2013-07-25, 23:29
Medlem
SirHizzs avatar
hur lätt är det egentligen att åka dit för uppvigling?

om jag skulle skapa en tråd på flashback,

att jag uppmanar folk att Elda upp en skola.

eller om jag uppmanar folk på flashback att storma drottningholms slott i stockholm

även om ingen gör det, är det olagligt att bara skriva det? är inte det yttrrandefrihet, att få skriva vad jag vill?

får man inte skriva tex, "jag uppmanar alla folk att elda upp min skola för jag är trött på den" man uppviglar kanske till ett brott, om ingen dyker upp och eldar upp skolan, så är väl jag skyddad i min yttrandefrihet och min åsiktfrihet,

vart går gränsen egentligen för att dömas till uppvigling för man har ju yttrandefrihet, folk kan ju skriva man vill döda kungen utan att åka dit för ett brott för det klassas som yttrandefrihet.
och åsiktsfrihet som är skyddad i grundlagen
Senast redigerad av SirHizz 2013-07-25 kl. 23:31.
Citera
2013-07-25, 23:48
Medlem
kinesarsles avatar
5 § Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.
För uppvigling skall dömas även den som muntligen inför en samling av krigsmän eller i annat meddelande till krigsmän uppmanar eller på annat sätt söker förleda dem till en handling eller underlåtenhet som innebär att de åsidosätter vad som åligger dem i tjänsten.
I ringa fall skall ej dömas till ansvar. Vid bedömande huruvida ringa fall föreligger skall särskilt beaktas, om det förelegat endast obetydlig fara för att uppmaningen eller försöket skulle leda till efterföljd.
Är brottet med hänsyn till att gärningsmannen sökt förleda till allvarligt brott eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst fyra år. Lag (1986:645).

Det är själva uppmanandet som är olagligt. Man går inte automatiskt fri för att ingen gjorde som du sa. Däremot kan uppviglingen vara ringa om det är osannolikt att någon kommer att följa din uppmaning.

Om jag exempelvis skriver "Jag uppmanar varje svensk man att egenhändigt bygga en atombomb och spränga den." kommer man inte att dömas eftersom detta inte kommer ske.

Och som svar på din fråga om yttrandefrihet, så har vi bra yttrandefrihet, men inte obegränsad. Vidare är detta inget som begränsar din rätt att ha vissa åsikter.
Senast redigerad av kinesarsle 2013-07-25 kl. 23:50.
Citera
2013-07-25, 23:55
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Yttrandefriheten är ju grundprincipen eftersom det faktiskt är en av våra grundlagar.
Men den lagen innehåller faktiskt en hel del undantag, man får faktiskt inte yttra vad som helst.
Förr var det till exempel inte tillåtet att tala illa om kungen (när grundlagen var ny) i dag får man inte yttra rasistiska åsikter eller sådant som kan räknas som förtal. Uppvigling är inte heller tillåtet.

Så trots din yttrandefrihet får du alltså inte uppmana folk till brott. Trots läkarnas yttrandefrihet från de inte bryta sin tystnadsplikt och trots yttrandefriheten får vi inte kalla grannen för en hora.
Citera
2013-07-26, 00:05
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Yttrandefriheten är ju grundprincipen eftersom det faktiskt är en av våra grundlagar.
Men den lagen innehåller faktiskt en hel del undantag, man får faktiskt inte yttra vad som helst.
Förr var det till exempel inte tillåtet att tala illa om kungen (när grundlagen var ny) i dag får man inte yttra rasistiska åsikter eller sådant som kan räknas som förtal. Uppvigling är inte heller tillåtet.

Så trots din yttrandefrihet får du alltså inte uppmana folk till brott. Trots läkarnas yttrandefrihet från de inte bryta sin tystnadsplikt och trots yttrandefriheten får vi inte kalla grannen för en hora.

ok

så du menar om jag skriver på tex en blogg eller på FB att jag jag vill döda Reinfeld. även om det var ett skämt så faller det inte under yttrandefriheten. eller åsiksfriheten.

lite konstigt faktiskt, även om nån skriver det på skoj, det är ju lite som gestapo, om nån sa öppet han ogillade hitler så kom gestapo och hämtade honom för tortyr och avrättning, lite samma känsla får man här nu i sverige om man inte får skriva på skoj man vill döda statsministern

sverige blir mer likt en polisstat varje dag, snart får man inte göra nånting utan det är ett brott

jag säger till min granne med huset på höger sida," grannen till vänster om mig är en jävla idiot, "
grannen på vänster sida får reda på detta och anmäler mig för förtal, rättegång-böter. så jädra patetiskt alla lagar som finns
Senast redigerad av SirHizz 2013-07-26 kl. 00:12.
Citera
2013-07-26, 00:10
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
ok

