Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-06-19, 07:36
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Handlade kycklingfilé igår. Jag hade bråttom och läste inte så noga på paketet utan tog bara första bästa.

Väl hemma så konstaterade jag att denna produkt var en godkänd halal-produkt, dvs djuren var slaktade och hanterade på ett sådant sätt att även rättrogna muslimer kan äta det.

Slaktar man strikt efter halal så är det en metod som jag är ogillar starkt. Bara för att vara tydlig så har detta inget med islam, muslimer eller invandrare att göra utan det är endast fråga om hanteringen av djur.

Läser man på Livsmedelsverkets hemsida så är får man inte slakta på detta sätt i Sverige utan att att djuren först bedövats. Men då denna kyckling inte var slaktad i Sverige så kan man inte låta bli att undra över hur hanteringen varit.

Detta är första gången jag noterat detta, är det vanligt med halalprodukter i svenska affärer? Aktuell affär är Hemköp.

Någon som vet något om hanteringen av halal-slaktning i Tyskland?

Edit: Se det fetstilta, saknades i Tyskland. Sorry

I Malmö finns det butiker där mer eller mindre ALLT kött i den manuella disken påstås vara halalslaktat. Jag har dock aldrig köpt något kött där...
Citera
2005-06-19, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Vad är egentligen den praktiska skillnaden i slaktregler mellan halal och kosher? Principen är väl att djuret skall hängas upp, och genom att halspulsådern öppnas skall allt blod rinna ur kroppen. Eller är jag ute och cyklar?

Kosher...
Djuren ska slaktas genom halssnitt sa att blodet rinner ur djuret, djuret skall alltsa hanga...

Halal...
Djuren ska slaktas genom halssnitt sa att blodet rinner ur djuret, djuret skall alltsa hanga...

Det ar precis samma sak, skillnaden ar att Kosher kallas det inom Judendomen och Halal nar det utfors utav Muslimer...
Citera
2005-06-19, 16:15
Medlem
Vid halal-slakt tillåts bedövning av djuret först men inte vid kosher-slakt.

Scan tillämpar halal-slakt av visst kött här i Sverige.
Citera
2005-06-19, 18:01
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Att överhuvudtaget plädera för human(!) behandling när hela syftet med uppfödningen är slakt för föda är ganska osmaklig. Men det är kanske en diskussion för ett annat fora?

Nja, det vete tusan, en av aspekterna trådförfattaren tog upp är ju just djurplågeriet.
Men självklart är ingen slakt "human", vare sig det är med moderna metoder eller ej. Giljotinen och giftsprutan man använder i USA kom ju till p.g.a. att man ville ha "humana" avrättningsmetoder, det är väl på samma linje, däremot menar jag att om man vill äta kött ska man se till att avlivningen sker så smärtfritt som möjligt och att djuren innan dess inte levt ett stressigt liv i en köttfabrik.

Halal och kosher må ha varit det "humanaste" (om vi nu ska använda ordet) avlivningssättet då det dök upp för 4-5000 år sedan. Det är från bl.a. sumeriska och babyloniska ritualslakter som metoden kommer, man skar halsen av vissa av de djur (och människor) som offrades till gudar som Dagon, Moloch och Baal, andra offer brände man bl.a. sedan övertogs seden av judarna och sedan av Muhammed.
Men det har hänt en hel del på dessa år och numera har vi tillgång till modernare metoder för slakt...
Citera
2005-06-19, 18:13
Medlem
man kan väl tillägga att alla slaktmetoder av husdjur är varianter på att tömma kroppen på blod medan hjärtat fortfarande slår,
detta så att man inte får den blodinfärgning och specialla smak som ett jaktvilt t ex har

detta har en jägare sagt till mej
rätta mej om jag har fel,
Citera
2005-06-20, 22:33
Medlem
Dr.Jekylls avatar
http://www.info14.com/ifokus2.php?id=71

Kanske inte årets favoritsida, men iaf relevant i detta tillfället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in