2018-08-25, 22:52
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Har för mig att banskytte är ok med fullt mag och begränsningen enbart är för jakt...?

Just bestämmelsen för hagel gäller vapnet i sig. Så att du tränar på bana spelar ingen roll.
Förutsätter jaktlicens här, och inte målskytte där begränsningen inte finns.

Visst kan man leka rättshaverist och försöka slingra sig. I min värld finns det ingen chans alls. Du har tillstånd att ha vapnet för jakt, och tar du bort begränsningen har du ett vapen som inte tillåts för jakt.

Observera skillnaden för hur de skriver för kulvapen:

Inget nämns om dess konstruktion, eller begränsning i möjligheten till olika magasin. Enbart möjligheten att ladda si och så många patroner vid jakt x & y nämns.

Klar skillnad.
Citera
2018-08-25, 23:04
Medlem
Halvautomat hade jag inte ens tittat på. Personligen tycker jag att självförsvar med kärnvapen känns lite knepig, eftersom det inte är särskilt troligt att du får användning av den överhuvudtaget, och får du det slutar det troligtvis med att du själv åker dit i slutändan.

Men jag håller mig till frågan, vill du verkligen ha en halvautomat så hade jag nog rekommenderat en hagelbock istället, typ en 686a. Ska man ha ett hagelgevär specifikt får självförsvar är nog dock ett pumphagel att föredra, där dom bästa alternativen är antingen Mossberg 590 (el. Motsv) eller remington 870. Vilken som är bättre beror dels på preferens, dels på när geväret tillverkades, dom har gått lite upp och ner i kvalité. Prisbilden i sverige har jag dock ingen aning om.

Man skjuter ungefär lika snabbt med ett pumphagel som en halvautomat, skillnaden är minimal.
Citera
2018-08-26, 12:50
Medlem
Så till nästa fråga: finns det lagliga hagelskott att köpa som är lösa skott, alltså blanks.

Såna som låter som riktiga men där inget hagel eller nåt lämnar pipan?
Citera
2018-09-01, 13:15
Medlem
buckeyes avatar
En 12ga pump torde vara det mest respektingivande självförsvarsvapen som finns. Ljudet från en pump går inte att ta miste på ”nu är det alvar”.
Har flera vapen i syfte självförsvar, ett av dem en 12ga Winchester SXP Defender. En ”plastig” lågbudgetbössa vilken trots avsaknad av kvalite aldrig krånglat. Kort 18tums pipa, pump, håller 5st 00-buckshot. Inget jag skulle välja i en långvarig överlevnadssituation, men känns helt OK som självförsvarsvapen på hemmaplan. Lätt, smidig, enkel, och snabb. Skulle den krångla ligger 45an på höften alltid nära till hands.
Senast redigerad av buckeye 2018-09-01 kl. 13:24.
Citera
2018-09-01, 14:13
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buckeye
En 12ga pump torde vara det mest respektingivande självförsvarsvapen som finns. Ljudet från en pump går inte att ta miste på ”nu är det alvar”.
Har flera vapen i syfte självförsvar, ett av dem en 12ga Winchester SXP Defender. En ”plastig” lågbudgetbössa vilken trots avsaknad av kvalite aldrig krånglat. Kort 18tums pipa, pump, håller 5st 00-buckshot. Inget jag skulle välja i en långvarig överlevnadssituation, men känns helt OK som självförsvarsvapen på hemmaplan. Lätt, smidig, enkel, och snabb. Skulle den krångla ligger 45an på höften alltid nära till hands.

Tänker samma.
Har en gammal Winchester pump från 50-talet på jaktlicens, men den kan också i ett hopplöst nödläge dubblera som självförsvarsvapen.

Skulle inte lita på en hagelautomat för självförsvar, pumpen funkar alltid, oavsett laddning.
& som sagt, finns få ljud så respektingivande som ljudet av en pump som mantlar en patron...
Citera
2018-09-01, 18:19
Medlem
scoremaxs avatar
Ja där skiljer vi oss åt.

