Citat:
Ursprungligen postat av
vinterjag
Jag har under 5 års tid haft problem med återkommande svaminfektioner i underlivet.
I början använde jag pevaryl och canesten men när det ändå kom tillbaka hela tiden så gick jag till kvinnokliniken och har efter det fått tabletter. I början hjälpte inte en tablett så till slut blev det en lågtidsbehandling.
jag slutade helt med att raka underlivet, slutade cykla, ha tajta jeans, tvättade bara med vatten och barnolja. Socker är väl det jag inte har slutat med trots att det sägs vara en möjlig bov.
Men nu till min fundering. Har ni nått bra tips hur man kan få bort/lindra symptom när jag inte får äta tabletterna pga att jag försöker bli gravid. Har på nästan ett år inte haft svamp men nu är hela alltet där nere fullt med små små sprickor som svider å kliar! Vad ska jag göra??
Sluta med socker och vitt mjöl (vit pasta , vitt bröd) samt bröd med jäst i.. Drick ett stort glas utspädd äppelcidervinäger varje dag. gärna två gånger per dag. morgon kväll. Var dock försiktig eftersom äppelcidervinäger är extremt starkt (ättika). så måttet jag brukar ta är 2 teskedar till ett glas (samma typ av glas man får i baren osv (långsmalt högt). det smakar inte så gott i början men efter någon vecka vänjer man sig. Detta är en supereffektiv kur mot urinvägsinfektion också. Tar det alltid som en akut återgärd när jag fått uvi och min uvi försvinner inom någon dag pga detta.
Ät mer av bra mjölksyrebakterier. naturell youghurt viktigt att det inte är socker i. Läs alltid på det du handlar. Finns det socker, jäst i så undvik.
Ät mer av C-vitamin. Basisk mat.
Sen vill jag tipsa om att sluta med oljan från apoteket. köp ekologisk olivolja det är dessutom svampdödande. tycker du den är för fet så funkar mandelolja suveränt. det är en torrare olja.