Klamydia Gonorré Herpes och allt annat skit. Vart fasiken kommer det ifrån? Om alla i världen testade sig och fick medicin mot klamydia, skulle då sjukdommen dö ut?
Alla organismer försöker anpassa sig till naturen och därmed uppstår det nischer som just könssjukdomar. Jag betvivlar på att alla könssjukdomar har uppkommit på liknande sätt däremot. Vissa organismer/virus finns i djur (HIV har jag för mig) och andra har helt enkelt utnyttjat människans genitalier.
Jag kan nog inte svara på din andra fråga. Däremot tror jag att den skulle kunna utrotas, om än på ett helt annat sätt en att medicinera alla människor (orealistiskt).
Svårt att säga. En del av sjukdomarna beror på bakterieinfektion och en annan del är virusinfektion. Eftersom både virus och bakterier är duktiga på att mutera är sannolikheten att utrota något inte speciellt stor.
Lite OT: Man lyckades faktiskt utrota smittkoppor (Variola-viruset) som idag bara lär finnas på diverse lab hos "supermakterna" . Kanske en global kampanj skulle ha effekt - nu får någon virologiskt/bakteriologiskt kunnig ta över stafettpinnen...