så du menar om jag skriver på tex en blogg eller på FB att jag jag vill döda Reinfeld. även om det var ett skämt så faller det inte under yttrandefriheten. eller åsiksfriheten.
Nja, att du skriver att du vill döda honom är något helt annat än att uppmana andra att göra det.
Citat:
lite konstigt faktiskt, även om nån skriver det på skoj, det är ju lite som gestapo, om nån sa öppet han ogillade hitler så kom gestapo och hämtade honom, lite samma känsla får man här nu i sverige om man inte får skriva på skoj man vill döda statsministern
Nej, om du läser det jag skrev så tar man i beaktande hur stor risken är att någon följer din uppmaning.
Citat:
sverige blir mer likt en polisstat varje dag, snart får man inte göra nånting utan det är ett brott
Lugna ner dig. Du verkar ignorera allt som inte passar in i den världsbild du vill klaga på.
Citera
2013-07-26, 01:01
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Om ni tycker bra om illa om gällande lagstiftning är ni välkomna att avhandla det i Politik - Inrikes eller någon annanstans än här.

/Mod
Citera
2013-07-26, 15:33
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
ok

lite konstigt faktiskt, även om nån skriver det på skoj, det är ju lite som gestapo, om nån sa öppet han ogillade hitler så kom gestapo och hämtade honom för tortyr och avrättning, lite samma känsla får man här nu i sverige om man inte får skriva på skoj man vill döda statsministern

jag säger till min granne med huset på höger sida," grannen till vänster om mig är en jävla idiot, "
grannen på vänster sida får reda på detta och anmäler mig för förtal, rättegång-böter. så jädra patetiskt alla lagar som finns

Det är klart att om det är ett uppenbart skämt och dina läsare/lyssnare är införstådda med det så blir det inga påföljder, men överlag ska man faktiskt vara försiktig med att mordhota folk på skämt, inte särskilt roligt heller.

Men sen skrivs det ju mycket sånt på nätet och man har inte resurser att söka igenom allt, och det är få som anmäler så att det kommer till polisens kännedom. Man får ju också prioritera brotten lite.

Sen är det ju skillnad om du skriver att du vill eller att du tänker göra något. Du kan kalla din granne för idiot, det är inte förtal, det är så pass allmänt så det biter inte. Förtal är när man försöker anklaga någon för klandervärd i sitt levnadssätt. Snackar du skit om hur grannen ligger runt en massa och har kriminellt fuffens för sig däremot så kan det bli påföljder och då spelar det inte så stor roll om det är sant eller inte.

Man ska passa sig för att snacka illa om folk, men har man lite vett i skallen och moral i ryggen så inser man ju redan att det är fel och behöver inte glutta i lagboken
Citera
2013-07-26, 19:50
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Det är klart att om det är ett uppenbart skämt och dina läsare/lyssnare är införstådda med det så blir det inga påföljder, men överlag ska man faktiskt vara försiktig med att mordhota folk på skämt, inte särskilt roligt heller.

Men sen skrivs det ju mycket sånt på nätet och man har inte resurser att söka igenom allt, och det är få som anmäler så att det kommer till polisens kännedom. Man får ju också prioritera brotten lite.

Sen är det ju skillnad om du skriver att du vill eller att du tänker göra något. Du kan kalla din granne för idiot, det är inte förtal, det är så pass allmänt så det biter inte. Förtal är när man försöker anklaga någon för klandervärd i sitt levnadssätt. Snackar du skit om hur grannen ligger runt en massa och har kriminellt fuffens för sig däremot så kan det bli påföljder och då spelar det inte så stor roll om det är sant eller inte.

Man ska passa sig för att snacka illa om folk, men har man lite vett i skallen och moral i ryggen så inser man ju redan att det är fel och behöver inte glutta i lagboken

tack. bra svar från dig faktiskt uppskattas
Citera
2022-04-17, 14:59
Medlem
Är Rasmus Paludan en uppviglare? - Med tanke på utfallet med Koranbränningarna.

(Om uppvigling)
"Uppvigling är ett brott mot allmän ordning, alternativt ett brott mot staten.
Den syftar till att offentligen uppmuntra eller organisera motstånd mot en
regering eller dess lagar, men den är inte lika allvarlig som förräderi"
Citera
2022-04-17, 16:07
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOLS
Är Rasmus Paludan en uppviglare? - Med tanke på utfallet med Koranbränningarna.

(Om uppvigling)
"Uppvigling är ett brott mot allmän ordning, alternativt ett brott mot staten.
Den syftar till att offentligen uppmuntra eller organisera motstånd mot en
regering eller dess lagar, men den är inte lika allvarlig som förräderi"
Nej. Du kan ju börja med att studera rekvisiten i 16 kap. 5 § brottsbalken i stället för att föreläsa dig på Wikipedias allmänna icke landsspecifika beskrivning.
Citera
2022-04-19, 11:18
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Rättspolitik får man ta i ett politikforum. Vilken linje man än vill driva eller dryfta.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in