2013-07-27, 18:12
Medlem
tjena, jag och några polare har varit ute rätt mycket nu på sommaren och fiskat efter gädda. vi har bara dragit upp kanske 3-4 st på en hel dag ( 5-7 timmar ). det är ingen storlek på dom heller. den största jag har fått upp 2013 ligger på kanske 3 kilo. och nu undrar jag om någon har något tips på vart man ska testa och köra? vi kör oftast vid en djup vass ca 3-5 meter. vi är oftast ute i skärgården annars inne i gamlebyviken ( västervik )

vi kör med jerkbait utrustning och inget annat.

Så om någon har några tips på ställe,tid,plats man kan fiska på så skulle det uppskattas!
Citera
2013-07-27, 18:40
Bannlyst
Helt omojligt att saga jag har fatt 10kilos as pa bade grunt ca 5m men ocksa pa djup som ar 30m ingen aning om hur djupt vobblern gick forstas ... jag kor med vobbler modell storre. Lycka till
Citera
2013-07-27, 20:32
Medlem
snyggochsmals avatar
Gäddfiske på sommaren är som lotto, men generellt ska man söka sig på djupet då, men somsagt sommaren är inget bra gäddfiske. försök i okt- och när gäddan leker april/maj vanligvis
Citera
2013-07-27, 20:53
Medlem
Fiska på kvällen eller morgonen runt grynnor som ligger i anslutning till djupare vatten. Då gäddan oftast på kvällen går upp och jagar runt dessa, även dem större gäddorna.
Under dagen kan man fiska på så kallade "flak" alltså större grundområden med växtlighet och stenar osv.
Tänk även på att fiska där vinden ligger på, och gärna har legat på i samma riktning under några dagar(Gärna sydligt baserad vind) När ni fiskar hem Jerken så var inte rädda att fiska väldigt fort med korta vevstop. När man fiskar i skärgården där det oftast är väldigt klart vatten så bör man använda ganska naturliga och dova färger på beten. Mina favoriter är "skitmört" "tånglake" samt blåsilver med svart rygg. Men om det är segt kan det fungera att "reta" gäddan till hugg med tex "Parott" eller Firetiger
alltså mera skrikiga beten.
Det här är några av mina personliga erfarenheter av att ha fiskat mycket i skärgården, men man bör komma i håg att ingen regel utan undantag.
Citera
2013-07-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuinnessNbeef
Fiska på kvällen eller morgonen runt grynnor som ligger i anslutning till djupare vatten. Då gäddan oftast på kvällen går upp och jagar runt dessa, även dem större gäddorna.
Under dagen kan man fiska på så kallade "flak" alltså större grundområden med växtlighet och stenar osv.
Tänk även på att fiska där vinden ligger på, och gärna har legat på i samma riktning under några dagar(Gärna sydligt baserad vind) När ni fiskar hem Jerken så var inte rädda att fiska väldigt fort med korta vevstop. När man fiskar i skärgården där det oftast är väldigt klart vatten så bör man använda ganska naturliga och dova färger på beten. Mina favoriter är "skitmört" "tånglake" samt blåsilver med svart rygg. Men om det är segt kan det fungera att "reta" gäddan till hugg med tex "Parott" eller Firetiger
alltså mera skrikiga beten.
Det här är några av mina personliga erfarenheter av att ha fiskat mycket i skärgården, men man bör komma i håg att ingen regel utan undantag.

tack så mycket! jag och pappa va ute idag på morgonen faktiskt, från klockan 5-8 det var inte en enda gädda som högg.. då var vi vid några grynnor. det var massa gäddor som höll på att hoppa upp ur vattnet, vi kastade mot dom, men ingen ville hugga. det var verkligen meningslöst att gå upp så tidigt! så ska väl ut imorgon kväll och testa igen! jag kör på ett drag som ALLTID funkar oavsett väder. det är denna http://www.beoutdoors.se/se/alla-beten/jerkbaits/buster-jerk/abborren-c76.html

Tack så mycket!
Citera
2013-07-27, 23:17
Medlem
MuscleSharks avatar
Kan väl trösta dig med att det är fler som upplever att fisket inte är något vidare just nu.
Alldeles för varmt i vattnet för Gäddan, som då parkerar sig nere på djupet.
Bäst är att testa på morgonen eller kvällen, men ibland spelar det ingen roll om det har varit så varmt som det varit nu under en längre period.
Försommaren funkade bra, fick bra med Gädda men dock ingen större.
Av ca 25-35 gäddor så har den största legat på 4 kg, och ett gäng strax där under....inte bra alltså.

Jag skulle satsa på hösten, framförallt när det gäller storgädda. I västerviks trakten får dom många fina gäddor på hösten, så det är bara att vänta och ladda inför det
Citera
2013-07-28, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Kan väl trösta dig med att det är fler som upplever att fisket inte är något vidare just nu.
Alldeles för varmt i vattnet för Gäddan, som då parkerar sig nere på djupet.
Bäst är att testa på morgonen eller kvällen, men ibland spelar det ingen roll om det har varit så varmt som det varit nu under en längre period.
Försommaren funkade bra, fick bra med Gädda men dock ingen större.
Av ca 25-35 gäddor så har den största legat på 4 kg, och ett gäng strax där under....inte bra alltså.

Jag skulle satsa på hösten, framförallt när det gäller storgädda. I västerviks trakten får dom många fina gäddor på hösten, så det är bara att vänta och ladda inför det

jajo det blir väl att vänta tills hösten och då jävlar ska jag dra upp massa och förhoppningsvis massa STORA! tack!
Citera
2013-08-02, 13:03
Medlem
MuscleSharks avatar
Kan ju uppdatera dig nu med att det drogs en Gädda på 21 kg i Gamlebyviken alldeles nyligen.
Gäddan fick simma tillbaka ner i djupet igen.

Du kanske känner snubben som fick den?
Citera
2013-08-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Kan ju uppdatera dig nu med att det drogs en Gädda på 21 kg i Gamlebyviken alldeles nyligen.
Gäddan fick simma tillbaka ner i djupet igen.

Du kanske känner snubben som fick den?

haha jag känner inte han. men det stog i tidningen! det är rätt sjukt, jag va där och fiska precis där dagen innan och drog upp en på 4.3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in