Jag föredrar helt klart halvautomatiskt.
Det går snabbare (jag accepterar alla utmanande pumpar), och man kan mycket väl ”shortstroka” en pump.

Helt rätt att den har ett coolt ljud, men har det kommit såpass långt så ser jag inte riktigt nyttan med det.

Men visst, var och en blir salig på sin tro.
Citera
2018-09-01, 18:36
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buckeye
Om det går så långt att man behöver använda vapnet spelar ljudet pumpen gör inte så stor roll i de allra flesta situationerna skulle jag tro.
Citera
2018-09-01, 19:17
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja där skiljer vi oss åt.

Jag föredrar helt klart halvautomatiskt.
Det går snabbare (jag accepterar alla utmanande pumpar), och man kan mycket väl ”shortstroka” en pump.

Helt rätt att den har ett coolt ljud, men har det kommit såpass långt så ser jag inte riktigt nyttan med det.

Men visst, var och en blir salig på sin tro.

Min gamla pump har "riot trigger", bara håll in avtryckaren & pumpa så smäller det varje gång man mantlar.
Minst lika snabb som en halvauto.
Citera
2018-09-01, 19:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Min gamla pump har "riot trigger", bara håll in avtryckaren & pumpa så smäller det varje gång man mantlar.

Challenge accepted.

Var bor du?
Citera
2018-09-01, 19:38
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Challenge accepted.

Var bor du?

Kolla in denna video, 4.50 in skjuts det så snabbt det går med en "slam fire shotgun".

https://www.youtube.com/watch?v=0-csrQ_VP5Y&t=205s

("Som vanligt är det inte personen i filmen som har skrivit brevet".)
Citera
2018-09-01, 20:27
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Jag har haft flera hagelgevär med "riot action", och det går förvisso att skjuta fort med dem. Problemet ligger dock inte i eldhastigheten, den svåra biten är att hålla vapnet mot målet. Först gör rekylen sitt och sen måste man rycka i pumpen, så riktad eld kräver lite upphämtninstid mellan skotten. En halvauto har mindre rekyl och är lättare att hålla på målet, så om man ser till effektiviteten (typ "träffar/sekund") är en halvauto snabbare. Det finns de som är supersnabba med pumpgevär (Tom Knapp var en av dem), men det krävs mycket mer träning än med halvauto.

Om pumpgeväret sen råkar vara en Winchester 97 kommer man också att behöva göra eld upphör då och då för att svära och suga blod ur tumvecket, vilket gör eldgivningen mycket långsammare.
Citera
2018-09-01, 21:11
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Jag har haft flera hagelgevär med "riot action", och det går förvisso att skjuta fort med dem. Problemet ligger dock inte i eldhastigheten, den svåra biten är att hålla vapnet mot målet. Först gör rekylen sitt och sen måste man rycka i pumpen, så riktad eld kräver lite upphämtninstid mellan skotten. En halvauto har mindre rekyl och är lättare att hålla på målet, så om man ser till effektiviteten (typ "träffar/sekund") är en halvauto snabbare. Det finns de som är supersnabba med pumpgevär (Tom Knapp var en av dem), men det krävs mycket mer träning än med halvauto.

Om pumpgeväret sen råkar vara en Winchester 97 kommer man också att behöva göra eld upphör då och då för att svära och suga blod ur tumvecket, vilket gör eldgivningen mycket långsammare.

Sant, krävs lite övning för att träffa, men den kompromissen tycker jag är värd att göra med tanke på pumpens driftsäkerhet.
Idag hade nog ingen tillverkare vågat släppa en bössa med dylik avfyrningsmekanism, den inbjuder verkligen till vådaskott om man är ovan.

Min pump har intern hane, en M25, så blodvite uppstår icke på avsändaren i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in