2013-07-27, 15:37
Medlem
Vad har hänt med detta eminenta nyhetsmedium? Det började med oändliga stavfel på sidorna för ca 2 år sedan men det var ändå det "vanliga" utbudet av rena (snabba) nyheter samt en hel del glimten iögat notiser.
Den senaste tiden har det dock blivit ren propagandanyheter från aktuellt och rapport sändningarna. Stavfelen är fortfarande kvar vilket jag iofs inte bryr mig mycket om men den oberoende journalistiken är som bortblåst vilket är jäkla trist. Nu är det den ständiga jakten på kungahuset,stackars syrienrebeller,jämnställdshetsfrågor,EU propaganda att visst är det problem men överlag är det bara fördelar med EU,invandrare i Sverige behandlas illa av Svenskarna,vinklingen på poliser som hela tiden gör bort sig och begår tjänstefel mm som pumpas fram med en dåres enfaldhet.

Jag har försökt lista ut om det hände något på redaktionen för ca 2 år sedan men kan inget hitta.
Att redaktionen inte längre är bemannad dygnet runt är ju ytterligare tecken på förfallet och att det är någon pryoelev som är högsta hönan där bevisades ju tydligt när man gjorde om den hederliga,klassiska 377 sidan.

Väder och ekonomi delen är fortsatt jättebra men det är ju iofs automatiserat.

Låt nu för tusan inte detta sista svenska renodlade stornyhetsmedium förfalla mer!!!

Mvh//Brölbrutus
Citera
2013-07-27, 17:56
Medlem
Det är antagligen lite kredd i att skriva text. Man får inte namn, bildbyline och än mindre ansikte och röst. Därför kan det mycket väl delegeras till praktikanter, sommarvikarier och låg-kreddade medarbetare. Till textens fördel kan man säga att man inte ger några reklamintäkter, klick eller sidvisningar, därför är det bättre att gå dit än till aftonbladet och andra sjunkande skepp.
Citera
2013-07-27, 18:27
Medlem
SvenskOppositions avatar
TT tog över SVT:s text-tv för några år sedan.

Citat:
På onsdag nästa vecka tar TT, Tidningarnas Telegrambyrå, över SVT:s nyhetsbevakning på Text-tv. Åtta av elva anställda får sluta och nyhetsuppdateringen nattetid försvinner. Personalen på SVT har protesterat sedan beslutet meddelades för några månaders sedan.

Notis i SvD
Citera
2013-07-27, 18:36
Medlem
Fromlandss avatar
Håller med Ts.
Sensationsrubriker som inte har ett dugg med fakta att göra och sällan ens med innehållet i den felstavade och ytterst bristfälliga artikeln att göra heller.
Ofta är det inte nyhetsrapportering utan Svt själva skapar "nyheten". Som den där gången då det stod "Det främlingsfientliga partiet Sannfinnländarna".
Citera
2013-07-27, 18:41
Medlem
popeondopes avatar
Troligtvis för att det är ett döende medium som endast används av pensionärer som inte SVT bryr sig om längre.
Citera
2013-07-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition

Notis i SvD

Tackar! Du fann svaret. Tråkigt att det blev såhär tycker jag. 8/11 fick gå.... Sverige idag
Citera
2013-07-27, 21:19
Medlem
Citat:

Notis i SvD

Intressant. Kan se två förklaringar till att redaktionen lades ner:

1) Den var för objektiv och professionell i sin rapportering, ett svart får i mediasverige.
2) Man vill kunna stötta upp den vänsterextrema TT-redaktionen med licenspengar. Ett indirekt presstöd med andra ord eftersom det minskar den ekonomisk bördan för tidningarna som äger TT.

Det är konstigt att man inte skyltar med att det är TT-nyheter och inte SVT-nyheter någonstans. En varningstext på sidan 100 vore på sin plats.
Citera
2013-07-28, 15:26
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
Tackar! Du fann svaret. Tråkigt att det blev såhär tycker jag. 8/11 fick gå.... Sverige idag

Styrelseordförande för TT är även styrelseordförande för Aftonbladet och SvD.

Kommentar överflödig.
Citera
2013-11-25, 07:38
Medlem
MaarekSteles avatar
Tanja Bergkvist skriver om förfallet:

http://tanjabergkvist.wordpress.com/2013/11/24/har-ljuger-svt-tittarna-ratt-upp-i-ansiktet/

Min vana trogen läste jag dock text-TV-nyheterna på SVT innan jag skulle sova i fredags kväll för en summering – det är lätt att antingen somna eller få högt blodtryck av detta – det är alltid en chansning :-) – och där läste jag (kl 22.25, skärmdump nedan, se första stycket) följande om SD:s landsdagar (som jag inte sett på TV under dagen och därför blev SVT:s textnyheter min enda källa under just fredagen):

Kod:
I sitt invigningstal sa Åkesson att: ”den debatt vi kommer att ha här kommer att visa att vi är Sveriges mest EU-fientliga parti, och det parti som kommer att kämpa för frihet och nationellt självbestämmande i EU-valet”.
Citera
2013-11-25, 17:45
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:

Notis i SvD

Där har vi förklaringen till text-tv's mer än genomusla nyheter. Går inte en dag utan att det är snyftrubriker om flyktingar som drunknat i Medelhavet eller rubriker som försöker påskina att Sverige för en hård och omänsklig flyktingpolitik.
Citera
2013-11-25, 18:10
Medlem
Mikojans avatar
SVT Text duger numera bara att användas för sportresultat och tabeller. En mycket sorglig utveckling.
En nyhetssajt totalförstörd av TT.
Citera
2013-11-25, 18:59
Medlem
Torasts avatar
Ja, orkar snart inte ens med sportnyheterna på text-TV. Ett nytt obskyrt fenomen de har börjat med är att lägga upp tittarnas facebook-kommentarer, typ "Gratis till VM guldet Lisa. Betade på naglarna hela finalen, skriver Mats-Åke i Fagersta."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in