Citat:
Ursprungligen postat av
Sten-Tage
Hej flashback!
Nu är det så att jag har lite pengar som jag inte vet vad jag ska göra av. Just nu är det mesta av pengarna inne på ett värdelöst sparkonto med ränta under 1% och jag tycker man borde få bättre avkastning än det. Det jag funderar mest på är att köpa en bostadsrätt då jag ska flytta hemifrån och börja plugga, dock är jag osäker på det då alla lägenheter kostar mer än så och då utbudet är rätt dåligt i nuläget.
Så vad ska jag göra flashback? Byta bank? Placera pengarna i fonder? Köpa bostadsrätt?
På ett sparkonto med < 1% ränta gör de inte så stor nytta. Fortsätt bygga på pengahögen, och försök hitta bra investeringar som förhoppningsvis ger högre avkastning. Du kan t.ex. införskaffa dig ett exemplar av Per H Börjessons bok "Så kan alla svenskar bli miljonärer", den är lättläst, förklarar en del basic "know how" utan att lova några mirakel (för att skrapa ihop till en miljon krävs inget mirakel).
Det långsiktiga målet bör vara att ständigt utöka dina tillgångar som skapar passiv inkomst.
Ett av mina långsiktiga mål är att mina passiva inkomster ska kunna täcka mina boendekostnader, än så länge har jag kommit så långt att de skulle kunna täcka mina matkostnader, så det är en bit kvar. Det ska bli riktigt skönt att kunna "bo gratis"

.