• 2
  • 3
2013-07-30, 11:43
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebkean
Är du säker på den adressen? Har hört att huset skall ligga bredvid värmlandstrafik typ.

Det är det det gör. http://goo.gl/maps/nRrR3
Citera
2013-07-30, 12:27
Medlem
rebkeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det är det det gör. http://goo.gl/maps/nRrR3

Haha, nu när jag satt vid datorn funkade kartan som du menade.
På plattan såg jag inte samma, men hur som helst, då var det rätt iaf.
Citera
2013-07-31, 03:04
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddie57
Nya uppgifter: EJ längre efterlysta av Interpol. De har varit efterlysta, men efterlysningen upphörde år 2010.

http://nwt.se/varmland/article1349940.ece

Det är uppgifter som socialtjänsten lätt hade kunnat ta fram inför LVU-besluten. Istället gick man på sina berömda rykten och en stor del av tvångsomhändertagandena, i båda målen dvs rörande samtliga barn oavsett ålder, är baserade på ryktet att familjen är jagad av Interpol och håller sig undan "barnavårdsnämnden i Holland" (det finns säkert bara en enda!). Interpol-ryktet användes som underlag både för de akuta tvångsomhändertagandena och för fastställandena i förvaltningsrätten. Tre år gamla, och sedan tre år utredda uppgifter där holländska sociala myndigheter enligt polisen inte kunde hitta brister i omsorgen eller att något barn vanvårdades. Rättsvidrigt, som sagt.

Media har med hjälp av TT hanterat detta fall mycket illa. TT för att de enbart har gått på socialtjänstens rykten och lokalmedia för att de har kopierat socialtjänstens utredning utan att uppge att det har rört sig om direkta citat, och samtliga för missvisande och för familjen kränkande - stort uppslagna - rubriker med orden "vanvård" och "efterlysta av interpol". Se bara trådens namn!
Citera
2013-07-31, 03:42
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför ställer du dig frågande gällande om 19-åringen kan omfattas:

Misstänker man att det är missförhållande i familjen som driver flickan till prostitution så är det självklart att man skall kunna använda paragrafen.

Här måste man ju se att socialtjänsten har att se familjen som enhet i en utredning - och inte kan sortera bort enskilda individer bara för att de passerat artonårs strecket.

Om du har läst tråden så märker du att jag både har gått igenom samtliga tillgängliga handlingar samt citerat ur domen. Efter att vi har debatterat LVU tidigare i andra trådar vet du säkert också att du inte behöver upplysa mig om socialtjänstlagen eller lagen om vård av unga.

19-åringen hade eget boende på övervåningen, hon levde sitt eget liv. Socialtjänsten har heller inte ansökt om §2-LVU, som du gör gällande, dvs de har inte tagit upp att hon skulle fara illa pga sin familj.

Citat:
2 § Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas. Lag (2003:406).

Allt som socialtjänsten anmärker på gäller de omyndiga barnen - de ska vara bleka, ha svårt med hygien osv. Inte ett ord om den vuxna dottern på övervåningens hygien eller blekhet. Hon vittnar för övrigt om att det både finns vatten och el. Den vuxna kvinnan vill åka hem till Holland. Sverige saknar skäl att tvångsvårda henne.

Notera att socialtjänsten ansökte om LVU enligt § 1 och 3 - det finns redan citerat ur beslutet mot 19-åringen. Den paragraf som soc använder (§1) och den som du tar upp (§2) gäller båda barn och unga under 18 år. Okunskapen hos soc när de försöker tvångsvårda en vuxen på en paragraf som gäller omyndiga barn är generande. De hoppas jag att även förvaltningsdomstolen ansåg - i vart fall så avslog de soc´s ansökan i den delen.

Ingen i den aktualla familjen är dömd/misstänkt eller figurerar på något annat sätt i något annat (brott - eller förvaltnings)mål i Sverige, där de ska ha bott under somrarna. Polisen har inte slagit på stora trumman med socialtjänstens prostitutionsanmälan (rörande 19-åringen självständigt och ej att hennes föräldrar eller någon annan ung i familjen skulle vara inblandad/e). Den unga kvinnan har inte tilldelats ett målsägandebiträde heller. Kan man ana att polisen uppfattar socialtjänstens hysteriska anmälan om "dildos och sexnoveller" som, något, pinsam?

De omyndiga barnen har splittrats (från sina andra omyndiga syskon) och placerats i olika städer längre bort.

Klarälven Villahotel har iallafall tidigare legat på adressen (familjens hus). Har någon tid att söka (ev. i cache) när villan låg ute för försäljning senast (när familjen kan ha köpt den, eller hyr de?) och om det eventuellt finns någon annons där husets faciliteter avfotas och beskrivs. Ett villahotell har nog svårt att klara sig utan vatten...

En ytterst snabb googling ger att en holländare, äldre än det aktuella föräldraparet, har haft Klarälvens villahotell reggat som enskild firma. Mycket stilig och välskött interiör på inifrånfoton. Huset kan knappast ha förfallit såsom socialtjänsten gör gällande, på så kort tid. Det här stinker mer och mer.
Senast redigerad av Sokko 2013-07-31 kl. 04:08.
Citera
2013-07-31, 12:52
Medlem
Ursprungligen postat av Sokko:

Media har med hjälp av TT hanterat detta fall mycket illa. TT för att de enbart har gått på socialtjänstens rykten och lokalmedia för att de har kopierat socialtjänstens utredning utan att uppge att det har rört sig om direkta citat, och samtliga för missvisande och för familjen kränkande - stort uppslagna - rubriker med orden "vanvård" och "efterlysta av interpol". Se bara trådens namn!

Ja, trådens namn kan ju verka okritisk men den tog jag från VF. Så mycket bättre då att vi kan klargöra fakta här på Flashback!

Socialförvaltningars kunnande i Socialtjänstlagen varierar stort i kommunerna för att inte tala om sociala nämnder. Dessbättre finns ju Förvaltningsdomstolen som kan avgöra om utredningen ”duger” som underlag för ett omhändertagande.

Ursprungligen postat av micro113

Misstänker man att det är missförhållande i familjen som driver flickan till prostitution så är det självklart att man skall kunna använda paragrafen.

Här måste man ju se att socialtjänsten har att se familjen som enhet i en utredning - och inte kan sortera bort enskilda individer bara för att de passerat artonårs strecket.

Här håller jag med dig fullständigt, micro113!
Citera
2013-08-02, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebkean
Jag blir nyfiken på dina egna funderingar kring detta, om du känner till familjen?
Finns det någon möjlighet att något är sant?
Känns som himla drastiska åtgärder ändå av Soc. Det brukar väl inte bli så hårda
beslut hur som helst, eller beror det på vart i landet man befinner sig kanske.....

Mina egna funderingar; Att mannen alltid har varit lite skum är ju en del, men det kan ju vem som helst vara. Han brukar va trevlig och intelligent. Jag har själv aldrig varit därinne, så kring barnen och soc. tänker jag inte uttala mig om. Självklart är historien uppblåst av NWT, som redan i första hand skriver att mannen är efterlyst. Som sagt, jag känner bara till mannen.

Det stämmer att Värmlandstrafik ligger bredvid hans villa.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in