2013-07-25, 18:09
Medlem
För ett år sen jobbade jag och bodde i Norge, jag öppnade ett konto där men när jag flyttade hem till Sverige igen i höstas så slutade jag använda det.
Fick tillbaka på norska skatten nu i juni och började dra på norska kortet igen. Nu har jag fått ett brev från norska banken till min adress i Norge, min kompis som bor kvar där skickade precis en bild på brevet. Det står att jag övertrasserat kontot med 635:- ungefär, jag hade ingen aning om det, trodde jag låg +-0 men tydligen inte.

Och nu undrar jag, vad händer om jag inte betalar tillbaka banken?
Har hört om folk som skitit i det och som kommit undan, men antar att det också kan gå illa..

Har någon bra koll?
Citera
2013-07-25, 18:19
Medlem
vill du sumpa chansen att kunna jobba i norge igen för 625 norska kronor?
Citera
2013-07-25, 18:24
Medlem
Sverige och Norge har väl ett ganska bra och nära samarbete.
Jag skulle tippa på att de driver in skulden från dig i Sverige om du inte betalar.
I vilket fall som helst så känns det som sagt dumt att göra sig kriminell för ynka 600 kr.
Straffräntan lär ju va rätt fet om du håller dig undan i några år.
Rätt som det är så har du vägarna förbi Norge o då kommer de i tar dig i örat.
Citera
2013-07-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
vill du sumpa chansen att kunna jobba i norge igen för 625 norska kronor?

Ja jag har familj här nu och har gjort mitt i Norge. Så att flytta tillbaka bryr jag mig verkligen inte om.
Mer att jag är orolig att det ska förstöra för mig här i Sverige!
Kostnaden är ju 635:- norska, ca 8/900:- i svenska. Hade vart fint om det gick att skita i det..
Citera
2013-07-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Sverige och Norge har väl ett ganska bra och nära samarbete.
Jag skulle tippa på att de driver in skulden från dig i Sverige om du inte betalar.
I vilket fall som helst så känns det som sagt dumt att göra sig kriminell för ynka 600 kr.
Straffräntan lär ju va rätt fet om du håller dig undan i några år.
Rätt som det är så har du vägarna förbi Norge o då kommer de i tar dig i örat.

Antar att jag får betala den.. Vill inte riskera massa skit.
Citera
2013-07-25, 23:16
Medlem
rutger9999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cnelia
Ja jag har familj här nu och har gjort mitt i Norge. Så att flytta tillbaka bryr jag mig verkligen inte om.

Hur gammal är du? Jag tycker det är uppseendeväckande att du kan uttala dig så kategoriskt för en sådan här skitsumma. Är ju knappast som att du riskerar 50 års fängelse för heroinsmuggling och därför skiter i att åka tillbaka för att slippa riskera ditt straff - detta handlar om några jävla hundralappar! Är du verkligen beredd att skita ut dig helt från att besöka/flytta till Norge igen för den lilla summan? I så fall är du tämligen efterbliven.

Norge har gott samarbete med Sverige vad gäller brott så jag hade inte vågat låta det vara. Men du gör som du vill.
Citera
2013-07-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutger9999
Hur gammal är du? Jag tycker det är uppseendeväckande att du kan uttala dig så kategoriskt för en sådan här skitsumma. Är ju knappast som att du riskerar 50 års fängelse för heroinsmuggling och därför skiter i att åka tillbaka för att slippa riskera ditt straff - detta handlar om några jävla hundralappar! Är du verkligen beredd att skita ut dig helt från att besöka/flytta till Norge igen för den lilla summan? I så fall är du tämligen efterbliven.

Norge har gott samarbete med Sverige vad gäller brott så jag hade inte vågat låta det vara. Men du gör som du vill.

Haha ojdå, första dagen på mensen?
Har redan betalat nu. Men man förlorar inget på att fråga. Vissa lyckas nämligen undan sådant här, min kompis slapp en liten räkning för att hon hade lämnat landet. Norge är inte så himla intressant så man grinar för att man inte får besöka det igen.
Citera
2013-07-26, 05:46
Medlem
hyperaktivtbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cnelia
Haha ojdå, första dagen på mensen?
Har redan betalat nu. Men man förlorar inget på att fråga. Vissa lyckas nämligen undan sådant här, min kompis slapp en liten räkning för att hon hade lämnat landet. Norge är inte så himla intressant så man grinar för att man inte får besöka det igen.

Man måste alltid tänka långsiktigt i sådana här lägen. Du vet aldrig hur livet utvecklas och du kanske åker tillbaka för att arbeta. Nu har du ju dock betalat men det känns som om svenska och norska myndigheter har relativt nära samarbeten. Jag är glad att du betalade, det hade jag med gjort för att slippa riskera skit i framtiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in