Citat:
Ursprungligen postat av
ugglor-i-mossen
Yttrandefriheten är ju grundprincipen eftersom det faktiskt är en av våra grundlagar.
Men den lagen innehåller faktiskt en hel del undantag, man får faktiskt inte yttra vad som helst.
Förr var det till exempel inte tillåtet att tala illa om kungen (när grundlagen var ny) i dag får man inte yttra rasistiska åsikter eller sådant som kan räknas som förtal. Uppvigling är inte heller tillåtet.
Så trots din yttrandefrihet får du alltså inte uppmana folk till brott. Trots läkarnas yttrandefrihet från de inte bryta sin tystnadsplikt och trots yttrandefriheten får vi inte kalla grannen för en hora.
ok
så du menar om jag skriver på tex en blogg eller på FB att jag jag vill döda Reinfeld. även om det var ett skämt så faller det inte under yttrandefriheten. eller åsiksfriheten.
lite konstigt faktiskt, även om nån skriver det på skoj, det är ju lite som gestapo, om nån sa öppet han ogillade hitler så kom gestapo och hämtade honom för tortyr och avrättning, lite samma känsla får man här nu i sverige om man inte får skriva på skoj man vill döda statsministern
sverige blir mer likt en polisstat varje dag, snart får man inte göra nånting utan det är ett brott
jag säger till min granne med huset på höger sida," grannen till vänster om mig är en jävla idiot, "
grannen på vänster sida får reda på detta och anmäler mig för förtal, rättegång-böter. så jädra patetiskt alla lagar som finns