ska fan i mig ingen begära.
Citera
2005-06-17, 21:14
Medlem
Erk Swedes avatar
Plikt?

Vete fan om det är en plikt att jobba??, men blev för ett tag sedan belönad för att jag jobbat åt företaget i 25 år....
Men jobbet är inte bara för pengar, man träffar folk man kan diskutera med , och driva med.
Antar att jag som arbetslös skulle tjäna kanske drygt hälften av vad min inkomst är nu, och skulle lätt klara mig på det, och knep det kunde jag plocka ut lite extra från mitt företag.Men då blev man ju tokig, ingen att snacka med.
Har kompisar som driver egna firmor men man vill inte störa dom för då tappar dom någon arbetstimme,men dom vill verkligen att man kommer och hälsar på så dom får någon att slänga käft med en stund.
Dom som däremot glidit undan arbete för att dom är för "sjuka" att jobba, blir sjuka på riktigt av den livsstilen , och blir sällan långlivade .Var bekant med en "tattare" som varit sjukpensionär sedan 25års åldern för ryggproblem, han dog nu strax efter han fyllt 40 ( finns väl folk som jobbat och dött i 40årsåldern,men då har det oftast varit skavanker efter svåra olyckor eller kroniska sjukdomar)
Utan Själsliga kontakter verkar människan inte må bra.
Citera
2005-06-17, 23:12
Medlem
frostflakes avatar
Medelklasspojkar klarar inte riktiga jobb.
Citera
2005-06-17, 23:39
Medlem
Företagarsvinets avatar
Mycket bra inlägg, Speeder!

Känner exakt likadant, faktiskt. Jag har haft alla skitjobb man kan tänka sig, men jag hade alltid en dröm, en vilja och en tro på att "en dag...". Det har alltid hållt mig igång och på jakt. Och här tror jag problemet ligger - det finns ingen ambition kvar, dom flesta är som hårdrockaren och tycker att jobb är ett nödvändigt ont bara.

Min alldeles personliga teori är att i ett så framgångsfientligt och företagsfientligt land som Sverige så saknas förebilderna och kanske eventuellt även incitamentet att klara av en klassförflyttning. Detta är ju något svenskar är oerhört stolta över - det klasslösa samhället, men jag är inte helt säker på att det är bra för motivationen. Varför sikta på medelklass när alla redan är medelklass? Varför sikta på pengar när dom blir antingen beslagtagna eller eller förlöjligade?

Själv kan jag bli alldeles hög av att läsa self-made-men stories om hur någon startade fattig någonstans med två tomma händer och bygger ett imperium från ingenting. Jag kan leva på såna stories i flera dagar - och för mig är dessa människor hjältar som klarar av sånt mot alla odds. Det är supermotiverande.

Tror vi behöver lite mer förebilder, lite mer tro på att man kan lyckas med allt bara man jobbar hårt nog och aldrig ger upp. Jag tror på det, Sverige brukade tro på det för hundra år sedan (glöm att en sådan som Nobel skulle kommit någonvart i dagens Sverige) - USA som nation är byggt på dessa principer, osv.

Det behövs lite mer passion hos svenskarna. Vart dom ska få det vet jag inte, men entreprenörsskap är en bra början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in