2013-07-26, 16:12
Medlem
De flesta av oss som växte upp under normala ekonomiska förhållanden inser att man inte behöver extrema pengar om man har andra saker som gör en lycklig, så som ett socialt liv, kärlek och en hobby.

Barn som växer upp i ett trasigt hem, där föräldrarna är separerade och den ena är alkoholist, är mer benägna att vilja tjäna pengar utöver det vanliga.

De besitter inte intelligensen för att kunna se en större bild och fokuserar därför ofta endast på det materiella.

Håller ni med om att det är WT att vara rik?
Citera
2013-07-26, 16:22
Medlem
Riddarhusets avatar
Nä det är fel. De rika har nog haft en ganska bra uppväxt, medan de som har haft trasig uppväxt oftast har en medioker livssituation
Citera
2013-07-26, 16:26
Medlem
Det är väl i sådana fall viljan att vara omåttligt rik som skulle vara WT, men nej. Att man vill ha en stadig ekonomi innebär inte att man vill slänga ut tusentals kronor på TV-apparater, datorer och kopiösa mängder snabbmat.

Det är inte WT att exempelvis vilja ge sina barn en ordentlig uppväxt utan att de ska behöva oroa sig över om maten kommer räcka månaden ut.
Citera
2013-07-26, 16:28
Medlem
k4d9s avatar
WTF??

Nej det är inte wt att vara rik. Och de trashiga människorna du pratar om som skaffar "bra" jobb blir inte rika, dom blir medel eller möjligtvis höginkomsttagare.

Citera
2013-07-26, 16:29
Medlem
Fantomsmaertas avatar
haha nej nu har du fatt allt om bakfoten.

vet en del som vaxt upp i trasiga hem som har en viss vilja att flasha med saker och ting och att inforskaffa saker bara for att visa upp men fran att ha det som drivkraft till att verkligen fa bra inkomst osv ar steget hyfsat stort.
Citera
2013-07-26, 16:35
Medlem
endures avatar
Nej, jag håller inte med. Det som enligt din mening är en regel är snarare sagt ett undantag, skulle jag säga.

Jag har en inblick i båda världarna, då jag har några invandrarvänner som inte har något särskilt överflöd. Vad jag har märkt med dem är att det inte ingår i deras verklighetsuppfattning att de kan bli rika.

Om man inte tror att man kan bli rik lär man förmodligen inte bli det heller. Undantaget är de som har attityden att "jag kommer att bli rik, det är bara en tidsfråga", och de gör allt för att uppfylla sin dröm. Alltför få sådana, imo.

Då förstår du att de som redan har haft det gott ställt sedan barnsben inte har någon skev verklighetsbild av att de inte kan bli rika. Det ingår i deras verklighet redan från början, så det är bara att utgå från det.
Citera
2013-07-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MEGERNONGO
De flesta av oss som växte upp under normala ekonomiska förhållanden inser att man inte behöver extrema pengar om man har andra saker som gör en lycklig, så som ett socialt liv, kärlek och en hobby.

Barn som växer upp i ett trasigt hem, där föräldrarna är separerade och den ena är alkoholist, är mer benägna att vilja tjäna pengar utöver det vanliga.

De besitter inte intelligensen för att kunna se en större bild och fokuserar därför ofta endast på det materiella.

Håller ni med om att det är WT att vara rik?

Allting är WT, vet du inte det?

IQ har en klar korrelation med inkomst. Dock är det självfallet inte så att låg IQ korrelerar med hög inkomst utan det är just tvärtom.

Förövrigt gäller det att skilja på rikedom/förmögenhet och inkomst, två olika begrepp du verkar använda som om de vore synonymer.
Citera
2013-07-27, 00:02
Medlem
Jag tror TS vill få det bekräftat att han gör rätt i att leva det "vanliga livet" med en inkomst på 25k före skatt i 20 år för att sedan få 28k före skatt ända fram till pensionen.
Citera
2013-07-27, 00:57
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd
Jag tror TS vill få det bekräftat att han gör rätt i att leva det "vanliga livet" med en inkomst på 25k före skatt i 20 år för att sedan få 28k före skatt ända fram till pensionen.

Precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in