2013-07-27, 23:17
Medlem
Hej,

Är ganska så ny i mac fronten och behöver därav lite hjälp från er kunniga flashbackare.
Som rubriken lyder så har jag en Macbook Air mid 2012 och en Samsung SyncMaster T220 (22") som jag gärna vill köra som extern skärm.

Jag har provat alla olika inställningar men det är bara Macbook skärmen som reagerar på alla olika inställningar jag gör, dock så reagerar datorn när jag kopplar in och ut min SyncMaster.

Det är en lite konstig koppling jag gjort men den bör funka endå, jag har kopplat såhär:
Thunderport->DVI adapter->VGA sladd-> SyncMaster T220..

Det spelar ingen roll om det är dubblerad skärm eller bara sida vid sida..

Alla tips och all hjälp uppskattas!!

Mvh, SNEIDER
Citera
2013-07-28, 00:17
Medlem
Joomlas avatar
Två andra individer med två likartade problem:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1214209
https://discussions.apple.com/thread/2770324

Det som spontant låter mysko i det här fallet är din koppling med både en DVI- och VGA-adapter. Jag har ett svagt minne av någon som haft ett liknande problem. DVI är iallafall digitalt och VGA är analogt. Så det kan ligga däri. Om du inte hittar något nyttigt i trådarna ovan kan du väl traska över till valfri IT-butik med din dator och förklara din situation. Fråga om du får prova din adapter i någon av deras skärmar (funkar det så kan du utesluta adaptern och datorn som felkälla).
Citera
2013-07-28, 00:49
Medlem
ei96byods avatar
Är thunderbolt-adaptern du använder DVI-D (enbart digital) eller DVI-I (både digital och analog ut)?
Jag tror Apples standardadapter är DVI-D, och då finns det ingen analog signal ut.
Du får antingen byta adapter till DVI-I, eller köra digitalt hela vägen (rekommenderas starkt) med en DVI-kabel.
Nu vet jag inget om just din skärm, men många skärmar idag kräver en digital signal för att du skall få full upplösning, så du bör nog köra digitalt, om skärmen klarar det.
Citera
2013-07-28, 17:28
Medlem
Den stödjer båda, det konsitga är att jag även har testat HDMI kopplat till min projektor och detta funkar inte heller.
Konstigt nog så kommer det upp "SyncMaster" och "ProjektorNamn" på Profiler på skärminställningar.

Datorn känner ju av att det är nån ny enhet ikopplad men jag kan inte konfiguera den eller få den andra enheten att visa mitt desktop utan alla ändringar jag gör oavsett om det är i Syncmaster profilen eller macbook orginal skärm profilen så ger det bara respons på Macbook skärmen konstigt nog
Citera
2013-07-31, 22:39
Medlem
Löste problemet genom att köpa enn HDMI/DVI-I kabel som jag kopplat skärm-DVI-I/HDMI kabel->HDMI adapdter in i Thunderbolt port och det fungerade direkt utan problem!

Tack för tipsen btw!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in